Петър Денчев, режисьор на "Телефонът на мъртвеца": Метафизиката на живота е в дигиталното

Какво се случва, когато телефонът на един мъртъв човек попадне в добронамерени ръце...

Петър Денчев
Петър Денчев / личен архив
Какво се случва, когато телефонът на един мъртъв човек попадне в добронамерени ръце...
Петър Денчев пред Дарик
96629
Петър Денчев пред Дарик
  • Петър Денчев пред Дарик
„Телефонът на мъртвеца” е новото премиерно заглавие в афиша на варненския театър. Автор на пиесата е американката Сара Рул, а постановката – на варненеца Петър Денчев.

След „Едноокият цар”, Петър Денчев работи за втори път с варненската трупа. За „Телефонът на мъртвеца” той казва, че е почти черна комедия, но не съвсем. В интервю за Дарик той открехва завесата:

Това е една много изобретателна пиеса, която се занимава по много нов начин с тези изначелно човешки теми като смъртта, свободата и любовта. И най-вече със самотата като производна на тези други две човешки състояния.

Телефонът на мъртвеца
Тони Перец, ДТ


Сюжетът е много прост. Какво би станало, ако мобилният телефон на един мъртъв човек попадне в ръцете на напълно непознат, който от добро сърце и съчувствие реши да продължи да отговаря на обажданията му и след смъртта му. Това поставя изключително любопитни ситуации на ексцентричност, установява много близки отношения между човека, присвоил телефона, влизайки в ролята на социална секретарка, с хората от миналото на мъртвеца.

Само един мъртвец може да бъде напълно добър, казва Петър Денчев и допълва:

Джийн, която е присвоила телефона на починалия, започва да опитва да сдобри миналото му. Това обаче не завършва добре за нея.

Телефонът на мъртвеца
Тони Перец, ДТ


Извън сюжета, пиесата има прекалено много референции към религиозното и духовното. Без да прави каквито и да било натрапчиви внушения, тя се занимава с това какво правим с нашата чувствителност и човешка сетивност, когато се намираме на прага пред дигиталната революция. Тя превръща нашите човешки усещания в много проблематични, защото ние днес не притежаваме паузата, не притежаваме времето да ни се случват нещата, ние ги предизвикваме да се случват. Това е една доста обърната парадигма, която не само променя сетивността на хората, но променя и трайността на взаимоотношенията, трайността на човешките емоции.

Това е неизбежен процес, тъй като нищо от миналото не се връща. Искаме или не, ние сме изправени пред това да трансформираме желанията си, парите си – всичко в електронни сигнали.

Телефонът на мъртвеца
Тони Перец,ДТ


Ние сме намерили метафизиката на живота и тя е в дигиталното, казва още Петър Денчев.

Петър Денчев за авторката на пиесата:

Сара Рул е много любопитна авторка, защото се включва в традицията на женската американска драматургия – Пола Вогъл, Ани Бейкър, Ева Енслър и т.н. Самата Рул е била ученичка на Пола Вогъл. Интересното в случая е, че тази авторка въвлича многообразни театрални техники в писането си – натуралистичен диалог, фантазни видения, директни обръщения към публиката. Тя се занимава с темата за смъртта, любовта и самотата по един изключително любопитен и вълнуващ начин – търсейки път към това да изрази онова, което обикновено не може да изкажем направо в театъра.

Джийн не успява да сдобри миналото на мъртвеца, но успява да промени отношението на близките му хора към него.

В ролята на Джийн ще видим Биляна Стоева
Мъртвецът е Симеон Лютаков
Майката – Веселина Михалкова
Вдовицата – Милена Кънева
Непознатата жена - Полина Недкова
Братът – Николай Божков

ПРЕМИЕРА 
21 март, 19:00, Основна сцена

"ТЕЛЕФОНЪТ НА МЪРТВЕЦА"


автор Сара Рул
превод Харалампи Аничкин
постановка Петър Денчев
сценография Петър Митев
музика Христо Намлиев
Цялото интервю с Петър Денчев е в прикаченото аудио