/ АЛОС
Център за неформално образование и културна дейност АЛОС е организатор на събитието „Форум – художествено образование и култура”, което започна в ЕМО „Етър”.

В него участват специалисти в различни области, като целта е проблемите на специализираните училища да бъдат разгледани от различни гледни точки.

 
„Музеят – място за култура, образование и бизнес”

Форумът е посветен на проблемите и потенциала на художественото образование в България. Идеята е да се създаде една обща визия. Във „Форум -художествено образование и култура” участват изкуствоведи, културолози, музейни специалисти, представители на образователните среди.
 
Добрин Атанасов, координатор на АЛОС припомни, че в момента се подготвя Национална културна стратегия и образованието в сферата на изкуствата би трябвало да е част от нея.
 
„Искаме да дадем базова визия, от която да се идентифицират проблемите и посоките. Неразбирането на спецификата на художественото образование е важен проблем. В много отношения решенията се вземат от хора, които не са специалисти, а се пропуска да бъдат попитани специалистите от какво има нужда системата".
 
Училищата по изкуствата и културата са към Министерство на културата и имат сериозна традиция и потенциал. Демографските проблеми обаче оказват влияние и тук.

Културен календар на Габрово за месец ноември

В останалите училища се лансират специалности, които са атрактивни, но в по-далечен план създават проблеми. В тях няма специалисти с познанията на преподавателите в училищата по изкуствата, където пък се появява дефицит на ученици. В Смолян имаме загуба на специалността текстил, а това може да доведе до директна загуба на нематериално културно наследство.
 
Има и друга тенденция, която задълбочава проблема. Музикалните училища започват за откриват художествени паралелки. Това до голяма степен „обезкървява” художествените училища. 

DarikNews.bg
По време на конференцията

Училището в Трявна е създадено на регионален принцип - на базата на традициите на населението там. В него кандидатстват ученици от цялата страна. Когато в Плевен, Русе и Варна музикалните училища открият художествени паралелки, родителите от тези градове предпочитат да ги запишат в тях. Липсата на целенасочена политика създава допълнителни проблеми.
 
Докладите на лекторите ще бъдат представени в онлайн-издание и ще са достъпни за всеки. Изводите и препоръките ще бъдат изпратени до Министерство на културата, за да бъдат взети под внимание при изготвянето на Националната културна стратегия.