/ iStock/Getty Images
Останките от огромен древен крокодил и добре запазеното му последно хранене са открити в австралийския щат Куинсланд, съобщи „Сайънс алърт“.
Находката е намерена на място, датирано от периода креда (преди около 145,5 милиона - 65,5 милиона години).

Според специалистите преди около 95 милиона години на територията на съвременна Австралия гигантски роднина на крокодила е захванал с мощните си челюсти малкото тяло на динозавър и го е погълнал наведнъж почти целия. Малко след това обаче е починал, а храната е останала ненапълно смляна в корема му.

Жертвата вероятно е млад орнитопод, двукрак тревопасен динозавър. За първи път учени откриват кости от вида в тази част на Австралия. Те не изключват възможността жертвата да е и от непознат досега динозавър.

От останките на древния крокодила липсват опашката, задните крайници и голяма част от таза, но черепът и много кости от тялото му са доста добре запазени.

Според учените той е бил с дължина над  два метра и половина, когато е починал, и вероятно е щял да стане още по-масивен, ако животът му е продължил. Специалистите са го кръстили Confractosuchus sauroktonos.

Крокодилите започват да съжителстват с динозаври през периода триас (преди 251,9 милиона - 201,3 милиона години). Не за първи път са открити доказателства, че динозаврите са били вкусно угощение за тези хищници. Следите от зъби върху вкаменелости от динозаври дават основание да се смята, че някои крокодили са се хранили с тях. Палеонтолозите обаче рядко са намирали запазено съдържание в червата на тези влечугите, тъй като там има силно корозивни киселини, както е и при съвременните животни от този вид.

Новата находка е първото категорично доказателство, че динозаври са били изяждани от гигантски крокодили по време на периода креда, смятат учените. Костите на малкия орнитопод са били прекалено крехки, за да се отстранят от скалата край тях, което е накарало изследователите да сканират корема на крокодила с рентгенови компютърни томографи и след това да създадат цифрови триизмерни модели. Останките са намерени през 2010 г. при разкопки, в които участват доброволци и служители в музея на динозаврите близо до град Уинтън, Куинсланд, но изучаването им отнема повече от десетилетие.

Изчисленията на експертите сочат, че малкият динозавър е тежал около 1,7 килограма. По-голямата част от него не е била добре смляна след поглъщането, а когато крокодилът го е уловил, го е захапал толкова силно, че е успял да разполови едната от бедрените кости на орнитопода и е оставил зъб в другата.

Учените смятат, че огромният крокодил се е хранел и с други животни през периода креда. Динозаврите вероятно са били редовна част от диетата му. „Може би те са представлявали важен ресурс в екологичната хранителна верига през периода креда“, казва водещият автор на изследването Мат Уайт, научен сътрудник в Австралийския музей на динозаврите в Уинтън. "Тъй като липсват съпоставими екземпляри в световен мащаб, този праисторически крокодил и последната му храна ще продължат да дават улики за взаимоотношенията и поведението на животните, обитавали Австралия преди милиони години", допълва той.

Данните от изследването са публикувани в изданието „Гондуана рисърч“.