Българските превозвачи на различни мнения за договорките с Турция
Българските превозвачи на различни мнения за договорките с Турция / снимка: БГНЕС
Българските превозвачи на различни мнения за договорките с Турция
70476
Българските превозвачи на различни мнения за договорките с Турция
  • Българските превозвачи на различни мнения за договорките с Турция

Българските превозвачи са на различни мнения по отношение на договореното от министър Данаил Папазов на срещата в Турция.

Според Илиян Филипов от Съюза на международните превозвачи новата спогодба и частичната либерализация, която се предвижда в нея, обслужват интересите на турския бранш, а не на родните превозвачи.

Либерализацията ще се отрази и на държавния бюджет, тъй като от турските тирове вече няма да се събира пътна такса, която е в размер на 43 евро при влизане в държавата или това са над 20 милиона лева годишно.

Георги Петърнейчев от АЕБТРИ коментира, че е изключително доволен от постигнатите резултати от срещата в Анкара и частичната либерализация ще се отрази благоприятно върху бранша.

"Получи се нещо, което българските превозвачи са желали от години - пълната либерализация на двустранните и транзитните разрешителни", каза той.

Не така обаче стоят нещата за голяма част от превозвачите у нас. Според Илиян Филипов от Съюза на международните превозвачи предвижданата либерализация, която не обхваща превозите от и за трети страни, по никакъв начин не защитава правата на българските превозвачи, а изцяло обслужва турските интереси.

"Това е становище на целия бранш в България: частична либерализация между България и Турция не може да има; или пълна, или никаква", категоричен е той. Филипов цитира статистически данни, според които транзитните превози на български превозвачи през Турция за миналата година са 6000, а на турски превозвачи през нашата страна 200 000. За каква либерализация говорим, попита представителят на Съюза на международните превозвачи.

Според Филипов договореното от министър Папазов ощетява не само бранша, но и страната.

"Разрешаваме на 200 000 турски автомобила да преминават през България без да плащат и лев пътна такса, само 20 лева винетка. Загуби за държавата, неравностойно положение за българския пред турския превозвач", коментира той, като твърди, че над 25 млн. лв. "изчезват от бюджета".

Илиян Филипов каза, че ако министър Папазов е подписал протокол за частична либерализация браншът категорично няма да подкрепи това решение и нито един турски камион няма да мине безплатно през границата.