„Попадането в турбуленция е често срещана ситуация при пътуване със самолет, но не толкова често се случва по този начин. Нашите изисквания са много строги – пътникът от излитане до кацане не трябва да усеща нищо, а не да повръща по време на полет”, коментира пред NOVA специалистът по самолетни инциденти Ангел Борисов относно инцидента, при който пътници бяха ранени в следствие на силна турбуленция.

Силна турболенция по време на полет с български самолет, има ранени (ВИДЕО)

Машината Боинг 737-300 на компанията ALK Еърлайнс със 121 пътници на борда е изпълнявала чартърен полет от Прищина /Косово/ до Базел /Швейцария/. Самолетът е попаднал в силна турбуленция около 30 минути преди кацане. Най-малко десет души бяха ранени, а вибрациите са били толкова силни, че няколко седалки са били изтръгнати от местата им. Инцидентът е станал, когато машината е заобикаляла зона с гръмотевична буря над Алпите.

„Зоните, които са с турбуленция не се появяват внезапно. Ръководител въздушно движение следи по трасето самолетите, които са прелитали преди това и уведомява следващите екипажи за налична турбуленция, особено когато говорим за гръмотевична деятелност”, обясни още Ангел Борисов.

По думите му решението за заобикаляне на тези облаци се взима от командира на екипажа с уведомление на ръководител полети, че той се отклонява от трасето. „Това отклонение е различно в зависимост от бурята. Ако имаме локално петно, може да се заобиколи с 10-20 км. Но когато има широк фронт, какъвто най-вероятно имаме в този случай, той може да се отклони и на 100 км”, каза още Борисов.

„В случая синхронът между ръководител полети и екипажа не е осъществен нормално. Възможно е и екипажът да не е получил такава информация ако преди това не са прелитали по това трасе други самолети”, коментира Ангел Борисов.

Според него е учудващо и откачването на няколко седалки. „Това говори, че при монтажа им те не са фиксирани както трябва. По принцип те би трябвало да са фиксирани така, че откачането им да е невъзможно”, каза Борисов.
nova.bg