/ gettyimages
Графити на животни се появиха по улиците на Лондон на неочаквани места - планинска коза, слонове, вълк, пеликани, маймуни, котка, пирани и носорог. Това е най-новата серия от творби на мистериозния британски артист Банкси. 

Той е прочут със своите графити и картини, редовно вдъхновени от актуални събития и наболели проблеми в обществото. 

Девет графита за девет дни на седем различни места в Лондон- това е нов рекорд за анонимния артист, като обикновено минават месеци между произведенията му.

За да няма съмнение, че е техен автор, Банкси публикува изображенията в профила си в "Инстаграм". Без обяснения , без коментари какво символизира серията от животни - Банкси оставя всичко в ръцете на въображението на публиката. 

Последната му творба от вторник, 13 август, изобразява горила, повдигаща плат, за да пусне на свобода още животни.
 

В понеделник, 12 август, Банкси нарисува носорог, който се „качва“ върху стара кола „Нисан Микра“. 
  Графитът е нарисуван в Чарлтън, Югоизточен Лондон, и е потвърден от уличния художник в неговия Инстаграм профил.

В неделя, 11 август, минувачите в Лондон откриха пасаж пирани, нарисуван върху караулка на лондонската полиция на хълма Лъдгейт - близо до катедралата "Сейнт Пол" в центъра на града. Стъкленото съоръжение прилича на аквариум след намесата на Банкси, чието последно за изминалите седем дни творение се различава със сините си нюанси от всички други черни силуети на животни.
  Графитът незабавно привлече интереса на доста хора в британската столица, които влизаха в караулката за снимки на фона на рибите. Полицията издигна метална ограда около съоръжението, за да запази рисунката на Банкси.

Миналия понеделник черен силует на планинска коза се появи на сграда в близост до моста Кю в Ричмънд, югозападната част на Лондон.
 

Във вторник от зазидани прозорци на къща в Челси се подадоха силуети на два слона, протягащи хоботи един към друг.
  В сряда лондончани видяха изображение на трио маймуни, които сякаш се люлеят на моста на метростанция "Брик лейн" в Източен Лондон. 
 

За четвъртък Банкси избра виещ самотен вълк, който "кацна" на сателитна антена на покрив в Пекъм, в южната част на британската столица. Сателитната чиния с творбата обаче беше открадната посред бял ден от
маскирани мъже едва час, след като авторът ѝ я публикува в профила си в Инстаграм. Полицията разследва случая. 
 
Кражбата не смути Банкси, който в петък потвърди в социалната мрежа, че е автор и на изображение на силуетите на двойка пеликани около табела на магазин за риба в Уолтъмстоу, в източната част на британската
столица. 
 
В събота черен силует на протягаща се котка върху неизползван билборд зарадва жителите на Крикълууд, в северозападната част на Лондон, но творбата бързо беше отстранена. Отговарящите за рекламното съоръжение съобщиха пред британски медии, че то е трябвало да бъде свалено в понеделник, 12 август, но са направили това по-рано от съображения за сигурност. 
 
Какво иска да каже Банкси на обществото с изображенията си от последната седмица? Тълкуванията са доста различни, но основно се смята, че са свързани с актуални проблеми. Потребители на социалните мрежи наричат колекцията "Лондонската зоологическа градина" и са на мнение, че авторът може да сравнява крайнодесните размирници, развихрили се наскоро във Великобритания, с животинско поведение, отбелязва "Гардиън".

Други възприемат изображенията като препратка към войната в ивицата Газа, климатичната криза, дори и Олимпийските игри в Париж, чието закриване беше в неделя. 

"Банкси често е използвал животни, за да предаде спешни послания за проблемите на околната среда, заплахите за местообитанията и въздействието на климатичните промени. Но това са и мощни метафори за състоянието на световната политика и за проблемния свят, който сме създали", казва пред "Гардиън" Пол Гоф, заместник-ректор на Университета по изкуствата в Борнемут и автор на книга за Банкси. Той припомня, че творецът през цялата си кариера е ангажиран с темата за околната среда - например през 2002 г. той прави плакат за организацията "Грийнпийс", на който са изобразени герои от "Книга за джунглата".

Организацията "Пест контрол офис", която подкрепя анонимния творец, е на мнение,  идеята на Банкси е със закачливите графити просто да създаде настроение на хората в едно напрегнато лято, писа британското издание "Индипендънт".

Самият творец засега не публикува и дума към снимките на творбите си, които качва в Инстаграм.

Банкси придобива популярност, след като в началото на 90-те години на миналия век започва да рисува графити в Бристол, вдъхновен от артистичната атмосфера на града. Той работи през нощта с малък екип от помощници. Творецът успява да запази своята самоличност и до днес. Според ВВС в интервю от 2003 г. уличният артист леко повдигна завесата около самоличността си, като казва, че името му е
Роби

Първият му голям стенопис, наречен The Mild Mild West, на който е изобразено плюшено мече, хвърлящо коктейл "Молотов" по трима полицаи, участващи в безредици, е нарисуван в Бристол през 1999 г.

В началото на 2000 г. Банкси се мести в Лондон и продължава да привлича общественото внимание с уличното си изкуство. А няколко години по-късно печели и световна популярност, макар че остава анонимен. Негови графити се появяват в различни точки на земното кълбо, което се превръща в медийно събитие. 

Творби на Банкси се разпродават за доста високи суми, като досега най-скъпата е "Любовта е в кофата за боклук" (Love Is In The Bin). За нея са платени през 2021 г. 18,6 млн. британски лири на търг, организиран от "Сотбис" в Лондон. Работата на Банкси е определена като "най-значимото произведение на изкуството на 21-ви век".

От екипа на твореца не разкриват дали Банкси ще продължи в следващите дни да украсява лондонските улици с творенията. Представител на уличния артист казва пред ВВС, че "може да има, но може и да няма" още картини на животни…

Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня
Теодора Славянова/БТА