Google си спомня Айртон Сена
Google си спомня Айртон Сена / screenshot/Google

В деня, в който Айртон Сена щеше да навърши 54 години, Google си спомня за легендарния пилот във Формула 1. Световната търсачка подготви оригинален doodle, който се показва на главния домейн с окончание .com.

Сена дебютира във Формула 1 през 1984 г., когато е част от екипа на Толеман, а година по-късно се премества в отбора на Лотус. В кариерата си той участва в 162 състезания, има 41 победи и 80 качвания на подиума и 65 първи места (пол позишън) в кариерта си. Бразилецът е смятан за един от най-добрите пилоти във Формула 1. Смъртта го застига на 1 май 1994 г. на пистата „Имола”.

На 30 април се провежда квалификацията. Всички знаят, че основната борба за полпозишъна ще бъде между Сена и Михаел Шумахер. Шумахер е лидер в световния шампионат с 20 точки, Сена има в актива си две отпадания.

Сена не е доволен от управлението на автомобила си. На тестовете се оплаква, че кормилото му не е удобно разположено в кокпита, и моли механиците да го коригират. Те намаляват кормилната ос и съединяват тръбната част с по-малък диаметър.

Само 18 минути след началото на квалификацията става катастрофа - младият австрийски пилот Роланд Ратценбергер се разбива и загива. На скоростната права се откъсва задното му антикрило. С 320 км/ч той се отлепя от земята, прелита няколко метра и се врязва в бетонната стена над предпазните гуми. Умира на път за болницата, без да дойде в съзнание.

Всички са шокирани. Според правилата след този инцидент пистата трябва да бъде закрита, състезанието отменено и да се проведе подробно разследване. За да не губят пари обаче, шефовете на ФИА и ФОКА се договарят с полицията и съдиите да не отменят старта.

На следващия ден 1 май (по стечение на календара в тази година съвпада с Великден) все още всички мислят за катастрофата. Сена не иска да стартира, но е предан на отбора си и сяда в болида. Поръчва да му донесат в кокпита австрийското знаме, за да го развее в памет на Ратценбергер, ако победи.

Сена повежда пред Шумахер. На трета редица не успява да потегли Юха Ярви Лехто (Бенетон) и Педро Лами (Лотус) се врязва в него. От лотуса на Лами се откъсва колело. То излита в тълпата, удря полицай и трима зрители, един от които изпада в кома. Парчета от болидите се разпръсват по пистата, но състезанието не е спряно.

Излиза кола за сигурност, която води колоната няколко обиколки, докато изчистят отломките. После състезанието е подновено. Води Сена пред Шумахер и Бергер. На седмата обиколка при влизането в бързия завой „Тамбурело” болидът на Сена „Уилямс Рено” без видима причина напуска пистата и се насочва към огражденията. Последното нещо, което Айртон вижда пред себе си, е бетонната стена, преди да се удари в нея с над 250 км/ч.

След удара колата се връща обратно на платното. Колелата прелитат над главата на преминаващия Шумахер. Операторите показват Сена, който седи в кокпита и помръдва главата си, давайки признаци на живот. Лекарският екип идва само след минута. Състезанието е спряно и в продължение на 40 минути лекарите се опитват да стабилизират състоянието на бразилеца. Още на самата писта медиците правят трахеотомия, но без особен резултат.

След това полагат Сена на носилка и с хеликоптер го откарват в болницата „Маджоре” в Болоня, където така и не идва в съзнание. Сена умира вследствие на голяма загуба на кръв от прекъснатата сънна артерия и мозъчна травма.