Нова информационна система, която облекчава административната тежест за работодатели и работници и повишава ефективността от контролната дейност е създадена по проект на ИА Главна инспекция по труда.
"Предлагат се 3 нови електронно- административни и 4 електронни услуги. Всеки има достъп до проекта през сайта на агенцията и там са разписани облекченията, основно за работодателите. Във всяка една от 28- те структурни дирекции имаше собствени база данни, сега чрез проекта може пряко да наблюдаваме дейността на всяка дирекция. Може да не се харесва на директори и инспектори, но това е с цел превенция", заяви Екатерина Асенова, началник отдел "Контролна дейност" в ИА Главна инспекция по труда.
Директорът на Инспекцията по труда в Кюстендил даде пример със селското стопанство. "Сключени са 538 еднодневни договора, от 25 август до момента, вижда се как са вървели проверките, какво сме правили, седмица по седмица. Това са 18 проверки, на 18 земеделски производители. Проверени са 99 работещи, от тях с еднодневни трудови договора 29", каза Златински.
Екатерина Асенова също даде примери за това, как информационната система облекчава работодатели и работещи.
"Когато работодателя иска да наеме непълнолетно лице, вече може да го направи по електронен път, избягва се да идва на място в съответната дирекция. Работник или служител, който не може да открие работодателя си, вече не е изненада да изчезват работодатели, може да подаде своето искане по ел. път и имаме право да прекратим дадено трудово правоотношение на такъв работник. Работодателят може в реално време, особено този, който се занимава с взривни работи да следи изтича ли срока на свидетелствата за правоспособност на работниците му. Някои услуги изискват само регистрация, с код от съответната областна инспекция по труда, за други е необходим електронен подпис, но работодателите вече са много облекчени", коментира Асенова.