Mr. Bricolage отваря нови магазини въпреки кризата
Mr. Bricolage отваря нови магазини въпреки кризата / снимки: Mr. Bricolage
Mr. Bricolage отваря нови магазини въпреки кризата
29026
Mr. Bricolage отваря нови магазини въпреки кризата
  • Mr. Bricolage отваря нови магазини въпреки кризата

Въпреки всичките си негативи кризата със сигурност има поне един позитив - спад в цените на стоките и услугите в различна степен. Това е добре за потребителите и не толкова за производители и търговци. Кризата свали цените и в едно от най-популярните места за пазаруване, когато се захванем с ремонти вкъщи - Mr. Bricolage - и също стойността на покупките на клиентите. Това разказва пред Дарик Андрей Евтимов, изпълнителен директор на Доверие Брико АД. Въпреки това обаче веригата държи първото място на пазара на стоки „направи си сам". В следващите 1-2 години ще продължи отварянето на нови магазини - по един в София и Пловдив и няколко в съседните Сърбия и Македония, както и в Албания. Ето какво разказа още Андрей Евтимов:

Mr. Bricolage навлезе на българския пазар преди 10 години и беше първата международна верига от типа „направи си сам". Каква е равносметката?

Мисля, че тя е положителна. Десет години е сериозен срок. И както бяхме първи, така и успяхме да продължаваме да сме първи. Вярвам, че и в бъдеще ще бъде така на този пазар. Той е доста труден пазар, защото е специализирана търговия. Беше нещо ново за нашите клиенти и за българския пазар. Но смятам, че успяхме да убедим нашите клиенти да ни повярват и те го направиха.

В плановете със сигурност тогава, пък и преди три години сигурно, не е влизала тази глобална криза, която се случи на света. По какъв начин тя промени вашите резултати и вашите планове всъщност.

Разбира се, плановете бяха променени под влиянието на световната икономическа криза, нейното въздействие се отрази преди всичко на нас по отношение на намалялата покупателна способност на нашите клиенти, което се отрази в два аспекта: първо, намали се средната покука на нашите клиенти и то е нормално, когато имаме по-ниски доходи и по-голяма безработица, това да се случи и вторият аспект, в който се отрази, също е повлиян от тази намаляваща покупателна способност - клиентите се ориентираха повече към по-евтините продукти, в по-ниската ценова гама. Ние, разбира се, от година и половина се опитваме да се адаптираме към тези променящи се условия, като променихме част от нашата ценова политика и от нашето предлагане, за да може да отговорим на тези промени в търсенето на клиентите.

В ситуация на криза общо взето цените падат. Това по какъв начин се случи при вас? Понеже аз съвсем скоро бях там и видях, че има много хора, които купуваха, не бяха на разходка, очевидно все пак има голям интере

Mr. Bricolage отваря нови магазини въпреки кризата
netinfo
с към някакъв тип продукти в момента.

Наложи се, както и с другите колеги в отрасъла, да акцентираме върху повече промоции, повече изгодни предложения, все пак обаче не като пренебрегваме изискванията за качество, защото не е нормално пък само с оглед на ниска цена да продаваме неща, които просто няма да изпълняват своята цел или няма да са полезни на клиентите, или пък няма да са надеждни. Така че това е наистина ориентирът към по-ниската ценова гама и към повече промоционални предложения, за да може да отразим в нашето предлагане промените в покупателната способност, в джоба на нашия клиент.

Как ще оцените състоянието на пазара на стоки „направи си сам" в момента? Предлагането на тези стоки и услуги задоволява ли търсенето, тоест има ли адекватност между това, което се търси, и това, което се предлага на българския пазар?

Смятам, че да. Разбира се, винаги има какво да се желае. Този пазар все пак все още е в развитие на голямата дистрибуция, тоест големите магазини за „направи си сам". Предполагам, че ще навлизат и още колеги от други вериги. Този пазар обаче, както всеки ритейл, е много локален, тоест ние покриваме само нашите зони на магазините. Защото независимо, че имаме клиенти от по-далечни разстояния, всеки клиент обича магазинът да му е наблизо, да му е удобно, да не губи много време за път. Така че има перспектива още да се развиват тези магазини „направи си сам" и въобще пазарът. По бегла преценка ние заедно с другите колеги от големите вериги „направи си сам" покриваме не повече от 35 процента от общия национален пазар, докато в Западна Европа, където има повече история, повече развитие, стига до 65-75 процента. Така че предстои развитието на този пазар.

Mr. Bricolage отваря нови магазини въпреки кризата
netinfo
В този смисъл какви са инвестиционните ви планове за следващите две години?

За тази и следващата година ние предвиждаме да отворим още два магазина, единият от които ще бъде в София през следващата година и още един също през следващата година в Пловдив. Тоест искаме да покрием по-добре големите градове, тъй като се оказва, че не сме достатъчно близо до всички наши клиенти в София, в Пловдив, във Варна.

Дружеството, което управлява марката Mr. Bricolage в България, държи правата за още няколко балкански страни. Миналата година отворихте първия си обект в Сърбия. Извън територията на България какво се предвижда в близко бъдеще?

Това е другият акцент в момента в нашата инвестиционна дейност - да реализираме по-бързо правата, които имаме за други балкански страни, а те са Сърбия, Албания, Македония, Черна гора и Косово. Отворихме първия си магазин извън България в Ниш, Сърбия миналата година. Планираме през юни да отворим втория магазин в Сърбия, в Нови Сад. Работим, започваме строителството върху първия магазин в Албания, в Тирана, който ще бъде отворен през пролетта догодина. И се надявам следващата пролет, през 2011-а да отворим и първия магазин в Скопие, Македония.