Покупателният отдел, отговарящ за предлаганата стока в даден електронен магазин, е от съществено значение за неговия успех. Каква е работата на хората, без които Astratex няма да има какво да предложи на клиентите си? Лукаш Барцал, ръководител на покупателния отдел на специалиста по бельо и бански, ще ни помогне да надникнем зад кулисите на процеса по поръчка на артикулите, които виждаме в онлайн магазина.
Лукаш, какво стои зад бельото, преди дори то да се появи на страниците в онлайн магазина?
В началото на целия процес е оценката на предходния сезон, след което се създава план за отделните категории и стратегии за закупуване. Всичко зависи от офертата на доставчиците и производствените мощности на нашите производители. Преминаваме през индивидуални колекции, създаваме производствен план, след което сключваме договори и правим поръчки с график за доставка. Веднага след като стоката пристигне в нашия склад, ние я проверяваме и сверяваме цялата информация за артикулите, която имаме, след това снимаме всеки продукт, подготвяме описанието му и едва тогава можем да започнем да продаваме.
Какви качества и умения трябва да притежава идеалният купувач в покупателния отдел на Astratex?
Идеалната комбинация за мен е даденият колега да бъде екипен играч, който обича да работи с данни и да има усет към продуктите. Сред другите умения, които човекът определено трябва да има са способността да преговаря в защита на нашите нужди с изпълнител или производител и да договаря условия, които ще угодят и на двете страни. Важно е и желанието за пътуване – посещения на панаири, ревюта, както и на доставчици или производители, с които си сътрудничим.
Какво е особеното в купуването на стока в модната индустрия?
Сезонността играе голяма роля в модата – пролетта и лятото са активен сезон в продажбите на банските костюми, докато есенно-зимните продажби покриват категории като нощно облекло, дрехи и „меки“ подаръци за под коледната елха. Разбира се, съвременните тенденции засягат и нашия бранш, така че трябва да следим какви цветове, десени, материали и кройки ще бъдат „тренди” през следващите сезони. Винаги трябва да мислим поне година напред.
До каква степен тенденциите влияят на избора ви?
Поръчваме артикули предимно според изискванията на нашите клиенти, но в същото време добавяме и модерни нови попълнения към асортимента си. Тъй като в момента сме активни на 11 европейски пазара, трябва да имаме предвид, че изискванията и вкусовете на нашите клиенти се променят по малко с всеки пазар.
Можете ли да споменете някакви конкретни разлики?
Чешките и словашките жени, например, предпочитат подплатени и семпли сутиени. Клиентите по-на изток и юг, например в България, Румъния и Гърция, от друга страна, залагат на неподплатени сутиени и по-често избират по-изразително или декорирано бельо. Въпреки това, като цяло е вярно за всички пазари, че клиентите се връщат при нас, защото намират широка гама от модели и размери, които не могат да открият при конкурентите ни.
Колко време предварително избирате бельо или бански за даден сезон?
Зависи от конкретната категория и доставчик или производител, но например ние избираме бански една година предварително. Ако разработваме сутиен или цяла колекция бельо на нашата собствена марка, целият процес може да отнеме повече от година. Най-често, обаче, се движим в период от порядъка на 6 до 8 месеца преди началото на даден сезон, когато искаме да пуснем определен продукт в продажба.
А вие ли избирате доставчиците и производителите или те сами се обръщат към вас?
Ние търсим доставчици основно въз основа на нашата стратегия за покупки, което означава, че в по-често ние се обръщаме към тях целенасочено. В същото време получаваме много интересни предложения от разнообразни фирми. И ако дадения доставчик или производител отговаря на нашите изисквания за качество, материали и цена, ние пристъпваме към допълнителни преговори, които могат да доведат до бъдещо сътрудничество.
А доставчиците изпращат ли ви мостри на продукти?
Разбира се, ние никога не пазаруваме само с очите си. Всеки продукт, който предлагаме трябва да се види физически. От опит знам, че рисунката или производствената снимка могат да бъдат подвеждащи, така че е наложително всеки продукт да премине през ръцете на купувачите ни. Ключът към успеха при бельото е, че то трябва да стои идеално и да е удобно. Следователно, купувачът просто трябва да "докосне" продукта или дори да го тества внимателно върху себе си или някой близък.
Коя е най-забавната и най-малко привлекателната част от вашата работа?
На мен лично ми харесва да свързвам продукта с клиента. Това означава, че трябва да подбираме моделите си така, че да отговарят на вкусовете на нашите клиенти. Разбира се, пътуванията до търговски панаири или изложбени зали на доставчици също са страхотни. По-малко забавно е, когато трябва да работим по решаването на производствени или логистични прекъсвания. И въпреки че това не е моят случай, не всеки обича да работи с таблици и данни, което е неразделна част от работата ни (смее се).
Какъв според вас е клиентът на Astratex, ако трябва да обобщите?
Бих казал активна и прагматична жена, която обича да купува качествено бельо на разумна цена. Тя не само очаква комфорт от бельото си, но и иска да изглежда добре в него. Тя е партньор, майка и семейството ѝ е на първо място. Ние предлагаме и мъжки асортимент, благодарение на които можете да зарадвате не само себе си, но и вашите близки мъже. Ние се вслушваме в нашите клиенти и винаги приветстваме техните отзиви, за да можем да им дадем това, което наистина искат и от което имат нужда.
Лукаш Барцал
Директор "Покупателен отдел” в Astratex
Лукаш има над 15 години опит в продажбите на дребно и онлайн. Започва кариерата си в интернационални компании като Tesco и Metro, след което се насочва към модната индустрия, в която работи и до днес. На позицията си като Директор на покупателния отдел в Astratex, той ръководи екип от 25 души, който отговаря за продуктовата и ценова стратегия на онлайн търговеца, както и за подбора и производството на продукти.
Лукаш, какво стои зад бельото, преди дори то да се появи на страниците в онлайн магазина?
В началото на целия процес е оценката на предходния сезон, след което се създава план за отделните категории и стратегии за закупуване. Всичко зависи от офертата на доставчиците и производствените мощности на нашите производители. Преминаваме през индивидуални колекции, създаваме производствен план, след което сключваме договори и правим поръчки с график за доставка. Веднага след като стоката пристигне в нашия склад, ние я проверяваме и сверяваме цялата информация за артикулите, която имаме, след това снимаме всеки продукт, подготвяме описанието му и едва тогава можем да започнем да продаваме.
Какви качества и умения трябва да притежава идеалният купувач в покупателния отдел на Astratex?
Идеалната комбинация за мен е даденият колега да бъде екипен играч, който обича да работи с данни и да има усет към продуктите. Сред другите умения, които човекът определено трябва да има са способността да преговаря в защита на нашите нужди с изпълнител или производител и да договаря условия, които ще угодят и на двете страни. Важно е и желанието за пътуване – посещения на панаири, ревюта, както и на доставчици или производители, с които си сътрудничим.
Какво е особеното в купуването на стока в модната индустрия?
Сезонността играе голяма роля в модата – пролетта и лятото са активен сезон в продажбите на банските костюми, докато есенно-зимните продажби покриват категории като нощно облекло, дрехи и „меки“ подаръци за под коледната елха. Разбира се, съвременните тенденции засягат и нашия бранш, така че трябва да следим какви цветове, десени, материали и кройки ще бъдат „тренди” през следващите сезони. Винаги трябва да мислим поне година напред.
Поръчваме артикули предимно според изискванията на нашите клиенти, но в същото време добавяме и модерни нови попълнения към асортимента си. Тъй като в момента сме активни на 11 европейски пазара, трябва да имаме предвид, че изискванията и вкусовете на нашите клиенти се променят по малко с всеки пазар.
Можете ли да споменете някакви конкретни разлики?
Чешките и словашките жени, например, предпочитат подплатени и семпли сутиени. Клиентите по-на изток и юг, например в България, Румъния и Гърция, от друга страна, залагат на неподплатени сутиени и по-често избират по-изразително или декорирано бельо. Въпреки това, като цяло е вярно за всички пазари, че клиентите се връщат при нас, защото намират широка гама от модели и размери, които не могат да открият при конкурентите ни.
Колко време предварително избирате бельо или бански за даден сезон?
Зависи от конкретната категория и доставчик или производител, но например ние избираме бански една година предварително. Ако разработваме сутиен или цяла колекция бельо на нашата собствена марка, целият процес може да отнеме повече от година. Най-често, обаче, се движим в период от порядъка на 6 до 8 месеца преди началото на даден сезон, когато искаме да пуснем определен продукт в продажба.
Ние търсим доставчици основно въз основа на нашата стратегия за покупки, което означава, че в по-често ние се обръщаме към тях целенасочено. В същото време получаваме много интересни предложения от разнообразни фирми. И ако дадения доставчик или производител отговаря на нашите изисквания за качество, материали и цена, ние пристъпваме към допълнителни преговори, които могат да доведат до бъдещо сътрудничество.
А доставчиците изпращат ли ви мостри на продукти?
Разбира се, ние никога не пазаруваме само с очите си. Всеки продукт, който предлагаме трябва да се види физически. От опит знам, че рисунката или производствената снимка могат да бъдат подвеждащи, така че е наложително всеки продукт да премине през ръцете на купувачите ни. Ключът към успеха при бельото е, че то трябва да стои идеално и да е удобно. Следователно, купувачът просто трябва да "докосне" продукта или дори да го тества внимателно върху себе си или някой близък.
Коя е най-забавната и най-малко привлекателната част от вашата работа?
На мен лично ми харесва да свързвам продукта с клиента. Това означава, че трябва да подбираме моделите си така, че да отговарят на вкусовете на нашите клиенти. Разбира се, пътуванията до търговски панаири или изложбени зали на доставчици също са страхотни. По-малко забавно е, когато трябва да работим по решаването на производствени или логистични прекъсвания. И въпреки че това не е моят случай, не всеки обича да работи с таблици и данни, което е неразделна част от работата ни (смее се).
Какъв според вас е клиентът на Astratex, ако трябва да обобщите?
Бих казал активна и прагматична жена, която обича да купува качествено бельо на разумна цена. Тя не само очаква комфорт от бельото си, но и иска да изглежда добре в него. Тя е партньор, майка и семейството ѝ е на първо място. Ние предлагаме и мъжки асортимент, благодарение на които можете да зарадвате не само себе си, но и вашите близки мъже. Ние се вслушваме в нашите клиенти и винаги приветстваме техните отзиви, за да можем да им дадем това, което наистина искат и от което имат нужда.
Лукаш Барцал
Директор "Покупателен отдел” в Astratex
Лукаш има над 15 години опит в продажбите на дребно и онлайн. Започва кариерата си в интернационални компании като Tesco и Metro, след което се насочва към модната индустрия, в която работи и до днес. На позицията си като Директор на покупателния отдел в Astratex, той ръководи екип от 25 души, който отговаря за продуктовата и ценова стратегия на онлайн търговеца, както и за подбора и производството на продукти.