Тодор Николов, изпълнителен директор на Агенцията за приватизация
Доволни ли сте от интереса към приватизацията на "България ер"? В медиите малко се появи грешна информация. Седем или шест са офертите? Нека да уточним първо колко са и тези оферти като брой, защото в една част от вестниците пишеше 6, в друга 7. Нека да уточним.
Да. Нека първо да уточним, че за момента е закупена конкурсна документация, не става въпрос за подаване на оферти.
Само интерес потенциален.
Това, разбира се, е, така, първоначална индикация за интерес. Точните цифри са, че имаме 7 закупени документации, но може би някои от участници са закупили документация чрез две компании.
Тоест?
Имам предвид майка и създадено в България дружество, но това ще стане ясно, след като започне сертифицираното.
Което означава, че броят ще се редуцира до? До 5?
Допускам, че реалният брой независимо от това, че са закупени 7 документации, са за 6 компании.
Шест компании. Сега, хората, дори най-обикновените хора и днес в анкетата, с която открихме предаването, са впечатлени, че са доста големи загубите на "България ер". Тоест загубите са, ако не се лъжа, над 15 милиона. Това как ще се отрази на цената? Как ще се отрази на самата сделка?
Първо трябва да уточним за слушателите, че в работата на "България ер" се наблюдава сезонност и тя е ясно изразена през всичките години на съществуване и е свързана с натрупване на загуби в началото на годината, първо и второ тримесечие, и доста по-добри финансови резултати през трето и четвърто тримесечие. А погледнато фактите, които се изнасят, вярно, че финансовото състояние в момента е неблагоприятно. Разбира се, тази цифра, която споменахте, е над тази, с която аз разполагам, но мисля, че това все пак е, така, вътрешна информация за дружеството все още. За нас най-важното е как България ще приключи летния сезон, защото тогава ние ще можем да кажем със сигурност какво е истинското финансово състояние на България. Моята молба и към мениджмънта, и към работещите в "България ер" е да направят всичко възможно така, че сегашното тримесечие да бъде едно от най-успешните, за да ни даде добра предпоставка за силна сделка.
Да, тъй като вие проучвате документацията... появяват се съмнения за източване на компанията с цел по-ниска цена. Знам, че това не е във вашите приоритети да отговорите, но имате ли механизми, с които можете да установите, ако съществува подобно нещо?
Много трудно ми е да коментирам подобно нещо. Ще кажа само, че ще ми бъде безкрайно неприятно, ако наистина периодът точно преди започване на преговорите е използван за подобни... са използвани... по подобен начин е влошено финансовото състояние, но аз лично се надявам това да не е така.
Инвестиционният интерес, който все пак имате със закупуването на тези документи, оправдава ли очакванията ви?
До този момент да, тъй като цяло международната конюнктура не е най-благоприятна, т.е. все още част от компаниите в този сектор се възстановяват след много тежките удари, които този бизнес получи след 11 септември. Така че за мен този интерес е добър.
Добре, прави впечатление, че няма интерес от страни извън Европа. Например очакваше се руснаците да проявят интерес. Би могло да бъде интерес от канадска, американска фирма. Това изненадва ли ви? Все пак интерес само от европейски компании, които развиват своята дейност в Европа, и то, да кажем, от гръцка, от италианска компания, за което знаем, че пък техните държавни превозвачи "Олимпик" и "Алиталия" са с огромни дългове, не поставя ли въпроси, на които би могло да се търси отговор, вече при евентуално окончателно заявен интерес? Които ще се наложат допълнителни въпроси като тежест при критериите за оценка.
Разбира се, че участието на по-широк кръг инвеститори би било по-добро. Искам само да уточня, че при формулирането на изискванията за стратегически инвеститори ние се съобразихме и с директиви на ЕС, и с изисквания за национална принадлежност, което наистина прави малко по-трудно участието на кандидати от неевропейски страни. Разбира се, аз участвах и знаете, че беше заявен интерес и от руски компании, но анализът, който имаме, е, че вследствие на възможности да се инвестира и да се закупи "Сибирия еър", те са пренасочили своите интереси в тази посока. А що се отнася до канадски и американски, мисля, че имаме инвеститори от Америка, които ще участват или като американска компания, или чрез английска такава, което означава, че възможности има. Оттук нататък инвеститорите преценяват дали една авиокомпания е интересна за тях или не. Що се отнася до критериите, знаете, че инвестициите и цената са водещи като изисквания. Също така социалните ангажименти и дестинациите. Също така ние ще направим анализ на участници, които са закупили документацията, за да сме убедени, че наистина ще можем да работим със сериозни инвеститори.
Да, сериозни инвеститори. Каква инвестиция очаквате или това бихте могли да ми го кажете по-късно, септември месец?
Като минимум всеки един от инвеститорите трябва да осигури увеличение на капитала с 20 милиона. Това, което още по принцип със създаването на авиокомпания "Балкан" е решено. Но са внесени само 10 милиона от предварително определените 30, което е много важно, за да може да се капитализира компанията. А от друга страна, инвестиции за осигуряване на нови самолети и инвестиции за реализиране на качествена подготовка на екипите.
"България ер" се предлага с дестинациите или само "България ер" като марка?
Реално ние продаваме най-вече "България ер" като марка и като пазар, а не можем да говорим за пазар без дестинациите. Така че дестинациите, по които може да лети "България ер" са елемент от сделката, но всеки един участник може да разшири броя на дестинациите и честотата на летене, което също е елемент от критериите за оценка.
Да. Благодаря ви много за това интервю. Изключително важно интервю, тъй като, както знаете, дори и самият факт, че Сребърният фонд, пенсионният, ще се запълва с парите от приватизацията. Така, че изключително важно е да наблюдаваме под лупа онова, което се случва с "България ер", още повече че имахме опита за "България ер", която бе приватизирана, после фалирана като частна и направихме нова държавна фирма.