За да напълни държавната хазна, правителството може да въведе и данък върху късмета. Ако тази антикризисна мярка бъде приета, късметлиите ще трябва да плащат 10 % данък върху печалбата си от хазартни игри. Така ударът върху хазартния бизнес ще е двоен - след като се увеличи данъкът върху операторите от началото на годината, сега и парите на техните клиенти ще бъдат обложени. Какъв ще е резултатът?
Плоският данък вероятно скоро ще удари и любителите на хазарта, ако бъде приета поредната антикризисна идея. По предложение на приходната агенция - 10 % от печалбите на късметлиите ще отиват в държавния бюджет. Така, ако се спечелят 100 лева от спортния тотализатор, печелившият ще получи в пункта 90 лева, а останалите 10 лв. механично ще бъдат прехвърлени в държавната хазна като данък. Първата реакция беше от икономиста Владимир Каролев:
Цялата им философия „Дайте да вземем пари от хората". Трябва ясно да се каже: Хора, без затягане на коланите няма да стане. И това затягане на коланите частният сектор си го прави. Държавният сектор не щат да го направят и трябва да им бъде наложено.
Няма ли да отблъсне крайния потребител на тези игри, тъй като например ако спечели 10 лв. човек трябва да даде 1 лв. на държавата...
Да, ще ги отблъсне. Всеки данък в известна степен отблъсква хората от съответната активност, върху която този данък се слага. Но ако в момента хората като че ли играят повече отколкото биха играли, ако е вярно това, което чета по медиите. Това не е някаква мярка, която е много важна. Не мисля, че хората ще намалят да играят, защото ще им вземат 10 процента от парите.
Това не противоречи ли на данъчната логика - два данъка, при организатора и ....
Да, но да не е за първи път това. Данък дивидент какво е? Данък дивидент е данък върху данъка. Да, противоречи, съгласен съм. Понеже все пак говорим за антикризисни мерки, не мисля, че е голям проблем това. И действително от това ще влязат някакви пари, но пак няма да влязат много пари и това не решава проблемите на кризата. Проблемите на кризата трябва да се решат със стимули за инвестиции и спестявания, а не със стимули за папане и събиране на пари.
Бившият шеф на комисията по хазарта Димитър Терзиев добави, че евентуалният данък вероятно няма да се окаже толкова ефективен, но със сигурност ще ударят бранша, който и без това няма късмет тази година.
В момента хазартът е в доста сериозна криза, най-вече по отношение на постъпленията и по отношение на раздаваните печалби, защото хората нямат пари, играчите са променили поведението, имаме предвид тези, които играят в игралните зали с автоматите. Играят с малки суми. Ако спечелят, и 10, и 20 лв. да спечелят, си ги вземат и излизат. С „ежедневките", дето се казва, си връзват бюджета. Докато другите, в постъпленията от тотото нямам представа как им вървят, но за миналата година са малко над 90 млн. приходи, така че кризата сериозно удря печалбата и хазартния бизнес и ако се въведе тази мярка, може би ще се стреснат играчите да играят, ще се ориентират към интернет. Интернетът в момента е една дупка и има доста голяма ниша да се видят поне да се облагат или по някакъв начин да се стопират преводите парични към участници в такива онлайн залагания. Мисля, че натам трябва да се погледне и да се помисли някаква адекватна мярка.
Мислите ли, че една такава мярка като облагането на печалбите с 10 процента ще има реален ефект върху фиска?
Нямам представа, но ако да речем от тези 95 млн. или да речем 100 млн. на тотото, давам го, защото лесно се смята, приходи, те са раздали печалби за 50 млн. лв., значи приходите ще са 5 млн. лв. от такъв данък от тотото. Пак казвам, при тази криза е нормално правителството да мисли мерки, които да пълнят бюджета и да се повишава събираемостта. Същият пример е и с „Еврофутбол". При 370 млн., само че там печалбата не е задължително да е 50 на сто, но ако приемем, че 50 на сто са изплатили като печалби, макар че там са може би 60 до 70 на сто, значи при 200 млн., ще са 20 млн. лв. приходи в държавата. И от тотото 5 млн. лв. Значи 25 млн. лв. От другите в игралните зали и казината...Там по-големите печалби идват, ако има натрупан голям джакпот. Но и там джакпотът, за да се натрупа, да стане над 10000 лв., трябва да играят доста, тъй като отчисленията, които правят джакпот системите не могат да надвишават 5 процента от стойността на всички залози, които се правят. Така че трябва да минат примерно два-три месеца, докато се натрупа един сериозен залог или джакпот, който да мотивира играчите да играят. По тази причина по груби изчисления смятам, че около 30-35 млн. евентуално биха могли да се съберат, ако се облагат печалбите. И отделно, когато се плаща данъкът, който сега е 15 процента, ако приемем, че се запазят постъпленията на тотото от 100 млн., значи 15 млн. ще платят като данък.
Остават обаче и доста въпросителни около евентуалния нов данък. Например как ще се облагат предметните печалби. Ето и още питания от игралната индустрия. Роси Маккий, член на Управителния съвет на браншовата организация:
При игра клиентът играе с определени средства, примерно той залага 10 лв. и печели в края на играта 20 лв. Каква трябва да бъде данъчната основа в този случай? 20-те лв., които е получил, или разликата от 10 лв. между вложените и спечелените? Да оставим настрани, че ако той играе с 10 лв., пък спечели 5 лв., трябва ли да бъде обложен с 10 процента върху тези 5 лв. или всъщност той е с негативен резултат от целия този процес, в който той е вложил 10 лв., пък е спечелил 5 лв. накрая. Ако все пак се вземе такава мярка и се реши да се реши да се пристъпи към нея, действително трябва много внимателно да се обсъди как точно ще се приеме. Като цяло тя е една непопулярна мярка, която не се прилага и няма такова разпространение именно поради трудността за нейното отследяване и върху невъзможността да се контролира как точно се извършва. Но ако все пак се реши да се приеме, би следвало, за да може действително да се направи коректно, може би да се сложи един минимален необлагаем минимум.
В крайна сметка, след като има праг на бедност и необлагаеми суми в други сектори, защо пък да няма и минимален необлагаем праг на късмета? Ясно е, че дупката в бюджета трябва да се запълни и мерки за повишаване на събираемостта на данъците трябва да се въведат. Въпросът е - защо се правят на парче и отчитат ли се всички странични ефекти. Финансовият министър още с встъпването си в длъжност се закани да се бори с пороците пушене, пиене, хазарт. И дано не само той, а цялото правителство, успее освен с тези пороци, да се пребори и пороците на държавната администрация - неефективно харчене на пари и корупция. Ако това се случи, със сигурност държавната хазна ще е пълна.