Дори да успеят да открият по чудо черните кутии на полет MH370, който падна на дъното на Индийския океан, експертите считат, че е малко вероятно някога мистерията с изчезването на Боинга на Малайзийските авиолинии с 239 пътници на борда да бъде разбулена.
Самолети, кораби и целият технически арсенал издирват следи от Боинг 777 на Малайзийските авиолинии, за който Малайзия съобщи, че е паднал в морето много далеч от предвидения си маршрут.
Намирането на черните кутии в огромната зона на издирване, на около 2500 км югозападно от Пърт, на западния австралийски бряг, е почти мисия невъзможна. Но дори следователите да ги открият, експертите смятат, че те може и да не дадат ключа към разгадаване на мистерията.
Защо Боингът внезапно е променил курса си на запад, един час след излитането си от Куала Лумпур, противно на планираната си дестинация (Пекин)? По какви причини комуникационните системи са били дезактивирани? Как след това самолетът е летял повече от седем часа до изчерпване на горивото? И защо се е загубил в южния край на Индийския океан, далеч от сушата?
DFDR (Дигиталното устройство за записване на данните от полета), което регистрира всички параметри на полета (скорост, надморска височина...), "би трябвало да предостави големи количества информация", съобщава аналитичният кабинет Leeham Co. Но фоничният записвач на полета, втората черна кутия на борда на самолета, който показва разменените думи в кокпита и следователно взетите решения, запазва само последните два часа разговори по време на полет.
Поради това разговорите по време на рязката смяна на курса по средата на пътя между малайзийския и виетнамския бряг са загубени. Записвачът "няма да каже нищо за случилото се над Тайландския залив. Това е изтрито", допълва Leeham Co.
Мистерия, която не прилича на никоя друга
Споменават се три сценария - отвличане, саботаж от един или двамата пилоти, внезапна криза, която е направила невъзможна реакцията на пилотите и на екипажа, а машината е останала на автопилот до края. Но до момента нищо не подкрепя тези хипотези.
Според Крис Ятес, експерт в авиационната индустрия, "малко е вероятно някой ден да получим обяснение" . "Все още нямаме никаква представа за психическото състояние на командира на полета или на втория пилот, не знаем дали някой е могъл да се вмъкне в кокпита, за да установи контрол върху командите, и никой не е поел отговорността. Това е мистерия, която не прилича на никоя друга", отбелязва той.
В понеделник австралийски и китайски самолети забелязаха отломки, които може да са на самолета, в зоната на издирването. Изпратен на място кораб, за да вземе предметите и да се установи произходът им, трябваше да се върне заради лошите метеорологични условия днес. "Като следователи се нуждаем от физически доказателства. А за момента нямаме никакви физически доказателства, по които да работим", подчертава Антъни Брикхаус, член на международната асоциация на следователите по въздушната безопасност.
Ако черните кутии не бъдат открити, "вероятно никога няма да узнаем какво се е случило", казва Пол Яп, преподавател в Политехническия университет Темасек в Сингапур. (БГНЕС)