Полиция/АРХИВ
Полиция/АРХИВ / dariknews.bg
На 13 юли 2017 година в 20.30 часа във Второ РУ - Плевен е получен сигнал от 85-годишен от Плевен, че около 14:00 часа на домашния си телефон е получил обаждане от непознат, който се  представил за полицейски служител Стефан Георгиев от Криминална полиция.
Под предлог, че се извършва полицейска операция за залавяне на измамници го въвел в заблуждение, че е необходима сума пари, с която да бъдат заловени.

В резултат на това около 17:00 часа възрастният мъж е оставил пазарска платнена чанта със сумата от 10 000 лева и две лични карти - неговата и на съпругата му на улица "Дойран" между паркиран лек автомобил и тревна площ.
Местопроизшествието е посетено от полицейски служители и е извършен разпит на свидетел. Уведомен е прокурор в РП - Плевен. Образувано е досъдебно производство за престъпление по чл.209, ал.1 от НК. Продължава работа разследващ полицай.

МВР за пореден път напомня!!!
По никакъв повод не давайте пари на непознати. В случай на получено телефонно обаждане с искане да предоставите пари, опитайте веднага да се свържете със своите близки, или сигнализирайте на тел. 112
Експертите напомнят основните правила на поведение, ако хората попаднат в подобна ситуация, както и най-разпространените сценарии за извършване на телефонни измами
Съвети към гражданите:
Да не дават пари на непознати за тях лица, независимо от предлога;
Да не се доверяват на непознати; 
Да не предоставят лични данни и данни за свои близки по телефона; 
Да запазят самообладание при получаване на обаждане от човек, който се представя за техен роднина, изпаднал в беда;
Ако все пак имат съмнение, че се обажда техен близък човек, първо да опитат да се свържат с него чрез свой съсед или познат, по възможност от телефон, различен от този, на който са получили обаждането;
В случай, че получат такова обаждане и спрямо тях бъде осъществен опит за телефонна измама, незабавно да подадат сигнал на тел. 112. 
Необходимо е близките непрекъснато да говорят за това с възрастните си родители и да им напомнят как случайно може да станат жертва. 
Най-разпространени сценарии за извършване на телефонни измами: 
- при провеждане на полицейска операция по задържане на телефонни измамници се търси съдействие и пари, които впоследствие ще бъдат върнати.
- под предлог “тежко пострадал роднина, за което е необходимо да се направи скъпоструваща операция” (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и плачейки възбуждат у тях представата, че разговарят със свой роднина. Извършителите се представят като лекари и обясняват, че роднината е тежко пострадал и е необходима спешна скъпоструваща операция, за която в момента няма налична сума в здравната каса. За целта ще изпратят човек да вземе исканата сума. Обясняват, че парите ще бъдат върнати на по-късен етап);
- под предлог “заразени близки и роднини с птичи/свински грип, ебола и искане на пари за скъпоструващи ваксини” (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и плачейки възбуждат у тях представата, че разговарят със свой роднина. Извършителите се представят като лекари и обясняват, че роднината е тежко болен и е необходима спешно скъпоструващо лечение, за което в момента няма налична сума в здравната каса. За целта ще изпратят санитар да вземе исканата сума за “ваксина”. Обясняват, че парите ще бъдат върнати на по-късен етап);
- под предлог “реализирано ПТП от близък роднина с починал човек или малко дете” (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и плачейки възбуждат у тях представата, че разговарят със свой роднина. Извършителите се представят като полицаи, прокурори или следователи и обясняват, че роднината е направил ПТП, в следствие на което е пострадал/починал човек и спешно са необходими пари за освобождаване на близкия човек);
- звъни се на произволен стационарен телефонен номер и се прави опит за телефонна измама по „традиционния начин” - под предлог за пострадал близък роднина (ПТП, спешна операция, пожар и др.). Опитът за измама се прави по такъв явен начин, че да стане ясно, че се касае за осъществяване на телефонна измама. Следва ново обаждане след около 2-3 минути, при което извършителя (измамника) съобщава, че е служител на полицейските служби, и знае, че току-що е бил направен опит за измама, поради което е необходимо да се даде определена парична сума, банкнотите от която да се „бележат”, за да бъдат задържани измамниците. Обикновено паричните суми не се предават физически на конкретни лица, а има изискване да бъдат хвърлени през балкона или прозореца на жилището.  Този тип телефонна измама има и втори  вариант на разигравания сценарий, при който обажданията са в обратна последователност: под предлог провеждане на полицейска операция и необходимост от предоставяне на сума, която да послужи за задържане на извършителите, самите извършители се обаждат на случаен принцип на жертвите и се представят за полицейски служители. Обясняват, че в района “действат” телефонни измамници и предупреждават хората, при такова обаждане незабавно да се свържат с тях. Следва “обичайната” схема с плача, след което жертвата “набира” мнимия полицейския служител, който й обяснява, че за да бъдат задържани престъпниците е необходимо да им предаде сума пари, която в последствие ще им бъде върната);
- под предлог нужда от пари за освобождаване на колетна пратка (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и им обясняват, че са техни близки или приятели на техни близки и са изпратили колетна пратка от чужбина, която съдържа голяма сума пари. Но за да не бъде задържана на митницата е необходимо да бъде заплатена сума, която ще си възстановят от “пратката”);
- под предлог закупуване на ваучери във връзка с печалба от томбола на голям магазин (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите и под предлог, че са служители на голям магазин обясняват на жертвата, че е спечелила от томболата. За да си вземе наградата обаче е необходимо да закупи ваучери за определена сума и да им продиктува номерата); Жертвите са по-млади хора.  
- под предлог нужда от преводач (извършителите се обаждат на случаен принцип на жертвите учители и работещи в агенции за превод, като се представят за началници на районни управления. Обясняват, че в управлението е задържан чужд гражданин и са необходими услугите на преводач. В последствие обясняват на преводача, че “задържания” трябва да се обади на близките си в чужбина, но няма ваучер и го молят да закупи такива и да им продиктува номерата, като парите ще му бъдат възстановени в управлението). Жертвите са по-млади хора;
- Звъни се на произволен стационарен телефонен номер, съобщава се, че близък роднина е пострадал вследствие на възникнал инцидент в чужбина, като за извършване на съответните медицински манипулации са необходими десетки хиляди евро или долара.