Четин Казак: Преференциалният вот в този вид е неудачен
Четин Казак: Преференциалният вот в този вид е неудачен / DarikNews.bg, архив

Г-н Казак, как ще коментирате думите на Лютви Местан, че ДПС е склонно да подкрепи съдебната реформа, но не тази, която се предлага от Реформаторския блок?

ДПС е склонна да подкрепи инициативи и предложения в посока на подкрепа на съдебната реформа, но само и единствено при условие че те действително водят към подобряване състоянието на системата. Тоест само при условие че бъдат премахнати всякакви сънения за подвеждане на обществото и за прикрити цели зад предложенията, които ни се представят към този момент. Предложенията, инициирани от Министерството на правосъдието, не ни убеждаваха, че набелязаната цел е подобряване на съдебната власт. За нас остават съмненията, че скритият замисъл на тези промени е друг. А именно – да се подчини съдебната власт на политически интереси на една група на политическото малцинство. Затова ние заявяваме, че ще подкрепим съдебната реформа, ако тя е плод на широк политически консенсус както и по отношение на целите, така и по отношение на конкретните стъпки и мерки, по които ще бъде постигната тази реформа.

С какво точно ви стана неприятен правосъдният министър, че лидерът ви поиска Бойко Борисов да води дебата за реформата?

Не бих казал, че е неприятен. Той не съумя да ни убеди в искреността и целесъобразността на предлаганите от него мерки.

Заличаването на регистрациите преди изборите ще гарантира ли честност на процеса? Питам, защото в началото ДПС беше скептично към това предложение...

Не е тайна за никого, че през последните месеци станахме свидетели на регистрации на лица от едно място на друго при съмнителни обстоятелства. Стана ясно, че някой се опитва да си гарантира служебно победата чрез изкуствено помпане на избиратели по места, където няма такива. Затова с общо съгласие в парламента бе решено да се приемат подобни законодателни промени, които да гарантират, че неправомерен изборен туризъм няма да повлияе върху честността на предстоящите избори. Всичко зависи от приложението на тези разпоредби от администрацията. Надявам се те да не бъдат използвани срещу лица, които не са злонамерени и имат отношение към адреса, на който са регистрирани. Надявам се тези промени да бъдат прилагани само към извършени злоупотреби от лица на местно ниво. Ще следим да няма злоупотреба с тези разпоредби от лица от различни политически партии.

Как гледате на обвиненията, че ДПС се възползва най-много от изборния туризъм?

Категорично не е вярно. Даже ако видите случаите от последните месеца на масова регистрация на хора, ще забележите, че там ДПС почти няма присъствие. Това са черноморски общини, както и малки общини, където с много малко допълнително гласове може да се промени резултатът. Никъде не става въпрос за общини, където ДПС има силно присъствие.

Има ли нужда от промяна в Избирателния кодекс, защото от ГЕРБ казаха, че няма да го пипат преди изборите?

За нас има два въпроса, които са на дневен ред. Първият принципен въпрос, който задължително трябва да бъде поставен, е за промяна на Изборния кодекс, който забранява агитацията на майчин език. Тази забрана е противоконституционна, против европейското законодателство, свързано с правата на човека. Нееднократно в препоръките на ОССЕ и ПАСЕ се съдържат призиви тази забрана да бъде отменена. За съжаление, тя още стои. Ако ще се пипа изборният кодекс, първото нещо, което трябва да се направи, е да се премахне тази забрана. И да се благослови агитацията на турски език с изискването да се осигури превод на български. И другият въпрос, който според нас заслужава внимание, е да се разгледа въпросът с преференцията, която е предвидена за местни избори, т.е. за изборите за общински съветници. 7% преференция за общинската избирателна квота е категорично ниска и заплашва по такъв начин да деформира избора, че да го направи неотговорящ на обществените нагласи в съответната община. 7% преференция в някои от общините означава 20-30 гласа. Да го кажем така: само с преференции, упражнени от членове на семейството и роднини, един кандидат може да пререди цялата листа и от последно място и да отиде на първо.

Има ли разбиране от страна на другите политически сили, че тази преференция трябва да бъде променена?

Аз лично смятам, че този въпрос трябва да се постави и ние имаме намерение да го направим и да предложим друг критерий - преференцията да не бъде 7% от общинската избирателна квота, а да бъде равна на нея. Така този, който претендира, че има основание да бъде избран за общински съветник, нека да бъде така добър, че да събере толкова преференции, колкото струва едно място на общински съветник, ако иска да прережда листа и да използва мястото си в листата на определена партия, за да стане общински съветник. Така че трябва да се промени записът в изборния кодекс и да се махне тази преференция от 7% и преференцията да стане равна на общинската избирателна квота.

Направи впечатление, че на последните избори ДПС изключи депутати , които се възползваха от преференциалния вот и останаха в парламента, а не изпълниха решението на партията да напуснат в полза на други, които останаха зад тях. Дали има опасност да се подходи по този начин и при общинските съветници, ако Изборният кодекс не бъде променен?


Тепърва ще вземем окончателно решение за нашата стратегия за местните избори. Един от ключовете за успеха на партията ни и нейната дълготрайност е спазването на партийната дисциплина. Виждате какво се случва без нея с други партии, които блеснаха и залязоха. От тази гледна точка ДПС трябва да запази партийната дисциплина, ако желае да бъде значим фактор на българската политическа сцена.

ИЗТОЧНИК: ОФИЦИАЛЕН САЙТ НА ДПС (life.bg, 24.07.2015 г.)