Децата, които след училище се залепват веднага за дисплеите на смартфоните или компютрите, са по-нещастни и се чувстват по-малко здрави от тези, които си пишат домашните или играят навън, разкрива ново проучване.
Изследователи от Университета на Южна Австралия твърдят, че тези, които се срещат с приятели, спортуват или ходят на уроци по музика, се чувстват много по-добре. Те също така установили, че не е необходимо децата да излизат навън и да спортуват, за да се чувстват по-положително от тези пред екраните, тъй като изпълнението на домашните или четенето също допринасят за по-доброто им благосъстояние.
Екипът анализирал данни от 61 759 ученици от четвърти до девети клас, за да види какво са правили всеки ден между 15:00 и 18:00 часа. Резултатите показват, че повечето ученици са гледали телевизия около четири дни в седмицата и са прекарвали време в социалните медии около три пъти седмично.
Изследователите измерват дейностите спрямо фактори на благосъстоянието като щастие, тъга, тревога, ангажираност, настойчивост, оптимизъм, регулиране на емоциите и удовлетвореност от живота.
"Има нещо вредно във всички екрани”
Като цяло проучването установява, че благосъстоянието на децата се подобрява, когато участват в извънкласни дейности, но намалява, когато прекарват време в социалните медии или използват екрани. Водещият изследовател д-р Роза Виргара казва, че изследването подчертава острата необходимост да се насърчават децата да участват в дейности и да се намали времето, прекарано пред екрани.
"Нашето проучване подчертава как някои извънкласни дейности могат да повишат благосъстоянието на децата, докато други - особено екраните - могат да влошат тяхното психическо и физическо здраве", казва Виргара. "Екраните разсейват вниманието на децата от всички възрасти. Повечето родители ще потвърдят това. И независимо дали децата играят игри, гледат телевизия или са в социалните мрежи, във всички екрани има нещо, което вреди на благосъстоянието им".
"Интересно е, защото може да си помислите, че причината за това е липсата на физическо движение, но нашите изследвания показват, че писането на домашна работа или четенето - и двете седящи дейности - допринасят положително за благосъстоянието, така че става дума за нещо друго", продължава Виргара.
"Всъщност установихме, че благосъстоянието на децата е по-високо, когато те участват в извънкласни дейности - дори ако вече са съобщили, че са щастливи".
"Това показва, че трябва да намерим начини да насърчаваме децата от всички възрасти и среди да се включват в дейности, които ги държат далеч от телевизора, компютрите и мобилните устройства".
"Да помогнем на децата да развият добро чувство за лично благополучие е от първостепенно значение в днешната несигурна среда", допълва авторът на изследването. "Това е особено важно за децата в начална училищна възраст, тъй като те се запознават с предизвикателствата и рисковете, които може да представлява редовното обучение; но е също толкова важно и за тийнейджърите, които са изправени пред редица физически, социални и емоционални промени".
Проучването, публикувано в списание “BMC Pediatrics”, показва, че учениците от по-ниски социално-икономически слоеве, които често са спортували, са с 15 % по-голяма вероятност да са оптимисти, с 14 % по-голяма вероятност да са щастливи и удовлетворени от живота си и с 10 % по-голяма вероятност да могат да регулират емоциите си.
Обратно, децата, които са играли видеоигри и са използвали социални медии, почти винаги са имали по-ниски нива на благополучие. Вероятността те да бъдат щастливи е с до девет процента по-малка, вероятността да бъдат по-малко оптимистични - с до осем процента, а вероятността да се откажат от нещата - с 11 процента.
"Децата, които са били по-застрашени, обикновено са били от по-ниски социално-икономически слоеве, което показва ясна нужда от по-голяма подкрепа в тези области", казва д-р Виргара. "Като цяло посланието е ясно - игрите, гледането на телевизия, игрите на компютри и скролването из социалните медии не помагат за изграждането или поддържането на положително благосъстояние у децата".
"Това със сигурност е предизвикателство, особено като се има предвид, че повечето деца са възпитани на устройства. Но ако семействата могат да бъдат по-наясно с проблемите, свързани с екраните, тогава може би ще успеем да намерим по-добър баланс между времето, прекарано пред екрана, и другите извънкласни дейности".
Изследователи от Университета на Южна Австралия твърдят, че тези, които се срещат с приятели, спортуват или ходят на уроци по музика, се чувстват много по-добре. Те също така установили, че не е необходимо децата да излизат навън и да спортуват, за да се чувстват по-положително от тези пред екраните, тъй като изпълнението на домашните или четенето също допринасят за по-доброто им благосъстояние.
Екипът анализирал данни от 61 759 ученици от четвърти до девети клас, за да види какво са правили всеки ден между 15:00 и 18:00 часа. Резултатите показват, че повечето ученици са гледали телевизия около четири дни в седмицата и са прекарвали време в социалните медии около три пъти седмично.
Изследователите измерват дейностите спрямо фактори на благосъстоянието като щастие, тъга, тревога, ангажираност, настойчивост, оптимизъм, регулиране на емоциите и удовлетвореност от живота.
"Има нещо вредно във всички екрани”
Като цяло проучването установява, че благосъстоянието на децата се подобрява, когато участват в извънкласни дейности, но намалява, когато прекарват време в социалните медии или използват екрани. Водещият изследовател д-р Роза Виргара казва, че изследването подчертава острата необходимост да се насърчават децата да участват в дейности и да се намали времето, прекарано пред екрани.
"Нашето проучване подчертава как някои извънкласни дейности могат да повишат благосъстоянието на децата, докато други - особено екраните - могат да влошат тяхното психическо и физическо здраве", казва Виргара. "Екраните разсейват вниманието на децата от всички възрасти. Повечето родители ще потвърдят това. И независимо дали децата играят игри, гледат телевизия или са в социалните мрежи, във всички екрани има нещо, което вреди на благосъстоянието им".
"Интересно е, защото може да си помислите, че причината за това е липсата на физическо движение, но нашите изследвания показват, че писането на домашна работа или четенето - и двете седящи дейности - допринасят положително за благосъстоянието, така че става дума за нещо друго", продължава Виргара.
"Всъщност установихме, че благосъстоянието на децата е по-високо, когато те участват в извънкласни дейности - дори ако вече са съобщили, че са щастливи".
"Това показва, че трябва да намерим начини да насърчаваме децата от всички възрасти и среди да се включват в дейности, които ги държат далеч от телевизора, компютрите и мобилните устройства".
"Да помогнем на децата да развият добро чувство за лично благополучие е от първостепенно значение в днешната несигурна среда", допълва авторът на изследването. "Това е особено важно за децата в начална училищна възраст, тъй като те се запознават с предизвикателствата и рисковете, които може да представлява редовното обучение; но е също толкова важно и за тийнейджърите, които са изправени пред редица физически, социални и емоционални промени".
Проучването, публикувано в списание “BMC Pediatrics”, показва, че учениците от по-ниски социално-икономически слоеве, които често са спортували, са с 15 % по-голяма вероятност да са оптимисти, с 14 % по-голяма вероятност да са щастливи и удовлетворени от живота си и с 10 % по-голяма вероятност да могат да регулират емоциите си.
Обратно, децата, които са играли видеоигри и са използвали социални медии, почти винаги са имали по-ниски нива на благополучие. Вероятността те да бъдат щастливи е с до девет процента по-малка, вероятността да бъдат по-малко оптимистични - с до осем процента, а вероятността да се откажат от нещата - с 11 процента.
"Децата, които са били по-застрашени, обикновено са били от по-ниски социално-икономически слоеве, което показва ясна нужда от по-голяма подкрепа в тези области", казва д-р Виргара. "Като цяло посланието е ясно - игрите, гледането на телевизия, игрите на компютри и скролването из социалните медии не помагат за изграждането или поддържането на положително благосъстояние у децата".
"Това със сигурност е предизвикателство, особено като се има предвид, че повечето деца са възпитани на устройства. Но ако семействата могат да бъдат по-наясно с проблемите, свързани с екраните, тогава може би ще успеем да намерим по-добър баланс между времето, прекарано пред екрана, и другите извънкласни дейности".