Как да се намалят убийствата по пътищата на България? За вътрешния министър е задължителна промяната в манталитета ни, транспортният министър пък препоръчва завишен контрол, докато смяната на манталитета се осъществи. И докато Законът за движения по пътищата бива кърпен по-често дори от първокласната ни пътна мрежа, в Либия през изминалия ден умряха по-малко, отколкото в Симеоновград. След всеки инцидент започваме трескаво да мислим нови правила, но камерите в изпитните помещения не смогват да прегазят фалшивите книжки, лесните изпити и парите под масата. Всеки трети се качва на колата, след като стане от масата с чашите. Пресен пример е актрисата Елена Петрова, спипана с количество алкохол в кръвта, еднакво на това, което прати в кома млад шофьор, убил на Възкресение шест деца.
Преди да си „сменим чипа" е по-добре да сменим хората, които се занимават с цялата тази дейност, наречена пътна безопасност, защото в България от години липсва държавна политика на тази тема. Има няколко крайъгълни камъка, които биха могли да решат проблемите. Първото е обучението на водачите, което през последните две години има подобрение като качество и насока за провеждане на самите изпити. Второто важно нещо е контролът. Колкото по-засилен е контролът към авто училищата и към отнемане на техните права и наказание, толкова по-качествени шофьори ще излязат. Контролът на КАТ трябва да бъде смислен на пътя така, както и гражданският контрол. Трябва да бъде въведено и т.нар. фазово обучение. Това каза Йонко Иванов от Асоциация на преподавателите по авто-мото подготовка в предаването „Челюсти" по Дарик.
„Ключът трябва да изчезне от масата, той не трябва да е там, трябва да бъде скрит, защото се знае, че в тези неща разумът никога не надделява, а надделява алкохолът. Затова предварително там, където има такива буйни компании, ключът изчезва и на другия ден се намира. Оръжието когато го няма не се стига до тези неща", допълни Иванов по повод инцидента с 23-годишния шофьор, който уби шестима пешеходци при жестока катастрофа в Симеоновград навръх Великден.
Златина Стоянова от Асоциацията на застрахованите и пострадалите от катастрофи беше категорична в позицията си, че лицензът за носене на огнестрелно оръжие и лицензът за шофиране трябва да минават през един изпит. Тя обясни, че да прекрачиш бариерата и да седнеш зад волана в такова състояние, е доста по-ниска, отколкото да си сложиш пистолет в джоба и да излезеш навън, а всъщност става дума за един и същ резултат. Тя допълни, че именно от семейството идва примерът, който трябва да следват младите хора.
„Всеки в семейството си има някой пострадал или загинал и сме страдали от това, но много малко хора зад волана си дават сметка, че и на тях може да се случи и някакво елементарно неспазване на правилата води до такива последици", каза още Стоянова.
Йонко Иванов сподели, че са изпратили до министъра списък с фирми, които осъществяват некачествено обучение, като до момента няма отзвук и те продължават да функционират. Той обясни, че за тези фирми не се знае как обучават, както и къде е техният офис, което има убийствени последствия.
„Докога като общество ще го търпим това нещо? Контрол и санкции - това е истината. Ако не може да си платиш - книжката на трупчета. Какво се случва с това 16-годишно момиче, което хем е употребило алкохол, хем няма книжка. Щяха да ходят в моргата, щяха да ходят да оказват обществено-полезен труд. Известни хора, журналисти, естрадни изпълнители, артисти в Америка метат улиците, като ги хванат за такива провинения. В България какво се случва? Всеки си има лоби в парламента и си прокарва негови идеи, които са му харесали на него", възмути се Иванов.
Той се закани, че в началото на май ще се опитат да съберат всички заинтересовани,за да направят обществено обсъждане на темата и да блокират няколко кръстовища, за да дигнат адреналина на гражданите. Йонко Иванов обясни още, че необходимо да се сменят хората, които се занимават с такива неща, необходима е организация на движението, контрол на движението, ако се налага да бъдат намалени и учебните форми или да бъдат закрити и най-вече да си променим манталитета и мисленето.