Над 60 процента от целия внос и износ на страната ни преминава през пристанищата, каза капитан Пейчо Манолов, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" по време на откритата в хотел "Принцес" днес международна конференция "Ролята на пристанищата като ключов фактор за растеж".
Прогнозите за общия товарооборот на морските ни пристанища за тази година е 28 - 30 млн. тона. За речните пристанища очакванията са за около 6 милиона тона, информира в отговор на журналистически въпрос кап. Манолов. Повишението на товарите според него се дължи основно на преориентацията на товаропотока от Русия към европейските държави, където делът им е вече над 70 процента, обясни той. Сега трябва да работим много усилено, за да привлечем тези товари, които досега са ни заобикаляли , каза Манолов. В тази връзка той изтъкна огромната роля на развитието на пристанище Лом като алтернатива на румънското Констанца. Този проект е изключително важен за страната, защото той е част от международен коридор нр. 4 /Солун - Лом - Видин - Европа/, осигуряващ ни връзката с Егейско море, каза морският капитан.
В момента графикът за преминаване на Босфора е задръстен, корабите чакат с дни, и ако ние успеем да направим този коридор наистина добър, бихме спечелили много, коментира Пейчо Манолов. Идеята е да превозваме товарите към сърцето на Европа, съвместно със Солунското пристанище, осигурявайки превоз с блок- влакове, трейлери и другите възможни видове транспорт. Това в крайна сметка е реализиране на интермодалния транспорт, за който от толкова години говорим, но логистика без пътища и железопътен транспорт не би могла да стане реалност, коментира кап. Манолов.
Другото направление, по което трябва да се работи, според него, е Черно море - Средна Азия - пристанищата на Грузия, Русия и Украйна.
За да успеят пристанищата, трябва да се създаде конкурентна среда за операторите, които вършат услугите, подчерта още кап. Манолов. Според него тези услуги може да станат по-евтини и по-качествени като един от начините това да стане е приватизиране на дейността.
Министърът на транспорта Петър Мутафчиев е патрон на конференцията, организатори са изпълнителната агенция "Пристанищна администрация" и държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура".