Боряна Попова
Боряна Попова / eCommerce Academy Awards
1. Как започнахте работа в Jump.BG и Delta.BG?

Бих казала, че това е една неслучайна случайност :) В края на 2020 г., по препоръка на приятели, мигрирах сайт към Jump.BG. Останах изключително доволна от вниманието и отношението. Малко по-късно стартира и конкурса Jump #Markethon 2021 - маратон по маркетинг, с който от Jump.BG предизвикаха маркетолози, SEO експерти, влогъри, блогъри и др. да премерят сили и най-добрият да победи.

Като реверанс към доброто отношение, което получих, реших да се включва в Маркетона - изцяло на олимпийския принцип, за да подкрепя състезанието (като още един участник), без никакви амбиции за победа.

Тайно се надявах и навъртайки се около по-добрите, да мога да видя добри практики и да взимам know how - да се уча!

Но изглежда апетитът идва с храненето и изненадващо за мен самата, няколко месеца след началото, реших да се “състезавам наистина”. Много амбициозно си преструктурирах ресурсите, с които се включих и животът ми стана Маркетон!

Месеци наред - до края на конкурса, аз дишах Маркетон, той пулсираше във вените ми, с него лягах и ставах … и го спечелих!

Но в случая - не наградата е важна, а пътят до нея и всичко, което научих в 9-те месеца на конкурса. Виждайки труда, който полагам, получих подкрепа от ключови фигури в общността, без която нямаше да се класирам толкова добре. Направих много грешки, коригирах ги, учих се всеки ден. Това състезание бе изключително голяма школа за мен. И така влязох и в полезрението на организаторите, а съответно по-късно дойде и предложението да се присъединя към екипа.

Боряна Попова
eCommerce Academy Awards

2. Кое влияе повече на аудиторията - копи или дизайн?

100% потребителите първо виждат дизайна и той е ключов, за да се задържи вниманието им и да прочетат копито. И двете имат своето значение и тежест, но в тази последователност - първо дизайна, после копито. Ако дизайнът е слаб - няма да стигнат до копито, дори и то да е гениално.

3. Статичен или динамичен сайт?

На пръв прочит бих казала - добре изработен сайт. На следващо място, аз бих заложила на динамичен сайт, най-вече заради възможностите за персонализация. Статичните сайтове имат своите предимства - като бързина на зареждане, кеширане и др., но с навлизането на AI, персонализацията ще навлиза все по-осезаемо и ще става незаобиколим фактор!

4. Как да направим онлайн магазина си “бърз”?

Тук не бих могла да отговоря съвсем еднозначно, тъй като има богат избор на платформи, на които може да се изгради онлайн магазин. Може да е статичен, може да е на WordPress с WooCommerce, популярни e-Shop решения и SAAS платформи.

Но все пак, ако следва да генерализирам - бих свела до следното:
 
  • много добър хостинг, с достатъчно ресурси за проекта;
  • оптимизиран софтуер - добре написан!
  • Less is More - без нищо излишно! Собствениците на бизнеси понякога залитат и в стремежа си да предоставят повече на своите клиенти, преминават здравословната граница, което тежи на сайта, а може да товари когнитивно и потребителите.

5. Опишете идеалния онлайн магазин с три думи.

В идеалния онлайн магазин, потребителят следва да се чувства като у дома си - спокоен и комфортно! Да има “достатъчно въздух”, а пътеката от първия клик до покупка, да се извървява с лекота. Онова усещане, че си на точното място - знаеш за какво си дошъл и го получаваш!

Ако трябва да вляза в малко повече детайл - тук бих поставила акцент първо върху UX-а и второ върху подкрепата, която клиентът получава, за да стигне до решение за покупка. Тя може да е от асистент - виртуален или реален, помощ на чат, при контакт по телефон или имейл, от визуалните материали в сайта - картинки, видеа, отзиви от потребители и текстовата комуникация - текст, описания, заглавия. Всичко, поднесено на сайта задава ритъм.


6. Как се става “Звезда на електронната търговия”?


На първо място кандидат звездата следва да има слух (сетивност) за нуждите на хората. Да не изхожда само от своите нужди и желания - че щом харесва нещо, то ще се харесва на всички.

Тази чуваемост се добива, както с участие в групи в реалния живот, така и с анализ на статистики и с наблюдение на поведението на потребителите на сайта.

След като се опознае аудиторията, могат да се идентифицират нейните болки и нужди и да се таргетират с добри (практични и полезни) решения. Когато се вложат грижа и отношение и се поднесат по приятен за аудиторията начин, то и резултатите не закъсняват!

Бих обобщила - добавена стойност, отношение, грижа. И не на последно място - networking и изяви, за да бъде всичко това видимо.

Боряна Попова e част от eCommerce Academy Awards 2023 - Конкурсът на електронните търговци в България. Повече за наградите и как да се включите можете да видите тук: https://awards.ecommercebg.com/.
eCommerce Academy Awards