Едновременното пускане на "Домът на дракона" и "Властелинът на пръстените" ще се окаже епична битка за рейтинги. Това обаче ще бъде само част от истинската война между големите холивудски студия и младите стрийминг компании, пише в свой анализ „Економист“.
Бой с мечове, магия и секс за общо половин милиард долара ще се появят съвсем скоро на екрана в дома ви. На 21 август Warner Bros Discovery пусна първия епизод на "Домът на дракона" - спин-оф на поразителния и изключително популярен сериал "Игра на тронове", който струва на създателите си повече от 150 милиона долара. От септември пък Amazon Prime Video ще пусне новият "Властелинът на пръстените" - по-непринуден и още по-скъп сериал по книгите за поредицата "Властелинът на пръстените". Ако се вярва на слуховете, "Властелинът" струва на Amazon 465 милиона долара, което го прави най-скъпият телевизионен сериал в историята.
Почти едновременното пускане на тези сериали ще се превърне в битка за рейтинг с наистина епични размери. Това ще бъде част от една по-дълга война, в която по-старите холивудски студия се изправят срещу настъплението на новите стрийминг платформи. Warner Bros, едно от най-утвърдените американски филмови студия, ще отпразнува своята стогодишнина през следващата година. Компанията Amazon, която печели по-голямата част от парите си от онлайн търговия на дребно и облачна обработка на данни, стартира видео бизнеса си само преди пет години. Интензивността на стрийминг войните се засилва, като всяка от страните е убедена, че има предимство пред противника си.
Драконите на стария Холивуд засилиха позициите си в последно време. Инвеститорите се скупчиха около стрийминг услугите по време на блокирането на пазара през 2020-2021 г., но загубиха интерес, когато броят на новите абонати започна да намалява. Netflix, която не толкова отдавна говореше за потенциален пазар от 800 млн. домакинства, изглежда заседна на 220 млн., а акциите ѝ са спаднали с 60% тази година. На 10 август Старият Холивуд обяви символична победа, когато Disney изпревари Netflix по отношение на стрийминг абонаментите, наброяващи 221 милиона. Въпреки това Disney отчита абонаментите за различните си услуги поотделно и пренебрегва факта, че много от абонатите му живеят в бедни страни като Индия. Но успехът на компанията разсея всяко съмнение, че по-старите студия също могат да влязат в стрийминг играта.
Старите холивудски компании започнаха да се фокусират върху процеса на печелене на пари след две години на скъпоструващо преследване на абонати. Представители на Disney твърдят, че основната им услуга за стрийминг ще претърпи по-големи загуби през тази година, но до 2024 г. ще бъде на печалба. Това ще бъде подпомогнато от рязкото повишаване на цените, което ще започне през декември. По време на неотдавнашна телеконференция за финансовите резултати на компанията, новият ръководител на Warner Bros Дейвид Заслав остро разкритикува предишния подход "харчене, харчене, харчене и след това определяне на ниска цена". Според него до 2025 г. стрийминг бизнесът на компанията ще трябва да генерира брутна печалба от един милиард долара. "Ако го направим, няма да ми пука колко абонати имаме. Искаме да реализираме печалба", казва той.
По-старите медийни формати също ще играят важна роля в този процес. Кината, чиито печалби са намалели с 80% през 2020 г., ще отворят отново. Приходите от продажба на билети днес са далеч от тези в миналото: втората по големина верига в света Cineworld се готви да обяви фалит, както съобщава „Уолстрийт Джърнал“. Въпреки това студио Paramount - друг холивудски дракон със 110-годишна история - отложи премиерата на своя „Топ Гън: Маверик“ поради ограничения, свързани с пандемията, което доведе до приходи от прожекции за повече от един милиард долара през май тази година. Warner Bros., която пускаше всички свои филми едновременно в собствената си платформа за стрийминг и в кината, се върна към ексклузивните прожекции в кината.
Увеселителните паркове също се напълниха с посетители: парковете на Disney в Америка отново генерират рекордни печалби. Дори кабелната телевизия, която отдавна е в упадък, сега изглежда относително сигурно убежище, докато стрийминг бизнесът се затяга.
Но проблемът на Стария Холивуд е и друг.
Пътят на Warner Bros към рентабилността е път на сериозно съкращаване на разходите - компанията вече прекрати предоставянето на новинарската си услуга CNN+ и спря няколко незавършени проекта, включително „Batgirl“. Въпреки това Amazon не показва признаци на необходимост от затягане на колана. В допълнение към филмирането на "Властелинът на пръстените" компанията наскоро купи студиото Metro Goldwyn Mayer, което стои зад заснемането на Джеймс Бонд, за 8,5 млрд. долара и купи правата за излъчване на мачове от Националната футболна лига на Америка за един милиард долара годишно. Според оценки на инвестиционната банка Morgan Stanley тази година Amazon ще похарчи 16 млрд. долара за медийно съдържание, като голяма част от тях ще бъдат видеосъдържание. Това е повече от Netflix, която ще похарчи 14 млрд. долара. Разходите на Amazon може да достигнат 20 милиарда долара през следващата година.
Според Заслав, за разлика от старите холивудски дракони, някои от новите стриймъри дори нямат нужда да се уверяват дали им се плаща. Amazon Prime Video съществува, за да накара хората да се регистрират за Prime, чието основно предимство е безплатната доставка на покупки от Amazon. Постоянно разширяващата се услуга Apple TV+ има за цел да задържи клиентите в екосистемата на Apple за телефони и компютри, от която компанията печели истинските си пари. Видеоуслугите на Amazon и Apple служат и като бъдещи платформи за реклама - бизнес, в който и двете компании се стремят да се развиват.
Старият Холивуд отвръща на удара, като предлага на зрителите големи "пакети" от съдържание на по-ниска цена. През следващото лято Warner Bros планира да слее основната си стрийминг услуга HBO Max с Discovery+. Disney експериментира с пакети с отстъпки, като ESPN+ и Hulu, а някои дори се питат дали един ден входът за парковете на Disney няма да стане част от мегапакетните услуги на компанията.
Същевременно младите конкуренти на Холивуд предлагат "пакети" от услуги от различен вид. "Видеосъкровищницата“ на Apple е много по-малка от тази на Disney и Warner, но пакетът Apple One включва не само телевизия, но и музика, игри, съхранение в облака, новини и фитнес. Amazon Prime предлага също толкова разнообразен набор от предимства. Тъй като много семейства се стремят да спестят пари, пакетите, които съдържат всичко наведнъж, могат да изглеждат доста примамливи.
Може би затова някои от старите холивудски дракони решават да си партнират с по-млади компании. На 15 август Paramount обяви сделка с гиганта в търговията на дребно Walmart, по силата на която членовете на клуба Walmart+ - отговорът на веригата на Amazon Prime - ще могат да получат безплатен достъп до стрийминг услугата Paramount+. Подобно на Amazon и Apple, Walmart вижда в това начин да убеди клиентите си да останат лоялни към основната ѝ дейност. Наскоро компанията добави музика към пакета Walmart+ чрез сделка със Spotify.
С изострянето на битката за зрители войната между стария и новия Холивуд става точно толкова кървава, колкото и епизодите от "Игра на тронове". Но за клиентите, които получават по-голям избор и по-добри оферти, тази война изглежда все по-вълнуваща.
Бой с мечове, магия и секс за общо половин милиард долара ще се появят съвсем скоро на екрана в дома ви. На 21 август Warner Bros Discovery пусна първия епизод на "Домът на дракона" - спин-оф на поразителния и изключително популярен сериал "Игра на тронове", който струва на създателите си повече от 150 милиона долара. От септември пък Amazon Prime Video ще пусне новият "Властелинът на пръстените" - по-непринуден и още по-скъп сериал по книгите за поредицата "Властелинът на пръстените". Ако се вярва на слуховете, "Властелинът" струва на Amazon 465 милиона долара, което го прави най-скъпият телевизионен сериал в историята.
Почти едновременното пускане на тези сериали ще се превърне в битка за рейтинг с наистина епични размери. Това ще бъде част от една по-дълга война, в която по-старите холивудски студия се изправят срещу настъплението на новите стрийминг платформи. Warner Bros, едно от най-утвърдените американски филмови студия, ще отпразнува своята стогодишнина през следващата година. Компанията Amazon, която печели по-голямата част от парите си от онлайн търговия на дребно и облачна обработка на данни, стартира видео бизнеса си само преди пет години. Интензивността на стрийминг войните се засилва, като всяка от страните е убедена, че има предимство пред противника си.
Драконите на стария Холивуд засилиха позициите си в последно време. Инвеститорите се скупчиха около стрийминг услугите по време на блокирането на пазара през 2020-2021 г., но загубиха интерес, когато броят на новите абонати започна да намалява. Netflix, която не толкова отдавна говореше за потенциален пазар от 800 млн. домакинства, изглежда заседна на 220 млн., а акциите ѝ са спаднали с 60% тази година. На 10 август Старият Холивуд обяви символична победа, когато Disney изпревари Netflix по отношение на стрийминг абонаментите, наброяващи 221 милиона. Въпреки това Disney отчита абонаментите за различните си услуги поотделно и пренебрегва факта, че много от абонатите му живеят в бедни страни като Индия. Но успехът на компанията разсея всяко съмнение, че по-старите студия също могат да влязат в стрийминг играта.
Старите холивудски компании започнаха да се фокусират върху процеса на печелене на пари след две години на скъпоструващо преследване на абонати. Представители на Disney твърдят, че основната им услуга за стрийминг ще претърпи по-големи загуби през тази година, но до 2024 г. ще бъде на печалба. Това ще бъде подпомогнато от рязкото повишаване на цените, което ще започне през декември. По време на неотдавнашна телеконференция за финансовите резултати на компанията, новият ръководител на Warner Bros Дейвид Заслав остро разкритикува предишния подход "харчене, харчене, харчене и след това определяне на ниска цена". Според него до 2025 г. стрийминг бизнесът на компанията ще трябва да генерира брутна печалба от един милиард долара. "Ако го направим, няма да ми пука колко абонати имаме. Искаме да реализираме печалба", казва той.
По-старите медийни формати също ще играят важна роля в този процес. Кината, чиито печалби са намалели с 80% през 2020 г., ще отворят отново. Приходите от продажба на билети днес са далеч от тези в миналото: втората по големина верига в света Cineworld се готви да обяви фалит, както съобщава „Уолстрийт Джърнал“. Въпреки това студио Paramount - друг холивудски дракон със 110-годишна история - отложи премиерата на своя „Топ Гън: Маверик“ поради ограничения, свързани с пандемията, което доведе до приходи от прожекции за повече от един милиард долара през май тази година. Warner Bros., която пускаше всички свои филми едновременно в собствената си платформа за стрийминг и в кината, се върна към ексклузивните прожекции в кината.
Увеселителните паркове също се напълниха с посетители: парковете на Disney в Америка отново генерират рекордни печалби. Дори кабелната телевизия, която отдавна е в упадък, сега изглежда относително сигурно убежище, докато стрийминг бизнесът се затяга.
Но проблемът на Стария Холивуд е и друг.
Пътят на Warner Bros към рентабилността е път на сериозно съкращаване на разходите - компанията вече прекрати предоставянето на новинарската си услуга CNN+ и спря няколко незавършени проекта, включително „Batgirl“. Въпреки това Amazon не показва признаци на необходимост от затягане на колана. В допълнение към филмирането на "Властелинът на пръстените" компанията наскоро купи студиото Metro Goldwyn Mayer, което стои зад заснемането на Джеймс Бонд, за 8,5 млрд. долара и купи правата за излъчване на мачове от Националната футболна лига на Америка за един милиард долара годишно. Според оценки на инвестиционната банка Morgan Stanley тази година Amazon ще похарчи 16 млрд. долара за медийно съдържание, като голяма част от тях ще бъдат видеосъдържание. Това е повече от Netflix, която ще похарчи 14 млрд. долара. Разходите на Amazon може да достигнат 20 милиарда долара през следващата година.
Според Заслав, за разлика от старите холивудски дракони, някои от новите стриймъри дори нямат нужда да се уверяват дали им се плаща. Amazon Prime Video съществува, за да накара хората да се регистрират за Prime, чието основно предимство е безплатната доставка на покупки от Amazon. Постоянно разширяващата се услуга Apple TV+ има за цел да задържи клиентите в екосистемата на Apple за телефони и компютри, от която компанията печели истинските си пари. Видеоуслугите на Amazon и Apple служат и като бъдещи платформи за реклама - бизнес, в който и двете компании се стремят да се развиват.
Старият Холивуд отвръща на удара, като предлага на зрителите големи "пакети" от съдържание на по-ниска цена. През следващото лято Warner Bros планира да слее основната си стрийминг услуга HBO Max с Discovery+. Disney експериментира с пакети с отстъпки, като ESPN+ и Hulu, а някои дори се питат дали един ден входът за парковете на Disney няма да стане част от мегапакетните услуги на компанията.
Същевременно младите конкуренти на Холивуд предлагат "пакети" от услуги от различен вид. "Видеосъкровищницата“ на Apple е много по-малка от тази на Disney и Warner, но пакетът Apple One включва не само телевизия, но и музика, игри, съхранение в облака, новини и фитнес. Amazon Prime предлага също толкова разнообразен набор от предимства. Тъй като много семейства се стремят да спестят пари, пакетите, които съдържат всичко наведнъж, могат да изглеждат доста примамливи.
Може би затова някои от старите холивудски дракони решават да си партнират с по-млади компании. На 15 август Paramount обяви сделка с гиганта в търговията на дребно Walmart, по силата на която членовете на клуба Walmart+ - отговорът на веригата на Amazon Prime - ще могат да получат безплатен достъп до стрийминг услугата Paramount+. Подобно на Amazon и Apple, Walmart вижда в това начин да убеди клиентите си да останат лоялни към основната ѝ дейност. Наскоро компанията добави музика към пакета Walmart+ чрез сделка със Spotify.
С изострянето на битката за зрители войната между стария и новия Холивуд става точно толкова кървава, колкото и епизодите от "Игра на тронове". Но за клиентите, които получават по-голям избор и по-добри оферти, тази война изглежда все по-вълнуваща.