Към момента 10 града, както и 170 села в 57 общини са с нарушено водоподаване. В голяма част от тях това се дължи на липсата на вода във водоизточниците поради липсата на валежи, в по-малка част - на амортизирана инфраструктура. Това каза министърът на регионалното развитие Иван Иванов на пресконференция след заседание на Изпълнителното бюро на БСП и политическия съвет на "БСП-Обединена левица". Заедно с министъра на околната среда Манол Генов и вицепремиера Атанас Зафиров коментираха някои от най-наболелите теми, сред които безводието, пътната безопасност и готвения пореден вот на недоверие.
Безводието
По думите на министъра на околната среда Манол Генов язовирите, предназначени за питейно-битово водоснабдяване, са изключително добре обезопасени в момента с водни количества – "Камчия", "Ясна поляна", "Йовковци", "Стамболийски", "Искър". По думите му там в момента обемите с вода са около 63% от полезния обем на тези язовири. На второ място язовирите за напояване за земеделски нужди в момента не са в много добро състояние – пълни са на около 25-30% от полезния обем.
"Стремим се така да управляваме, че да няма безразборно използване на вода. Правителството има големи амбиции инфраструктурата на "Напоителни системи" да бъде ремонтирана по най-бързия и най-ефикасния начин, за да намалеят загубите. Що се отнася до енергийните язовири – подчинихме енергетиката на водоснабдяването", изтъкна Генов.
Той съобщи още, че през последните седмици имало много сигнали от ВиК оператори за зони, където водите за питейно-битово водоснабдяване идват от подземни води. В резултат на сушата нивата на питейните кладенци са паднали много и там, където е необходимо, се въвеждат водни режими – например, във Велико Търново. От вчера сме отпуснали по милион и половина кубически метра вода за отводняване на тези кладенци, което води до покачване на нивата им, посочи Манол Генов.
Министърът подчерта, че и река Дунав е с историческо ниски водни нива. Прехвърляме вода от нея в езерото "Сребърна", за да спасим биоразнообразието в него, защото е защитен обект на ЮНЕСКО, добави той.
По думите му, откакто това правителство е на власт, министрите на околната среда, на земеделието и на енергетиката в края на всеки месец обсъждат наличните количества вода и подадените количества към различните оператори за различни нужди. Нека да пазим водата, призова министърът на околната среда Манол Генов.
Министерството на регионалното развитие и благоустройството инвестира във водния сектор по три направления, като очакванията са в рамките до две години да има доста сериозно подобрена инфраструктура, посочи регионалният министър Иван Иванов. За цялостната рехабилитация са необходими близо 33 млрд. лв.
Предстои да се подпишат споразумения с Министерството на околната среда и водите, като 363,5 млн. лв. ще бъдат инвестирани във ВиК инфраструктура, с тях ще бъдат изградени седем нови пречиствателни станции за отпадни води, ще бъде реконструирана 150 км водоснабдителна мрежа и др.
Във ВиК сектора се предвижда да бъдат инвестирани 1,5 млрд. лв., посочи Иванов. Отделно ВиК дружествата имат свои инвестиционни програми. Най-сериозният инструмент са общинските инвестиционни програми, предвижда се реконструкция на водопроводни мрежи, подчерта министърът и призовава кметовете да преразгледат проектите си за догодина, като приоритетът да бъде за изграждане на водопроводна мрежа.
По думите на Иванов също тази година предстои да бъде въведен в експлоатация язовир "Луда Яна", започват инвестиционни проучвания за язовир "Ал. Стамболийски", който да бъде преобразуван за питейни нужди. Ще възложим и прединвестиционните проучвания на язовир "Черни Осъм", добави Иван Иванов. Той увери, че е възложил съм проверка на всички сигнали за безводие.
Пътната безопасност
По разпореждане на премиера Росен Желязков, пробно на определи участъци от автомагистрала "Тракия" е забранено изпреварването на тежкотоварни автомобили. Ако резултатите са положителни, ще бъде приложено и на други участъци от автомагистралата, каза министърът на регионалното развитие.
По думите му Агенция "Пътна инфраструктура" след три години забавяне е напрегнала на максимум своите възможности. На финал е обезопасяването на 36-те пътни участъка с концентрация на пътни произшествия, сроковете се спазват. Над 500 км от републиканската мрежа се нуждаят от рехабилитация, в рамките на тази и на следващата година това ще стане напълно факт.
Нова организация на движение по АМ „Тракия“ в област Пазарджик (СНИМКИ)
"През септември предстои отваряне на участъци от магистралите "Хемус" и "Европа", навсякъде вървят мащабни ремонти, които бяха забавени, поради политическата нестабилност. Хората трябва да усетят, че държавата работи и има полза от този формат на управление, който в момента няма алтернатива в парламента", посочи Иванов.
Съгласно решение на Министерския съвет и гласувани мерки за пътна безопасност, започнаха действия, които дават вече резултати, изтъкна Иванов. На първо място той посочи интегрирането изцяло на възможностите на тол системата за засичане на нарушения по пътищата. От миналата седмица ефективно се санкционират водачи, които карат в аварийната лента, припомни министърът. Също така системата на БГ тол вече е сертифицирана да засича средна скорост и след окончателното приемане на Закона за движение по пътищата това ще стане факт, припомни Иванов.
"Тези действия, чието предприемане е в тясно сътрудничество с МВР като правоприлагащ орган по отношение на наказанията, но сме оползотворили на максимум възможностите тези камери да бъдат използвани за друг вид дейности", посочи още министърът.
„Преди седмица на ремонтирания участък в автомагистрала „Тракия“ между Пазарджик и Пловдив, където никакви препятствия не съществуват, в рамките на 7 км имахме 10 катастрофи на прав участък в изпреварваща лента, което означава, че има малка група от водачи на МПС-та, които не спазват правилата и предизвикват ПТП-та“, отчете още Иванов.
Вотът на недоверие
Председателят на БСП и вицепремиер Атанас Зафиров коментира готвеното пето поредно искане за оставка на кабинета "Желязков". Според него тази поредица от вотове на недоверие в голяма степен девалвира този инструмент на парламентарната демокрация. На всеки следващ темата остава на все по-заден план за сметка на говоренето в зала. Най-вероятно такава ще бъде съдбата и на този вот, но нека да видим мотивите, добави той. Според него след всеки вот се консолидира управлението.
Според министъра на регионалното развитие Иван Иванов това е поредният вот, който ще забави приемането на важни закони по плана за възстановяване и такива, които хората очакват - като закона за движение по пътищата, закона за пътищата.
Според министъра на околната среда Манол Генов нито един вот не трябва да бъде приеман с пренебрежение и политическо високомерие, трябва да се видят мотивите. Прогнозата му е, че при тази конфигурация в Народното събрание резултатът ще е като при предишните вотове, но ще бъде загубено парламентарно време.