Намалете звука на ТВ рекламите
Намалете звука на ТВ рекламите / www.sxc.hu

Има толкова неща, които човек може да прави, докато по телевизията вървят реклами. И без това, докато гледате реклами, правите друго - на първо място намалявате звука на телевизора. Бързо. Мигновено. Дори натискате бутон mute, нали? Това става по няколко начина и поради една причина.

Начините:

а) крещите на член от семейството да намали телевизора;
б) търсите дистанционното и изключвате звука и
в) директно чупите телевизора.

Причината - звукът на телевизионните реклами е толкова влудяващо силен, че чак съседите тропат.

Ако се случи да гледате сравнително тих олимпийски спорт или предаване, в което основно се говори, телевизионните реклами буквално взривяват стаята. Имате чувството, че говорителите на телевизора ще се пръснат.

Някои новинарски телевизии допълнително компресират човешкия глас, който така или иначе най-често обхваща честотния диапазон от 300 до 3400 Hz. Така цялата програма - предавания, интервюта, новини - е сравнително тиха, но когато дойде време за реклами - уау!

Това, че чувате телевизионните реклами по-добре, невинаги означава, че те нарушават закона и излъчват по-силно. Представете си, че наблюдавате документален филм за убийство. Там има разкази на очевидци, звучи драматичен музикален фон, за допълнителен ефект се произвеждат няколко изстрела. Звукът от оръжието е най-силен, обяснимо, но и неговата сила не надвишава позволената. Рекламите се правят така - силни са, достигат нивото на оръжеен изстрел, но не го надвишават. Къде тогава е проблемът? Проблемът е, че в рамките на своите 30 секунди звукът на рекламите нито за миг не слиза под нивото на въпросния оръжеен изстрел - движи си по ръба на позволеното, максимално възможното. За да може телевизорът в хола ви да гърми, когато дойде време за рекламна пауза.

Попитайте който и да е звуков инженер и той ще ви каже как се случва това. Елементарна компютърна операция. Три кликвания с мишката и звукът е оптимизиран до краен предел. В крайна сметка новата реклама за сладолед не е по-силна от току-що прозвучал изстрел в любим крими сериал. Но в 30-секундната реклама звукът е конструиран така, че все едно непрекъснато се произвежда по един изстрел.

В рекламите всичко е на макс. Гласове, музика, звукови ефекти - наръгани в 30 секунди, които могат да накарат главата да се пръсне.

Преди няколко месеца щатското СЕМ/КРС гласува анонимно за въвеждане на правила, които забраняват на рекламодатели да увеличават звука на рекламите си. Причината - хиляди американци се оплаквали години наред, че ТВ рекламите са твърде шумни. Законът влиза в сила в края на годината.

Необходимо ли е това да се случи и на други места? Поредна потенциална и досадна европейска регулация или нещо смислено? Трябва ли и в България да има такава рестрикция?

На 13 декември 2012 законът влиза в сила в Америка и силата на звука на клипчетата трябва да бъде съобразена със средното ниво на програмите, в които се излъчват. Предават партия шах - рекламите да бъдат с нивото на отместване на пешката.

Навярно рекламодателите няма да са доволни, въпреки че някои рекламни агенции приветстват решението. Подобен закон само ще върне креативността в рекламата - няма да се разчита само на шум и силен звук, но и на идея в картинката и сюжета.

Всъщност дали самите рекламодатели осъзнават, че силният звук на рекламите не привлича вниманието на зрителя към самите продукти, а към дистанционното. Всеки от нас бърза да намали звука, но не и да чуе рекламата.

Ако силният звук продължава да ви дразни, а дистанционното не работи, напишете в Google "какво да правим, докато излъчват реклами". Излизат толкова забавни съвети, поне един-два ще ви харесат.