В България регионална политика няма и ние нито веднъж като нация не сме обсъдили какво искаме в това отношение. Това мнение изрази в предаването „Кой говори" по Дарик социологът Андрей Райчев. Той определи идеята за преместване на на държавни структури от столицата към различни градове в страната като „фишек". В началото на седмицата премиерът Бойко Борисов съобщи, че агенциите за рибарство и по горите ще бъдат преместени извън София, първата - в Пловдив, а втората - във Варна, като се пошегува, че след като има магистрали, трябва да се осигури и трафик за тях.
„Регионална политика няма, текат случайни процеси", каза Райчев, като посочи процеса за окрупняване на центрове. Според него имотите закотвят хората, тъй като им дават сигурност.
„Човек, като живее в Берковица, какво да прави? Има къща, няма работа. Къщата закотвя все още тези хора, защото едно е да имаш свои апартамент и колкото и да ти е ниска заплатата, все пак си на свое място. Преместването в София особено за човек на 35-40 години е просто фатално: нямаш къща, плащаш чудовищен наем и така нататък. Но така или иначе процесът тече, защото всяко преструктуриране на икономиката не може да не доведе до преструктуриране на заетостта на населението. Имаме цели умиращи райони, имаме гигантски раздуващи се градове, като главните са два - Варна и София", обясни социологът.
Да преместиш столицата
Да местиш столицата е голямо изпитание дори частично да я местиш - изпитание и за държавата, и за властта, и за населението, каза Райчев.
Той даде драстичния пример с преместването на руската столица от Петър Велики от Москва в Петербург. Това е имало огромно значение - страната се превръща във велика империя, отваря се за Европа, но това е огромно изпитание за хората. Друг пример е преместването на столицата на Бразилия от Рио де Жанейро в Бразилия.
Според Райчев частичното местене също е много голямо изпитание и трудност. По думите му е комично драматичният акт на изместване на властовата функция в провинцията да се свързва с напълване на магистрали и това въобще не може да бъде обосновка.
„В един идеален случай би било добре България да прилича на Германия, а не на Франция. В много градове да има различни функции, да няма един много голям град, а не както във Франция - всичко е в Париж", допълни той.
Според него обаче това е много скъпо и държавата трябва да е наясно, че е огромно бреме.
Социологът и икономистът от „Отворено общество" Георги Стоев се обединиха в мнението си, че има и други начини за децентрализация.
Според Георги Стоев има два начина да се местят структури на властта. Единият е механичният. Според него без сложни изчисления, „с просто око" е ясно, че разходите по преместване на агенцията по горите от София в Пловдив ще са многократно повече от ползите, така че по думите му от икономическа гледна точка няма какво да се коментира. Хумористично отбеляза обаче, че положителното би било освобождаването на паркоместа в София.
Вторият начин за децентрализация, откроен от Стоев, е да се закриват някои централизирани функции. Той попита защо пожарната е към Министерството на вътрешните работи, а не е общинска функция, която общините да финансират като местна дейност със средства от хората. Има и механизъм, по който да се аутсорснат публични дейности. Не виждам напън да се децентрализира по този начин, допълни той.
Андрей Райчев изтъкна, че в съвременния свят усилията трябва да са съсредоточени в друго - нещо, което е постигнато почти сто процента в Скандинавия и до голяма степен в Западна Европа - електронното обслужване на населението. По думите му трябва да мислим в тази посока.
Магистралата освен икономическа функция, има и социална функция, припомни Райчев. Тя дава шанс на хората. Ако човек е на час-час и половина от София, получава шанс, възможност. Тоест трябва да се прокарват артерии, допълни той. „Магистралите трябва на всяка цена да се довършат. Ако ще от залъка да се делим, трябва да ги довършим, защото това е шансът на регионите и който оцелее, оцелее, но поне трябва да сме му дали карти в ръцете, да сме му дали фиш в ръцете да пуска, ние не сме му дали фиш и му се караме, че не печели", обясни социологът.
Според Георги Стоев въпросът е откъде идват парите за магистралите: ако някой иска да строим с повече пари магистрали, трябва да каже откъде идват парите, тоест кое да съкратим. Колективният орган Министерски съвет трябва да седне и да се разбере откъде ще съкрати, за да строи магистрали, смята той. „Само с пари от Европа не може, освен това, някой трябва да се погрижи за последващата поддръжка", коментира икономистът и допълни, че трябва да се привлича частен капитал, на което Андрей Райчев възрази.