Индивидуалните водомери като средства за измерване в сгради - етажна собственост подлежат на задължителна периодична проверка на всеки 10 години за сметка на потребителите. Това е регламентирано в Наредба №4 за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи, припомнят от ВиК - Варна.
Според наредбата в сградите - етажна собственост, както и водоснабдяваните обекти с повече от един потребител, всеки абонат на водоснабдителните дружества поставя индивидуален водомер. Доставката, монтажът, проверката,поддържането и ремонтът на индивидуалните водомери са задължение на потребителите.
Проверката се удостоверява със знаци по реда на Наредбата за средства за измерване, които подлежат на метрологичен контрол. При липса на този знак или при наличие на знак с изтекла давност инкасаторите от ВиК-Варна правят предписание за периодична проверка на съответния водомер или за смяната му с нов, отговарящ на изискванията.
Разходите за проверка, ремонт, подмяна на индивидуалните водомери са за сметка на потребителите. В тази връзка абонатите на дружеството могат да предприемат следните действия:
1. Да заплатят на касата на ВиК-Варна сумата от 14.70 лв. за демонтаж на водомера. Служител на дружеството ще посети абоната в дома му и ще демонтира водомера, за да му бъде направена периодична проверка или в сервиза за водомери към дружеството. Ако средството за измерване е преминало проверката и е поставен актуален знак, абонатът следва да заплати на касата на дружеството сумата от 18.30 лв. за монтаж и пломбиране на холендъра на изправния водомер. Служител на ВиК монтира и пломбира водомера. Ако той е неизправен, абонатът следва да го ремонтира или да закупи нов водомер. За времето на проверката се монтира подходящ заместител.
2. Абонатът закупува нов водомер, одобрен по Наредба №4. На касата на ВиК-Варна се заплаща сумата от 25 лв. за демонтаж, монтаж и пломбиране холендъра на водомера. Служител на дружеството извършва подмяната.
3. Абонатът може да се обади на фирмите, упълномощени от ВиК - Варна за подмяна на индивидуални водомери. Техни представители посещават абоната, подменят с нов водомер, отговарящ на всички нормативни изисквания и го пломбират. Сумата, която абонатът заплаща на място за подмяната и пломбирането на новия водомер, е 60 лв.
Телефоните за връзка с ВиК-Варна и фирмите са изписани на сведенията за ремонт, които инкасаторите връчват на абонатите, чийто водомери следва да бъдат проверени и/или подменени. Право на абоната е сам да избере един от тези три варианта за проверка и/или подмяна на водомера, който е най - удобен за него, посочват от ВиК - Варна.