Доволен съм от приходите за 2006 г.
Доволен съм от приходите за 2006 г. / netinfo

Асен Асенов, директор на Агенция "Митници"

Да проверим координацията в управлението, това, което каза министърът на земеделието, че от следващата седмица ще има готовност на зърнопроизводителите да започне постепенно изплащане на част от сумите за акциза за горива като форма на подпомагане от страна на държавата и това ще става чрез митниците. От ваша гледна точка реалистично ли е?

Да, защото съгласно измененията на закона, които бяха направени, се предвижда за определен кръг земеделски производители, който е доста широк, по предварителни прогнози става въпрос за около 10 хиляди земеделски производители, митническата администрация, а защо митническата администрация, затова, защото ние от 1 юли 2006 г. поехме компетенциите по администрирането на акцизния данък във вътрешността на страната, при определени условия да възстановяваме част от акциза, т. е. значителна част от акцизния данък, който те са заплатили при закупуване на горивата си. Разбира се, затова е необходимо да създадем и съответния правилник, и затова е необходимо да бъдат и обнародвани в "Държавен вестник" измененията на закона.

Тоест кога ще започва практически изплащането на парите?

Практически, аз мисля, че до 10-15 дни ние, след като излезе, от деня на обнародването в "Държавен вестник" на измененията на закона, ние ще имаме техническа готовност да започнем такава дейност.

Сега по основната тема на нашия разговор. Митниците са готови с отчета си за първата половин година, озаглавих го първото полувреме преди ЕС.

Да, на мен лично ми харесва спортната терминология.

Повече приходи ли имат митниците тази половин година в сравнение с миналата?

Определено, определено приходите са изключително добри през 2006 г. и аз съм изключително доволен, защото една от приоритетните и може би най-важната ни задача винаги си е оставала фискалната, фискът, онова, което митническата администрация осигурява за държавния бюджет. И ако трябва, така, да говоря с абсолютни цифри, за първите 6 месеца на 2006 г. ние успяхме да осигурим повече от 3 милиарда и 250 милиона лева. Какво означава, само искам да направя един паралел, за да ме разберете. Например през 2003 г., за цялата 2003 г. ние сме събрали 3 милиарда и 200 милиона лева, а сега само за 6 месеца през 2006 г. успяваме да направим 3 милиарда и 250 милиона лева.

А миналата година за половин година колко събрахте?

Миналата година стъпката ни или ръста, който сме направили към настоящия момент, е с 800, повече от 860 милиона лева, сравнено със същия период на миналата година.

Тоест 1/3 повече събирате.

На практика 1/3 повече от това, което сме събрали миналата година. Ръстът, точният процент на ръста е 36 процента.

А спрямо заложеното за цялата година повече ли е от 50 процента?

Определено, определено, имаме план, който е заложен в нашата програма. И заедно с Министерство на финансите в началото на годината ние винаги правим едни прогнози, които пък след това ние ги ретранслираме на митническите учреждения в страната и се опитваме да създадем, така, една организация по тяхното изпълнение и отчитане, разбира се, ежемесечно отчитане. Изпълнението ни за първите 6 месеца от заложеното в плана е 53.6 процента, с други думи над 50 процента за първото шестмесечие на 2006 г., което е един доста обнадеждаващ и, бих казал, изключително положителен резултат. Защото втората обикновено половина на годината като практика е и по-силната. Но дори само да дублираме резултатите от първото шестмесечие, считам, че планът ще бъде изпълнен, а вероятно и преизпълнен до края на годината.

Сега да потърсим за тези цифри обяснението. На какво се дължат по-високите приходи, защото от ваша гледна точка, дори да изглеждат добре нещата, може би пък за държавата не са толкова добре, по-високи приходи заради по-голям внос, защото липсва производство в самата България, заради по-високи цени, което се отразява на потреблението на българите. Разбира се, възможно обяснение е и просто защото митниците са започнали да работят по-добре и без да се променя нещо в това, което влиза в България като стоки и цени, сте започнали и да събирате повече.

Аз и по други поводи съм имал възможността да кажа, че никога не съм бил привърженик на принципа или-или, винаги на принципа и-и. И всички тези фактори, които вие изброихте или предположихте, на практика оказват влияние в изчисленията и в анализите, които ние правим. Безспорно един от основните фактори, който влияе в тази посока, е по-добрата ефективност на митническата администрация. Не мога да отрека, разбира се, и никога не сме го правили, че в посока на увеличение на физическия обем на вноса също има определена част от приходите в митническата администрация. Безспорни са и усилията, които ние полагаме в областта на увеличаване на митническата стойност при вноса на стоки. Защото особено с резултатите, които постигаме в областта на митническата измама, това стимулира търговците, стимулира стопанския сектор да играе, ако може жаргонно да се изразя, защото днес спортната терминология тръгна, да играе на... реална игра, а не игра, която е под... с определена част под масата. И всичко това допринася да се изгради една обща картина и картината е тази, която като резултат вие виждате.

С кои стоки се правят най-много нарушения през първата половина на годината?

Позволете ми като обща статистика първо да ви кажа, че ние сме констатирали над 8 хиляди митнически нарушения за първите 6 месеца.

А миналата година по това време колко бяха, по-малко или повече?

Точен спомен нямам, но категорично по-малко и ще обясня и защо. Мисля, че някъде от порядъка на 5 или 6 хиляди бяха миналата година, защото единият от основните, така, проблеми, който срещаме и който считаме, че имаме през първите 6 месеца, са значително увеличеният случай на констатации при контрабандата на цигари. Вярно, така, в не особено големи размери, но искам да ви кажа, като количества, но почти ежедневно и почти, така, всеки пътник се изкушава да пренася количества цигари, които са над позволените лимити за безмитен внос.

Е от тези 8 хиляди нарушения колко са с цигари?

С цигари са 2 800 нарушения, от всичките 8 хиляди 2 хиляди и 800.

Тоест 1/3 са цигари.

По-малко от 1/3, но все пак 2 800 нарушения не са никак малко. Защото това е една тенденция, която е факт. Така, ще ми се да спомена и други групи стоки, като месата и месните продукти, в които ние сме констатирали 22 нарушения, с предмет на нарушение над 180 тона меса, млека, сухите млека на прах, 10 случая с нарушения за около 660 тона. Текстилни изделия за близо 36 хиляди броя, различни видове текстилни изделия. Обувки, 56 нарушения с предметна на...

Казвате нарушения. Какво значи нарушения? Примерно лъжат за вида на стоката, лъжат за цената или изобщо не я декларират.

Да, в митническата администрация ние си служим с термина митническа конкрабанда, измама митническа и отклонение от режим. Това са трите типа нарушения, които са с висока степен на обществена опасност, така ги класифицираме. Контрабандата е ясно какво е, пренасяне през границата без знанието и разрешението на митническите органи. Измамата е, когато един търговец или физическо лице се опитва да измами митническата администрация чрез тарифно класиране, различно от това, което е обявено от търговеца. Самият той обявява стоката, като я декларира пред митническите органи, но се опитва да представи данни, различни за тарифно класиране, произход или стойност на стоката, с което да спести определени държавни вземания.

А в колко случаи хванахте ваши хора да участват в тези схеми през тия 6 месеца?

Имаме над 200 проверки, които сме извършили в системата на митническата администрация. Имаме над 70 дисциплинарни наказания, които сме наложили в този период от време.

Колко сте уволнили?

Девет човека. За съжаление това е най-неприятната част от отчета ми, който винаги правя, но неприятен като констатация.

Кажете най-фрапантния, за какво го уволнихте?

Разбира се, ще ви кажа и конкретни случаи бих могъл да изброя. Но ключовите неща, които ние се опитваме да правим в областта на противодействието на корупцията, са свързани с обективиране на една стратегия, на едни стъпки, които да са последователни в тази област. Искам само да отделя внимание и на още едно обстоятелство. Извършваме проверки за конфликт на интереси в митническата администрация. Там имаме отстранен още един служител по такъв повод. И имаме още...

Какъв конфликт имаше той?

Конфликт, който се прецени, че с действията си... Той е подписал документ, с който негов близък има... е търговец и по този начин е повлиял при взимането на решението си за вида на митническата операция, да бъде разрешена или да не бъде разрешена съответната митническа операция.

А защо го уволнихте?

Тоест той е взел административно решение, което е в противовес на действащото законодателство и поради тази причина го уволнихме. С други думи искам да кажа, че освен директните дисциплинарни нарушения, имаме още 6 такива случая, които са или за временно отстраняване, или за уволняване на наши служители. Или общо за периода имаме 15 човека, с които ние сме се разделили.

През тази седмица Световната банка ви прави комплимент, корупцията по митниците намалява. Обществените поръчки вече бият, на първо място са. И Световната банка сочи митниците за пример на най-успешна сфера на намаляване на корупцията в България.

Ами аз благодаря за, така, този проблем, който вие поставихте като, първо като проблем и нашата визия, второ, оценката ви за това, че обърнахте внимание на оценката, която направи Световната банка. Искам да кажа, че Световната банка познава добре проблемите в България, тъй като вече няколко години работи в целия Балкански полуостров с проекта за облекчаване на търговията в Югоизточна Европа и знае какви дълбочинни реформи, последователни в няколко години, считано от 2002 насам, са извършват в почти всички държави от региона. Добре познава и българската митническа администрация. Аз съм радостен, че тези констатации са направени в доклада на Световната банка, защото само потвърждават и нашите изводи, които правим на централно ниво, за резултатите, които се опитваме да постигнем в областта на противодействието на корупцията. Но пък този резултат се появява не просто, защото единствено репресивните мерки, които митническата администрация вътре в своята система търси да реализира, т. е. вътрешните проверки, а това е, защото има една изключително стройна, изключително добре организирана реформа и политика на водене на администрацията във всички нейни сфери, като се започне от информатизация, като се започне от... и се премине през митническите режими и процедури, през конвенции...

Хайде, като говорим за информационните системи, действат ли вече интегрирани информационни системи, първо, в самата България, на митниците и интегрирани системи с европейските митници?

В България българската митническа администрация възприе идеята за изграждане на собствена информационна система и ние изградихме такава реално, действаща в реално време.

Тя се казва БИМИС.

Тя се казва БИМИС - Българска интегрирана митническа информационна система. Смея да твърдя, че това е една от, така, най-добре действащите сложни информационни системи, действащи на територията на страната.

Сега искате да кажете, че ако влезе един камион с някаква стока на Дуранкулак, за него, като влезе и като се регистрира, вече знаят на Калотина, например, и Кулата.

Абсолютно вярно, в реално време се подава съобщение и това съобщение, целта всъщност на това съобщение е информацията в получаващото митническо учреждение да стигне далече преди реално стоката да пристигне, за да може да бъде направен един анализ на риска и да се извършат съответните справки, и да се прецени каква ще бъде позицията на митницата.

Това действа, аз, извинете, че с известно недоверие питам, но сега в България има намерения и реалности, това действа.

Това действа и действа от средата на 2003 г. И аз ви каня в нашия, когато вие намерите удобно време, в нашия информационен център. Лично се ангажирам да ви покажа нашия информационен център и действащата информационна система.

А кога ще задейства система, при която като тръгне един камион с ирландско месо, примерно, и докато стигне в България и вече ние да знаем, че това месо е на 20 години?

Аз ще отговоря на въпроса ви принципно. А що се касае до примера с месото, дали 20-годишно или не. . .

Не, не, аз исках да кажа. . .

Аз ви разбирам шегата, да, но. . .

Значи понеже много се говори за този случай и той има прагматично значение. Това се опитвам да кажа на слушателите.

Напълно ви разбирам. Аз просто исках да направя за слушателите ви все пак паралели, да разграничим митническите от ветеринарните въпроси. В случая на колко години е или дали е годно това месо, не е митнически въпрос, това е въпрос, който е свързан с ветеринарния контрол.В момента ние въведохме и от 17 юли е в експлоатация нов вариант на т. нар. система, българската система за управление на транзита в България, която е част от концепцията Ен Си Ти Ес. Какво е Ен Си Ти Ес? С факта на присъединяване на България към ЕС, надявам се, че това ще бъде 1 януари 2007 г., всяка една стока, която тръгва, чуждестранна стока, извънобщностна стока имам предвид, която тръгва от която и да е страна на общността, може да бъде придвижена единствено и само, без хартиен носител, единствено и само на база на електронно съобщение. И ние вече изградихме, имаше определени трудности в началото, вече изградихме българската версия и връзката с Ен Си Ти Ес ще бъде осъществена на 1 януари 2007 г. Но на национално ниво...

И с всяка европейска митница ще има връзка всяка българска митница.

Абсолютно вярно. Всяка българска митница ще има връзка с всяка митница във всяка страна-членка на ЕС. И това е факт, и аз мога да ви го покажа.

Традиционните въпроси за наркотиците. Да ги вържем обаче с темата за европейското членство. Действа ли вече България в рамките, и българските митници, в рамките на европейските, европейска система за противодействие на наркотрафика? Понеже досега някак си, поне на мен така са ми изглеждали винаги нещата, успешна самодейност през миналите години извършваше България, хващаше много наркотици. Сега има ли вече система, по която да се следят канали, заедно с европейските...

Позволете ми да не се съглася с думата, която употребихте, самодейност. Значи категорично не може да става въпрос за самодейност, особено в тази област. Тук става въпрос за силен професионализъм на българската митническа администрация, който е доказан през годините, доказан през годините във всички доклади на ООН, на Световната митническа организация, стига някой да ги разлисти и да ги погледне.

Това е безспорно. Въпросът е този професионализъм съчета ли се вече с западноевропейската организираност?

Категорично е. Разбирам ви. Категорично и считам, че стъпките, които ние направихме и в тази посока, и в технологично отношение, и в изграждане, имам предвид нови информационни системи за противодействие на наркотрафика, изградена е онлайн система в България, също която изцяло се занимава с анализа на риска и предоставянето на информация на нашите учреждения, участваме в международни операции, съвместни...

Например за тази първа половин година в какви операции сме участвали?

През тази година се проведоха няколко операции, организирани от различни институции, които са в администрацията. Например операцията "Компас", за борба с кокаин в морски контейнери, беше проведена през март 2006 г. Например операцията "Пери", за борба с контрабандата на прекурсори за производство на синтетични наркотици. Ние сме в постоянен обмен на данни с всеки център в Букурещ, с информационните системи. Подаваме и получаваме от международни информационни системи данни за рискови лица, стоки, контейнери и това, разбира се, увеличава и нашата ефективност на работа.

Сега, като отпаднат, ние с вас говорихме предишния път, когато бяхте гост, че от 1 януари 2007 г. отпадаха колко броя митници?

Най-малко 9 гранични сухопътни митнически пункта, най-малко.

Съкращения ще правите ли или с новите ангажименти за акцизите тези хора ще имат работа?

При всички положения ще има редукция на персонала, защото ще паднат и обемите във вътрешните митнически учреждения, тъй като самата стока, която е извън... ще бъде под контрол само онази стока, която не е общностна и която навлиза на територията на страната. Всички общностни стоки няма да бъдат под митнически контрол. От друга страна обаче, функциите, които ние поемаме и поехме вече в областта на акцизите, а и сега със селскостопанските производители, възстановяването на акциза ни, предполагат един баланс на, търсене на баланс между сега съществуващата структура и численост на администрацията, и онова, което ще ни е необходимо към 1 януари. Но все пак есента на тази година, може би края на септември и октомври месец, разчетите трябва да бъдат напълно готови.

Добре, да завършим така. През първите 6 месеца на 2006 г. митниците са събрали толкова мита, акцизи, такси и глоби, колкото са събирали за цялата 2003 г.