/ iStock/Getty Images
Британски палеонтолози направиха първата оценка на фосилите на сцелидозавър, описаха уникалната му анатомия и определиха мястото му в родословното дърво на динозаврите, съобщи Ройтерс.

Когато костите на сцелидозавъра са открити през 1858 г. в Дорсет, Англия, това е първият идентифициран динозавърски скелет. Бегло внимание им отделя пионерът палеонтолог Ричард Оуен в свои трудове от 1861 г. и 1863 г. Сцелидозавърът остава пренебрегван, въпреки важността на откритието.

Сцелидозавърът е живял преди около 193 милиона години. Той е ранен представител на еволюционната линия, довела до групата на анкилозаврите. Те са били с много тежка броня, някои дори са имали костен израстък на края на опашката. Анкилозаврите са били толкова тежки, че ги оприличават с танкове.
Съществуваха съмнения, че сцелидозаврите са предшественици на друга група динозаври - стегозаврите, които имат костни плочки по гърба.

Сцелидозаврите са били дълги 4 м. Те са били растителноядни. Костната им броня е била с шипове - за отблъскване на хищници. Муцуната на сцелидозавъра е било покрито с твърди люспи, подобно на морска костенурка.

"Анатомията му е много интересна" - каза палеонтологът Дейвид Норман от Кембриджския университет. Принадлежал е към голяма група динозаври, наречени орнитишианци и дава информация за произхода й.

Изследваният спесимен вероятно е станал жертва на наводнение и е останал затрупан в седименти.

"Фосилите са открити в много важно време за изследването на динозаврите. Дадени са на Оуен, който измисля думата "динозавър" през 1842 г. Те му дават възможност да покаже как са изглеждали древните животни - добави Норман. - Странно е, че Оуен не го описва напълно и скелетът остава в колекцията на
Природонаучния музей в Лондон. Специалистите знаеха името, но не и много подробности за него."