Facebook президент
Facebook президент / снимка: Рада Петкова, БНТ
Facebook президент
40394
Facebook президент
  • Facebook президент

Тази седмица Барак Обама обяви официално намерението се да се кандидатира за втори президентски мандат. Направи го чрез интернет. Изборите в САЩ ще са на 6 ноември 2012 г. Президентският вот у нас ще е тази есен. Точна дата няма. Тепърва следващата седмица във вторник Георги Първанов кани политическите сили на консултации за състава на Централната избирателна комисия. Но да продължим за Америка.

Първият предизборен клип на Обама е факт. В официалния му сайт barackobama.com вече се набират доброволци и финансови дарения. Най-малко 10 долара, а най-много 5000 могат да дарят привържениците на Обама за кампанията му. Освен това се продават фланелки за минимум 30 долара, бутилки за вода за 15, значки за 3, термочаши за 15 и магнитчета за минимум 10 долара.

Темата пред Дарик коментираха водещият на обзорното предаване „Панорама” по БНТ Бойко Василев и програмният директор на телевизията Севда Шишманова. Преди няколко години тя отразяваше победата на Обама над Хилъри Клинтън в Денвър на вътрешните избори на демократите. Бойко Василев нарича Обама „Facebook президент”.

19 месеца преди президентските избори в САЩ Барак Обама избра YouTube за старт на кампанията си за втори мандат. Видеото е дълго две минути. В кадър са потенциални избиратели на Обама, представени само малките си имена:

Гладис, Невада: Притеснявам се за него. Изборите са близо. Ние просто нямаме друг шанс... друга възможност. Никаква друга… освен, че на изборите трябва да победи.

Картин, Колорадо: Мисля, че е трябва да обърнем внимание на промените, които всички видяхме през последните години. Преди време си казахме: „Той е един обикновен сенатор” и никой не смяташе, че има шанс... а сега вече е президент.

„Това започва с нас” е финалния надпис на видеото, в които героите са от Северна Каролина, Невада, Колорадо и Мичиган. Тук няма кадри на Ню Йорк, Манхатън, Бродуей, Холивуд, Лос Анжелис, Чикаго или Сан Франциско. Това не е забързаната, а спокойна Америка с домакиняна в кухнята, която след малко ще играе с кучето в двора.



Защо Барак Обама обяви старта на кампанията си за втори мандат, след като другите имената на другите играчи още не са ясни?

Бойко Василев: Може би точно за това Барак Обама започва пръв - за да изпревари другите играчи. Има слухове за някои хора, че ще се кандидатират. Много се говори за Сара Пейлин, много се говори за Доналд Тръмп, но Обама трябва да затвърди представата за себе си като човека, който държи кормилото.

Севда Шишманова: Има изключителна сила в този ход. Заявката на Обама е за лично политическо решение с този ход. Още повече, че той е действащ президент. Това е заявка: „Аз съм действащ президент! Чувствам се силен в това, което правя и нямам причина да чакам другите! Не ме интересува кои са другите!”.

Случайно ли е, че кампанията на Барак Обама започва в интернет и по-специално с един клип в YouTube, качен вече и на неговия сайт barackobama.com?

Бойко Василев:
Не е случайно! Барак Обама иска да бъде президента на новите технологии. Новите технологии го избраха дори и финансово. Даренията за него бяха големи, но на много малки порции. Аз бих казал, че Обама е първия Facebook президент. Ние до сега имахме CNN политици. Тони Бреър беше типичния. CNN-политикът  работи с кратки изречения. На английски това се нарича „sound bite” (звукова хапка) - едно изречение, което има и метафора, и послание, и коментар. На мен са ми разказвали как от една и съща пресконференция на Тони Блеър речта му, която вероятно е била написана от великия PR Алистър Кембъл, жирналистите без да бъдат манипулирани избират от цялата реч всички едно и също изречение. Защото речта е структуриана и написана така, че само този sound bite да влезе в употреба. За първи път имаме facebook политик, който има няколко много важни разлики от CNN политиците. На първо място той комуникира в огромно пространство – пространството на социалните мрежи, пространството на интернета. На второ място обаче той общува някак опосредствено. По време на кампанията Джон Маккейн отговаряше на директни въпроси, неподготвени. Аз самият съм взимал интервю от Джон Маккейн и той нито веднъж не попита какво ще го питам. Точно обратното на спонтанността беше Обама. Той рядко дава интервюта. Те са внимателно подготвени. Посланията са доста фризирани. Това по някакъв начин е Facebook комуникация : вие не виждате лице в лице човека, той има време да го напише, има време да го обмисли, има време да го постне и след това дори има време да го изтрие. Характерно за стила на Обама е точно това.



(снимка: БНТ)

Севда Шишманова: Аз си спомням огромния стадион в Денвър, където Обама направи промоционалната си реч, след като беше официално номиниран и спечели срещу Хилъри Клинтън на вътрешното състезание на Конгреса на демократите в Денвър. Това беше през август. Спомням си тишината, в която той произнесе своята реч. Всеки от нас може да си представи един 80 000-85 000 стадион да изригва, да реве, да крещи по време на президентски избори. Вие нямате представа какво значи да мълчат 85 000 души! Мълчанието е много лично! Тогава на място усетих, че е проработил неговия ход през интернет, през Facebook, през Twitter, през социалната мрежа да накара всеки от американците да мисли, че неговото послание до него трябва да е лично и стига до него лично. Той събра в едно усещането, което най-силно работи пред избирателя, а именно че това, което искаш да направиш е лично за него и че той има свободата да те избере или не или да ти каже каквото искаш. Това е просто изключителен ход на неговия екип!

Как разчитате първия предизборен клип, който е качен на сайта му? В него няма небостъргачи, няма го и забързания Манхатън. Това е една Америка с къщи на два етажа, с домакинята в кухнята. Видеото започна с едно поле и тиха музика. Всъщност може би това е Америка?

Бойко Василев: Tочно това щях да кажа - това е истинската Америка! Илф и Петров я наричат „едноетажната Америка”, а Rичард Никсън я нарече „тихото мнозинство”. Това е Америка, която седи в своята домашна обстановка, преценява внимателно и по някакъв начин подозира големия град в разгул, във виртуалност, а до някъде и в извратеност. Това е мнозинството и то избира американските президенти. Според мен той разбира, че има проблем с тази публика. Всички тези реплики, които чуваме в този клип показват проблем. Показват хора, които не са съгласни с всичко в него, но все пак го приемат като бъдещето.

Севда Шишманова: Това е Америка, която го избра. Него не го избраха огромните корпорации и концерни, които обичайно се свързват с лобистки интереси и стоят зад една и зад друга фамилия в политически живот на САЩ, защото за първи път по някакъв начин влезе някой, който е извън традиционната династична система, която има създадена като традиция. Помислете си за клана Кенеди, клана Буш, клана Клинтън... Барак Обама не е един от тях и за това този клип няма нищо общо с традиционния имидж на Америка, налаган с годините. Барак Обама е друг. Той е един от тези, които виждаме в клипа. Неговата цяла биография - и лична, и професионална, е свързана с това едно момче от тези среди, които виждаме в клипа, който стига до Белия дом.



(снимки от митинга в Денвър след номинирането на Обама от конгреса на Демократическата партия. Източник: Севда Шишманова, личен архив)

И тъй като другите играчи в тази игра все още не са известни когато станат ясни те сигурно ще предприемат някаква друга кампания, която би могла да бъде по-агресивна. Дали кампанията на Обама може да се промени? Дали неговите PR-и биха я развили по друг начин - краят й да бъде различен от началото?

Бойко Василев: Обама има двама Дейвид до себе си - Дейвид Акселрод и Дейвид Плъф, които са изключителни професионалисти. Те възприемат цялото му президентстване като една непрекъсната кампания. Тези хора стоят до него и до такава степен моделират всяка негова стъпка, че ти се питаш: „Съществува ли реално Обама?! Това човек от плът и кръв ли е или е отново някакво Facebook явление?!”. Не виждам проблеми в преизбирането на Обама. Но света, в който живеем е толкова променлив.... Този свят в момента се тресе. Ние знаем, че външната политика не избира президенти, но тя сваля президенти! Така, че много зависи от това какво се случи от тук нататък. Има още много, много време.

Севда Шишманова: Поведението на Обама се определя от всичко онова, което той може да защити в биографията си. Естествено, че за него ще работят свръхпрофесионални екипи, които вероятно в движение ще преценяват. Това е рискованото поведение в подобна ситуация - когато другите са неизвестни. Самият факт, че той заявява това участие вече ни насочва към едно поведение, в което имаме демонстрацията на човек, който е уверен в решението си и декларира, че то е взето не под натиска на обстоятелства и събития, съобразени с това кои са другите.

Рекордите на президентските избори в САЩ през 2008 г.

Фактът, че президент на Съединените щати през 2008 г. стана афроамериканец, не е единствената особеност, която направи тези избори уникални.

Те бяха предхождани от най-дългата предизборна кампания, продължила повече от година. За първи път в американската история кандидатите за президент събраха и похарчиха повече от млрд. долара. Само за реклама са били похарчени над 800 млн. долара. Общият рекламен бюджет на Обама достига 250 млн. долара, а този на Маккейн - 130 млн.

За първи път в историята на САЩ двамата основни претенденти за президентския пост са родени извън континенталната част на Америка - Обама на Хаваите, Маккейн във военна база в зоната на Панамския канал. Освен това за първи път кандидатката за вицепрезидент на републиканците беше жена (Сара Пейлин).

Изборите отчетоха и рекорден брой избиратели - над 64%, което прави повече от 136 милиона американци. Избирането на Барак Обама за президент събра 4000 журналисти. Какъв ще е интереса през 2012-а година и кое ще предизвика този интерес тепърва ще разберем.