Няма опасност движението на влаковете да спре дори ако Върховният административен съд потвърди решението на Софийския апелативен съд, че повече от 70 процента от вагоните на БДЖ са незаконни. Това обяви заместник-министърът на транспорта Камен Кичев, който заедно с ръководството на железниците представи актуалното ниво на безопасност във влаковете. Съдът обяви, че повечето вагони на БДЖ са в нарушение, тъй като се движат с изтекъл сертификат за безопасност, който според българското законодателство трябва да се преиздава на всеки 5 години. От железниците обаче са категорични, че тази практика противоречи на европейското законодателство, където сертификатите са безсрочни. БДЖ вече обяви, че обжалва съдебното решение. Заместник-министър Кичев съобщи още, че транспортното министерство подготвя промени в Закона за железопътните превози, с които да се въведат безсрочни типови сертификати за вагоните и локомотивите.
Безопасността на вагоните на БДЖ се осигурява чрез редовни технически и ежедневни прегледи на състоянието им, коментираха от БДЖ. Изтеклите сертификати, заради които съдът обяви вагоните за незаконни, осигуряват достъп до релсите, но не гарантират безопасността, коментира заместник-министър Кичев.
„Ние гарантираме, че с ежедневните прегледи, които правим, техническото състояние и безопасността на движението е на ниво. Да, онзи ден имаше една катастрофа (жп инцидентът край Драгоман на 4 октомври –бел. ред.), но на този същия принцип вчера и днес имаше катастрофи на шосе. Какво, да не тръгваме с автомобили ли? Във всички други видове транспорт катастрофите са много повече, така че да, безопасно е да се пътува с БДЖ”, каза Кичев.
Сертификатът за безопасност се издава на всеки 5 години в единствения у нас институт за тази цел – частния Национален изследователски институт по транспорта в Илиянци. Процедурата е скъпа и това е причината БДЖ да отказва да я спазва, въпреки че така влиза в противоречие със закона. Ако обаче ВАС потвърди, че вагоните са незаконни, БДЖ ще започне поетапно да сертифицира всичките си вагони. Това според ръководството на железниците ще отнеме най-малко 2 години. Ето как Кичев отговори на въпроса, защо законът не е променен по-рано: „Отнема време подготовката на този закон. Ние предприехме мерки. Железниците няма да спрат по никакъв начин. железници трябва да има, има договор на държавата с българските железници, със средствата, които имаме ние ще направим всичко възможно те да продължат да се движат”, каза заместник транспортният министър.
В момента БДЖ разполага с около 600 вагона, от които в движение са 430, а останалите трябва да бъдат ремонтирани. Ръководството на БДЖ отрече информациите, че единият от вагоните, които се сблъскаха край Драгоман, е бракуван. Камен Кичев припомни, че Световната банка се е съгласила да отпусне заем на БДЖ в размер на 460 милиона евро.