Уволненият Емил Коцев: Моето разрешително за кацане спаси българите от бардака в Либия
Уволненият Емил Коцев: Моето разрешително за кацане спаси българите от бардака в Либия / снимка: sxc.hu
Уволненият Емил Коцев: Моето разрешително за кацане спаси българите от бардака в Либия
38854
Уволненият Емил Коцев: Моето разрешително за кацане спаси българите от бардака в Либия
  • Уволненият Емил Коцев: Моето разрешително за кацане спаси българите от бардака в Либия

Първото уволнение заради кризата в Либия вече е факт и в България - шефът на държаната компания „Техноекспортстрой" Емил Коцев бе отстранен от поста си от премиера Бойко Борисов с обвинение, че си е правил PR за сметка на държавата. Компанията има строителни обекти в Либия и в момента на размириците там работят около 20 души. След като напрежениението ескалира до максимум, Коцев подава сигнал за проблема на Росен Плевнелиев, тъй като регионалният министър е прекият му началник. Според Коцев оттам започва държавната организация за евакуацията на българските граждани. Следобедът Коцев все още не бе официално уведомен за уволнението си. Ето какво още каза Емил Коцев пред Дарик:

Премиерът ви освободи от поста директор на „Техностройекспорт". Защо?

Нямам представа, аз чета само по пресата и чувам по радиото. А на какво се дължи? Аз чета тук някакви бомбастични заглавия от сорта, че съм си правел PR за сметка на държавата. Аз съм правел PR, ако изобщо може да става дума за PR, само и от името на премиера Бойко Борисов. Аз никъде не съм казвал нищо друго. Винаги съм казвал, че е по негова препоръка и съгласувано с министър Плевнелиев. Ако говорим затова, че съм пратил самолет, за да си прибера закъсалите работници в Либия и утре да има, и утре ще изпратя. Пари се печелят, човешкият живот не се връща. Вие ми казвате, че съм уволнен и чета в пресата. Аз работя десет години в тази същата фирма на същия пост и досега не съм имал проблеми, имам само успехи. И защо ме уволняват, не разбирам. Подозирам, че това идва от средите на Министерството на външните работи, защото те са организирали един такъв бардак и такъв хаос, бедна ви е фантазията. Снощи, цяла нощ, ако не бях изпратил трима човека от „Техноекспортстрой" от София да помагат при качването на самолета, щяхме още да си стоим там - няма пасавани, няма хора на летището, няма нищо - безхаберие пълно! А сигурно тези хора подвеждат и премиера.

Вие колко пъти се чухте с премиера от началото на кризата в Либия?

Аз не съм се чувал с премиера, аз съм се чувал с министър Плевнелиев, обаче има един заместник-министър Цанчев от външните работи - той ми каза да уреждам самолета и да си прибирам хората. Аз не прибрах само моите работници, а още 100 човека българи там, за което не съжалявам. Гордея се с това.

Колко души от „Техноекспортстрой" работят в Либия и колко души се прибраха, благодарение на Вас?

Те играят - от 200 до 15 души. Сега имаше около 20 човека и аз събрах всичките, които бяха на летището и трепереха. Самолетът е на „България Ер", но е чартиран от „Техноекспортстрой".

Вярно ли е това, което разказаха част от българите, че им събират паспортите?

Те на всички събират паспортите, това си е държавна политика. Там с качването ти го взимат паспорта и когато си тръгнеш, ти го връщат. Това не е единичен случай, то за всички важи.

Т.е. и на работниците на „Техностройекспорт" паспортите са били прибрани?

Прибрани бяха, да. Но за тази цел се издават пасавани, в посолството имаше пет пасавана. Пътуваше човек от министерството заедно с нашия самолет с 200 пасавана. И ние бяхме принудени, главно заради репутацията, която има „Техноекспортстрой" и позициите, които имахме там, половината ги прекарахме без документи, без пасавани. Министерството трябва да въдвори малко ред, а не само да ходят и...те си правят PR акция. Тоя ще ходи там, оня самолет ще ходи едикъде си, а те нищо не знаят. И не е тяхна работа. Според мен, в този им състав, с изключение на министъра по-добре да не знаят.

А вие бяхте ли в Либия, когато започнаха размириците?

Когато започнаха, бях. Не се усещаха в Триполи, бяха в Бенгази.

И кога дойде време да се евакуират хората и тогава Вие ли подадохте сигнала към външно министерство?

Аз подадох сигнала към министър Плевнелиев.

Кога се случи това и не закъсня ли малко реакцията?

Напротив, ние бяхме едни от първите. Само че аз ден и половина се занимавах с разрешението за кацане и за изтегляне на нашите работници, но Отряд 28, или както там се казва правителственото звено, отишли в „България Ер" и най-бандитски казали, че те ще кацнат с моето разрешение. Да, обаче Международната асоциация по въздухоплаване не допуска такива замени. Там всичко е персонализирано - по самолет, по хеликоптер, то си има номер. Те излетяха и някъде над Малта във въздуха се усетиха и те затова не кацнаха два часа и половина. Излетяха тази сутрин. И ако говорим за PR, PR-ът е в полза на правителството, не е в полза на „Техноекспортстрой". А това, че „Техноекспортстрой" първи реагира, това е съвсем друга работа. Аз започнах да действам с разрешението от либийска страна и с нашите самолети, за което премиерът знаеше, Плевнелиев знаеше и от всичките имах „зелена улица".  И извендъж сега ми казват, че правя PR на „Техноекспортстрой" за сметка на българските данъкоплатци, което също не е вярно, защото самолетът го плаща друга фирма, а не „Техноекспортстрой".

А коя е другата фирма?

Няма значение коя е, но нищо общо няма с „Техноекспортстрой".

Държавна ли е?

Не, частна е.

Искате да кажете, че цялата тази организация се плаща от частна фирма, а не от джоба на данъкоплатеца?

Не, то не може да се плаща от джоба на данъкоплатеца. Ние сме си фирма, ние си изкарваме пари. В ценообразуването се включват и такива пари, които могат да бъдат използвани. Ние ще си изкараме парите и сме си ги изкарали. И пак ви казвам - утре да стане същото, пак ще изпратя самолет. Тези хора няма как да излязат от там. 1500 души стоят там и чакат, а летището е за 1000.

Колко струваше всичко това?

Не мога да ви кажа, ще питам в счетоводството.