Астрофизици откриха система с три масивни черни дупки
Астрофизици откриха система с три масивни черни дупки / снимка: Guliver/Getty Images

Учени от РЮА, Холандия, Великобритания, САЩ, Унгария и Австралия са открили система, която се състои от три свръхмасивни черни дупки. Резултатите от изследването си те са публикували в сп."Нейчър".

Системата, известна като J1502+1115, се намира в галактика, отдалечена от Слънчевата система на около 4 милиарда светлинни години. Две от трите свръхмасивни черни дупки на J1502+1115 образуват тясна двойна система, която кръжи около общ център на масата с третата черна дупка.

Според учените съществуването на такива обекти позволява да се провери общата теория на относителността по отношение на крайните случаи. Гравитационните полета, създавани от черните дупки, изкривяват пространство-времето и могат да доведат до възникване на достатъчно интензивни гравитационни вълни, които, вероятно, астрономите ще успеят да детектират.

Изследването на учените позволява по-добре да се разберат механизмите на образуване на галактиките, в които участват и черните дупки, да наблюдават гравитационните вълни и да получат ограничения на параметрите на теорията, описваща ранната Вселена.