Датчици ще броят трафика по пътищата у нас, съобщиха от ръководството на Агенция „Пътна инфраструктура". Това се налага заради инвестициите в ремонт и строителство на пътните отсечки. Досега близо 500 човека правеха това „на ръка". За поставянето на електронните броячи ще са нужни повече от 3 милиона лева, за които пътната агенция кандидатства по линия на техническата помощ към Оперативната програма "Регионално развитие".
Заради европейските изисквания и за да сме в крак с 21 век най-накрая и у нас трафикът по пътищата ще се брои и анализира не от хора, а от електронни броячи.
Очаква се през следващата година да има избран изпълнител на проекта за електронните броячи, обясни инженер Лазар Лазаров, който е член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура": „В Европа, а вече и у нас, пари за пътища се дават, след като има един много подробен икономически анализ дали инвестицията, която ще бъде направена, ще има своята възвръщаемост. Тоест пътят, който се прави, да има достатъчно ползватели, трафик, който да провежда, да има смисъл от тези инвестиции. Всичко това се прави на базата на т.нар. трафик-проучване, което е основно преброяване на движението, което преминава по съответния пътен участък в двете посоки и класифицирането му спрямо превозните средства, които преминават - товарни автомобили, автобуси, леки коли, микробуси и т.н. Досега в България това нещо се изпълняваше ръчно, като агенцията назначава служители или впоследствие във фирмите, които са спечелили търгове по текущ ремонт и поддържане, имат позиция в единичните цени, преброяване на пътния трафик в определени места. Естествено след това има наши служители, които са част от Централния институт на пътните технологии, където тези данни се обработват. Там се правят анализите и обобщенията за преминалия трафик по съответните пътни участници".
Въпреки че вече няма да бъдат на пътя и да броят на ръка минаващите превозни средства, всичките близо 500 души, които са ангажирани с този процес, няма да останат без работа. Просто този ангажимент на фирмите ще отпадне, обясни още инженер Лазаров.