Какво вдига цените на горивата и доколко държавата може да се намеси?
Какво вдига цените на горивата и доколко държавата може да се намеси? / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Тази година вдигнахме акциза върху горивата с между 1,5 и 3 стотинки на литър. Заради биогоривото цената на дизела се вдига с между 6 и 9 стотинки на литър. Цената на петрола расте, обобщи причините за ръста на цените на горивата в предаването „Кой говори" по Дарик икономистът от „Отворено общество" Георги Ангелов.

„Вече и на децата е ясно, че голяма част от цените на горивата съдържат данъчна тежест, тоест фискът прибира лев от всеки 2,50 лв. за гориво. Ако държавата може да направи нещо по отношение цените на горивата, тя може да го направи в няколко много ограничени посоки", коментира председателят на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев.

По думите му по отношение на акцизите няма и не може да направи нищо и премиерът е бил много ясен по въпроса. По отношение на ДДС има възможности, но според него те няма да бъдат използвани заради бюджета. Знаем рестриктивната политика на министъра на финансите. Аз лично съм песимист, че той би дал възможност да се коригира ДДС-то върху горивата и то само върху тази стока, коментира той.

Има две неща, които трябва да се направят: да се обясни на хората, че когато е скъп петролът, са скъпи и горивата и освен това, ако има изисквания за борба с контрабандата, които много тежат на вносителите и ги поставят в неравностойно положение, може да се облекчат. Това няма да реши проблема със скъпите горива, но би могло да свали стотинка-две от цената, твърди Георги Ангелов.

Ако цените на горивата са по-ниски в други страни, въпросът е защо не се внасят повече горива у нас, каза икономистът Георги Ангелов, подкрепен от зам.-председателя на Националното сдружение на превозвачите Красимир Лалов. Въпросът е естествено цените на горивата у нас и в чужбина да се сравняват коректно. Знаем, че у нас бензинът е или най-евтиният или един от най-евтините. При дизала е спорно, но се знае, че сме в долната част на таблицата по отношение на цените, допълни той.

Основният въпрос е има ли пречки, заради които вносителите не могат да се конкурират с местните производители, каза икономистът.

Нека все пак се види производствената цена на горивата у нас и в няколко рафинерии в района и да се сравнят. Ако има големи разлики, значи у нас има проблем с конкуренцията и на вносителите им е по-трудно да се конкурират. Това е лесно да се провери и ако иска КЗК, може да го провери и да излезе с решение има ли или няма проблем и да даде препоръки. Но нека не си правим илюзии, че цената може да падне наполовина, става въпрос за стотинки, категоричен е Георги Ангелов.

Според Андрей Делчев у нас гориво може да се купи от много места. Има „Лукойл Нефотхим", който по думите му е рафинерия с господстващо положение, тя не е монополист, защото има разлика между двете понятия, която в зависимост от сезона, в зависимост от колебанията на цените продава между 50 и 70 процента от горивата. В момента рафинерията продава около 60 процента от горивата, тоест 40 на сто се внасят.

„Ако има диспропорция в цените, веднага пазарът реагира много бързо и започва внос отвън. Има фирми, които традиционно внасят, независимо от цената на „Нефтохим", за да деверсифицират източниците си. В България има 100-150 фирми, които внасят горива, като се започне от няколко камиона и се стигне до влакови цистерни. Повечето от тези фирми са абсолютно неизвестни като имена. Повечето от тези фирми нямат, не са имали и никога няма да имат петролни бази, те правят еднократни удари, понякога изчезват след това. Всеки може да наеме акцизен склад и обикновено това е масовата практика. Включително и големите фирми наемат обеми в съществуващите акцизни складове. В момента според мен в България има няколко десетки лицензирани акцизни склада. По тази причина възможността за внос във всеки един момент може да бъде осъществена сравнително лесно", каза Делчев.

По думите му бургаската рафинерия поддържа такава крайна цена на едро, която обикновено е по-атрактивна от цените на вноса. Рафинерията се намира на същото разстояние от София, колкото е до рафинерията в Солун, гръцките рафинерии или румънските рафинерии. Тоест вносът заедно с транспортните разходи, които се налагат върху горивата, обикновено е толкова по-скъп или малко по-скъп от това, което продава „Лукойл". „Това прави цената на „Лукойл" атрактивна. Ако не беше така или "Лукойл" злоупотребяваше с господстващо положение, то тогава вносът избуява много силно. И в годините това го има. Да, затруднен е вносът по причини основно на митническия контрол, но не е невъзможен", категоричен е Делчев.

„Ако нещо наистина може да се направи, то е по отношение на данъчните ставки за биогоривата и още две-три мерки, свързани с биогоривата или с тези оскъпяващи суровини, които допълнително вдигат цените им", коментира председателят на петролната и газова асоциация. Той обясни, че у нас дизелът се смесва с биодизел, а бензинът все още не се смесва с биоетанол по технологични причини.

Това, което се прави в някои страни, е, че не се изисква всеки литър гориво да има включен биокомпонент, а го разделят. Тоест в страната се продава гориво и без биокомпонент, което е по-евтино. Докато в същото време за селското стопанство, където горивата в някои страни са без акциз, там се включва биогориво, тоест 30-40 процента от горивото е биогориво, но понеже акцизът е намален или няма такъв, това компенсира по-скъпите горива и по някакъв начин като цяло страната изпълнява евроизискванията да има биогорива, като в същото време е малко по-евтино за отделния потребител, каза Георги Ангелов.

Българската петролната и газова асоциация е настоявала също биогоривата да не се отчитат на база всеки литър гориво, а да се отчита на годишна база.

Миналата седмица от „Лукойл" обясниха, че у нас почти половината от крайната цена на горивата (40-46%) се формира от държавни вземания - ДДС и акцизи. С повишаването на акциза в началото на годината и влизането в сила на изискването за 3% биокомпонент в дизеловото гориво, неговата цена е нараснала. Поради липсата на акцизни преференции за гориво с 3% биосъставки и малката разлика между акцизните ставки на бензините и дизела (под 50 евро за 1000 литра), крайната му цена надхвърля тази на бензин А 95 и тази тенденция може да се промени само чрез промяна в данъчната политика, според компанията.

Във връзка със ситуацията на глобалните енергийни пазари, председателството на ЕС потвърди становището на икономическите и финансовите министри на ЕС, изразено в споразумението от Манчестър от 9 септември 2005 г. относно завишените цени на горивата, съобщават от финансовото министерство.

Конкретно в изявлението се посочва, че деформиращи фискални и други интервенции, предхождащи необходимото приспособяване към пазарите, следва да бъдат избягвани.
На днешното си редовно заседание на Съвета на ЕС по икономически и финансови въпроси министрите потвърждават, че когато се предприемат краткосрочни мерки за намаляване на въздействието на повишените цени на горивата върху най-уязвимите слоеве на населението, следва да се избягва ефектът на пазарно изкривяване. Отделно от всякакви краткосрочни мерки, министрите подчертават важността на структурните реформи, имащи за цел да направят европейската икономика по-устойчива на икономически трусове.