Необходими са последователни усилия на институциите и разговор на експертно ниво за подобряването на пътната безопасност. Това заяви председателят на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП) Малина Крумова, която участва във форума в Народното събрание по темата. Дискусията е на тема: „Ред, законност и сигурност на пътя“, а неин организатор е парламентарната група на „БСП - Обединена левица“.
Похвално е, че политиците се опитват да говорят експертно по темата за безопасността на движението по пътищата. Надявам се разговорът да остане на експертно ниво и да не се политизира, посочи тя и припомни, че страната ни има Национална стратегия за безопасност на движението по пътищата и подчерта, че трябва да се работи по всички цели и направления, описани в нея.
Малина Крумова очерта няколко теми, свързани основно с подготовката на новите водачи, състоянието на инфраструктурата, контролната дейност на пътя и други. Според нея може да се мисли в посока на въвеждането на изисквания за допълнителни обучения на младите шофьори, сред които такива на полигони, симулиращи критични ситуации на пътя. Възможност за шофиране с придружител, подлагане на тестове, които да определят психологически характеристики на водачите, сред които склонност към агресивно шофиране, също могат да бъдат обект на анализ и дискусия, стана известно от думите ѝ.
Според Малина Крумова необходима е също нулева толерантност към водачите, седнали зад волана след употреба на алкохол, както и нормативно разграничаване на умишлените действия, довели до инциденти на пътя.
Като важни фактори председателят на ДАБДП открои също състоянието на инфраструктурата и на автопарка в България. Малина Крумова изрази и пълна подкрепа към увеличаването на системите за автоматизиран контрол на пътя. Тя определи като стъпка в правилната посока използването на камерите на тол системата и общинските камери като средства за контрол на трафика.
Експерти, политици и представители на сдружения обсъдиха темата за пътната безопасност на дискусионен форум в Народното събрание, който бе открит от председателя на Народното събрание Наталия Киселова.
"Трябва да намерим дългосрочни решения за подобряване на пътната безопасност. Отворени сме към всяко разумно предложение, което може да спаси човешки живот и избегне травми при пътни произшествия", посочи Наталия Киселова. Тя изрази надежда 51-вото Народно събрание да бъде по-различно от другите, които много бързо се разпускаха и не се обръщаше внимание на въпроси и проблеми, които всекидневно засягат български граждани. Един от тези проблеми е агресията на пътя, подчерта Киселова. По думите й той е многоаспектен и след като толкова много хора от сдружения и институции са дошли в Народното събрание, те очакват народните представители не просто да ги изслушат, но и да предприемат конкретни стъпки.
"Ще положа всички усилия Народното събрание да заработи в пълноценен режим, да има комисии, които да разгледат предложенията на участниците във форума. Трябва да си дадем сметка, че този проблем засяга всички нас и всяко едно семейство може да пострада", допълни тя. Според нея не трябва да се търсят само най-тежките наказания, но и възможностите за превенция, защото тя трябва да бъде преди санкцията.
През годините стана ясно, че следенето на средна скорост не би дало ефект. Внесените законопроекти за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата няма да постигнат желания ефект, трябва да се търси друг начин за връчване на глобите, каза Георги Гълъбов от Института за пътна безопасност. Той допълни, че фокусът трябва да бъде върху тези, които извършват административни нарушения.
Трябва да бъдете безкомпромисни в законодателството и правата на нарушителите не трябва да бъдат водещи. Намаляването на максималната скорост на магистралите не е решение, най-малкото защото няма да се спазва, заяви Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи. Той допълни, че трябва да има единна система на камерите по пътищата, а не да са разделени на различни видове.
Според Красимир Пъргов от Сдружението на автотехническите експерти по пътна безопасност трябва да се въведе контрол, защото без него, каквито и закони да има, те се обезсмислят.
Не е логично след като толкова много от катастрофите са причинени от млади шофьори в един от законопроектите да бъде заложено 17-годишни да получават свидетелство за управление на моторно превозно средство. Според нас от фондацията това е недопустимо, каза Десислава Малчева от Фондация „Ани и Явор: Ключът е любовта“.
Пътната инфраструктура трябва да решава проблема с пътния травматизъм. В нашия случай тя е основата причина за него, допълни Явор Божанков от „Продължаваме промяната-Демократична България“ по темата.
Имаме проблем с морала и безотговорността в нашето общество. Ще подобрим всички предложения, свързани с подобряване на инфраструктурата и засилване на контрола, каза Ивайло Чорбов от партия „Възраждане“.
От понеделник до днес 10 нови семейства се присъединиха към сдружението ни, каза Петя Иванова от Сдружение „Ангели на пътя“. Тя допълни, че е обидно след девет заседания по делото за катастрофата на ул. „Гурков“ в столицата, където загина 14-годишният Филип Арсов, да има призовани само трима свидетели.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня