Франция, Германия и Испания обявиха днес, че са постигнали съгласие относно следващите стъпки, които да бъдат предприети в разработването на нов изтребител - най-големия отбранителен проект в Европа на обща стойност над 100 милиарда евро, предадоха световните агенции.
Целта на постигнатото съгласие е да се възложат договори за проучвателни фази, така че да се стигне през 2027 г. до изграждането на апарат, предшестващ прототипа, който да покаже дали технологиите, които ще бъдат вложени в него са надеждни.
Новите бойни самолети, които ще се казват Бъдеща бойна въздушна система (FCAS - Future Combat Air System), би трябвало през 2040 г. да заменят френските изтребители Рафал и германските и испанските изтребители Юрофайтър.
Дискусиите, водени в последните няколко месеца, позволиха да се стигне до балансирано споразумение между различните партньори за следващата демонстрационна фаза на програмата, се казва в изявление на френската министърка на въоръжените сили Флоранс Парли и министрите на отбраната на Германия и Испания - Анегрет Крамп-Каренбауер и Маргарита Роблес.
Сега следващата фаза в разработването на изтребителите, наричаща се Фаза 1Б, ще струва общо 3,5 милиарда евро до 2024 г. Сумата е разпределена и финансирана поравно от трите партньори, поясни канцеларията на френската министърка. В рамките на тази фаза се очаква през лятото да бъдат сключени договори с индустриалците от сектора.
Преди това, до края на юни, се очаква германският парламент да одобри германското финансиране за проекта. Той е ключов за Европа в стремежа й да укрепи своята отбранителна независимост и да се конкурира с Китай, Русия и САЩ. В разработката участват от Франция компанията Дасо Авиасион, от Германия - Еърбъс и от Испания - Индра.
Постигането на днешното съгласие стана след сложни преговори, в които основни проблеми пораждаха въпросът как да се разпредели работата по проекта между компаниите от всяка страна, каква отговорност има всеки от тази програма, ръководена от Франция, а също и как да се разреши въпросът с правата за интелектуалната собственост.
Във Франция тези права се държат от индустриалеца, докато в Германия от държавата. Берлин се притесняваше, че няма да има контрол върху функционирането на бъдещия самолет, заради това, че няма интелектуална собственост върху някои технологии.
Съгласно постигнатото съгласие бъдещият изтребител няма да има черна кутия, което ще позволи да се запазят търговските производствени тайни, твърди френски източник. Ще се спазва и интелектуалната собственост на индустриалците.
Целта на постигнатото съгласие е да се възложат договори за проучвателни фази, така че да се стигне през 2027 г. до изграждането на апарат, предшестващ прототипа, който да покаже дали технологиите, които ще бъдат вложени в него са надеждни.
Новите бойни самолети, които ще се казват Бъдеща бойна въздушна система (FCAS - Future Combat Air System), би трябвало през 2040 г. да заменят френските изтребители Рафал и германските и испанските изтребители Юрофайтър.
Дискусиите, водени в последните няколко месеца, позволиха да се стигне до балансирано споразумение между различните партньори за следващата демонстрационна фаза на програмата, се казва в изявление на френската министърка на въоръжените сили Флоранс Парли и министрите на отбраната на Германия и Испания - Анегрет Крамп-Каренбауер и Маргарита Роблес.
Сега следващата фаза в разработването на изтребителите, наричаща се Фаза 1Б, ще струва общо 3,5 милиарда евро до 2024 г. Сумата е разпределена и финансирана поравно от трите партньори, поясни канцеларията на френската министърка. В рамките на тази фаза се очаква през лятото да бъдат сключени договори с индустриалците от сектора.
Преди това, до края на юни, се очаква германският парламент да одобри германското финансиране за проекта. Той е ключов за Европа в стремежа й да укрепи своята отбранителна независимост и да се конкурира с Китай, Русия и САЩ. В разработката участват от Франция компанията Дасо Авиасион, от Германия - Еърбъс и от Испания - Индра.
Постигането на днешното съгласие стана след сложни преговори, в които основни проблеми пораждаха въпросът как да се разпредели работата по проекта между компаниите от всяка страна, каква отговорност има всеки от тази програма, ръководена от Франция, а също и как да се разреши въпросът с правата за интелектуалната собственост.
Във Франция тези права се държат от индустриалеца, докато в Германия от държавата. Берлин се притесняваше, че няма да има контрол върху функционирането на бъдещия самолет, заради това, че няма интелектуална собственост върху някои технологии.
Съгласно постигнатото съгласие бъдещият изтребител няма да има черна кутия, което ще позволи да се запазят търговските производствени тайни, твърди френски източник. Ще се спазва и интелектуалната собственост на индустриалците.