/ iStock/Getty Images
Учени идентифицираха 4 генетични зони в мозъка, които определят дали ще държим писалката с лявата или с дясната си ръка, съобщава в. "Мирър".

Три от четирите зони са свързани с протеини, които са замесени в развитието на мозъка, сочат резултатите от генетично изследване, обхванало около 440 000 души във Великобритания, включително над 38 000 леворъки.

"Установихме също, че у леворъките свързаните с езика зони в лявата и дясната част на мозъка комуникират по-координирано помежду си - заяви ръководителят на изследването Акира Уибърг от Оксфордския университет. - Същите зони вероятно са причината леворъките да притежават по-добри вербални умения."

Ето кои са най-известните левичари в света (ВИДЕО)

Известно е, че гените играят роля дали доминираща ще е лявата или дясната ръка. Изследвания върху близнаци показаха, че в 25% от случаите гени са определящи дали човек използва предимно лявата или дясната си ръка, но въпросните гени не бяха идентифицирани.

"Около 90% от хората са десноръки и това не се е променило от най-малко 10 000 години - отбеляза ученият. - Редица експерти изследваха биологичната основа на доминирането на лявата или дясната ръка, но използването на голямата база данни на "Байобанк" във Великобритания ни позволи да хвърлим повече светлина върху склонността на някои хора да си служат предимно с лявата ръка."

Учените открили също връзка между генетичните зони, замесени в доминирането на лявата ръка, и незначително ограничения риск от болестта на Паркинсон, както и между същите зони и съвсем малко увеличения риск от шизофрения. Изследването на тези връзки може да допринесе да се опознаят по-добре механизмите, които водят до развитие на двете заболявания.

Резултатите от изследването са публикувани в Brain.