/ БТА
Новите правила за кандидатстване по схемите за финансиране, обявени от Национален фонд "Култура" (НФК), разширяват конкуренцията, като допускат участието на организации при двойно намалено изискване на собствено финансиране и предоставят възможност за обезпечаване с финансова подкрепа на значително по-широк кръг участници в културния живот на страната. Това заяви служебният министър на културата Найден Тодоров, който бе изслушан в парламента във връзка с обявената от фонда през месец февруари 2024 г. Схема за безвъзмездна помощ в четири сесии: „Създаване на български продукции и копродукции в сектора на Културните и творческите индустрии“ по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). 

Министърът постави въпроса за това какво се случва с организациите, които са кандидатствали по вече обявените сесии, особено предвид, че някои от тях вече няма да са допустими по новите правила, които са предмет на обществено обсъждане в момента и ще бъдат поставени в по-неблагоприятно положение. 

По-неблагоприятното положение от това да си се трудил и да не си получил финансиране, е да не си получил финансиране, защото държавна институция е допуснала участие в незаконосъобразна схема за финансиране по Плана за възстановяване и устойчивост. Няма по-лошо от това, констатира министърът. 

По думите му причините са следните: от утвърдените условия не са били  отстранени констатираните от страна на дирекция „Национален фонд“ пропуски, противоречия и неточности в указанията към потенциалните кандидати. Подчертавам, че писмо от Националния фонд "Култура" с описаните пропуски е получено още в началото на месец март. Не бяха спазени изискванията за приемане и отразяване на коментарите от ЕК във всяка една от двете заповеди  на изпълнителния директор. Изключително важен проблем - липсва решение на Управителния съвет на НФК, което да легитимира действията на оперативното лице – изпълнителният директор на НФК. Ако дадени програми не са приети от УС, те не би трябвало въобще да могат да бъдат пуснати в действие. Липсват мотиви на заложените критерии за участие, което води до липса на мотиви на административния акт, правната последица, от което е нищожност, уточни Тодоров. 

Посочените факти водят до негативна оценка на целите, които ще бъдат постигнати, за да се одобри финансирането им като част от Плана за възстановяване и устойчивост, обясни министър Тодоров. 

В условията не е предвидено и задължение за крайните получатели да въвеждат информация в ИСУЛ за действителните собственици на изпълнителите и подизпълнителите. Във връзка с всичко това на 16 юни УС на НФК прие решение за привеждане на обявените схеми за безвъзмездна финансова помощ в съответствие със закона. Въпреки горните факти, от месец май до 29 юни, заедно с ръководството на фонда, търсихме справедливо решение на най-значимия въпрос: какво се случва с организациите, които вече са кандидатствали по обявените сесии, особено предвид, че някои от тях няма да са допустими по горните правила, разясни Тодоров. 

По думите му именно заради тях изрично е предвидено в двете заповеди за привеждане в съответствие, че кандидатите ще могат да подадат отново проектните си предложения, след новото откриване на процедурата. 

Облекчаването на допустимостта по новите правила очевидно е безусловно. Вместо самофинансиране от 20 %, то е намалено на 10%, каквито са изискванията на ЕК. Намален е и задължителният срок за съществуване на организациите, които кандидатстват, разрешено е по новите правила, които в момента са в обществено обсъждане и копартньорство, което е изключително важно за правилата на ЕК, каза още Тодоров и добави, че всъщност това е едно от основните условия на ПВУ –  да даде възможност на максимално количество хора да се възползват от финансиране. 

Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня
Десислава Антова, БТА