Всеки трети се качва на кола, след като стане от масата
Всеки трети се качва на кола, след като стане от масата / снимки: Sofia Photo Agency, архив

Как да се намалят убийствата по пътищата на България? За вътрешния министър е задължителна промяната в манталитета ни, транспортният министър пък препоръчва завишен контрол, докато смяната на манталитета се осъществи. И докато Законът за движения по пътищата бива кърпен по-често дори от първокласната ни пътна мрежа, в Либия през изминалия ден умряха по-малко, отколкото в Симеоновград. След всеки инцидент започваме трескаво да мислим нови правила, но камерите в изпитните помещения не смогват да прегазят фалшивите книжки, лесните изпити и парите под масата. Всеки трети се качва на колата, след като стане от масата с чашите. Пресен пример е актрисата Елена Петрова, спипана с количество алкохол в кръвта, еднакво на това, което прати в кома млад шофьор, убил на Възкресение шест деца.

Преди да си „сменим чипа" е по-добре да сменим хората, които се занимават с цялата тази дейност, наречена пътна безопасност, защото в България от години липсва държавна политика на тази тема. Има няколко крайъгълни камъка, които биха могли да решат проблемите. Първото е обучението на водачите, което през последните две години има подобрение като качество и насока за провеждане на самите изпити. Второто важно нещо е контролът. Колкото по-засилен е контролът към авто училищата и към отнемане на техните права и наказание, толкова по-качествени шофьори ще излязат. Контролът на КАТ трябва да бъде смислен на пътя така, както и гражданският контрол. Трябва да бъде въведено и т.нар. фазово обучение. Това каза Йонко Иванов от Асоциация на преподавателите по авто-мото подготовка в предаването „Челюсти" по Дарик.

Всеки трети се качва на кола след като стане от масата
netinfo

„Ключът трябва да изчезне от масата, той не трябва да е там, трябва да бъде скрит, защото се знае, че в тези неща разумът никога не надделява, а надделява алкохолът. Затова предварително там, където има такива буйни компании, ключът изчезва и на другия ден се намира. Оръжието когато го няма не се стига до тези неща", допълни Иванов по повод инцидента с 23-годишния шофьор, който уби шестима пешеходци при жестока катастрофа в Симеоновград навръх Великден.

Златина Стоянова от Асоциацията на застрахованите и пострадалите от катастрофи беше категорична в позицията си, че лицензът за носене на огнестрелно оръжие и лицензът за шофиране трябва да минават през един изпит. Тя обясни, че да прекрачиш бариерата и да седнеш зад волана в такова състояние, е доста по-ниска, отколкото да си сложиш пистолет в джоба и да излезеш навън, а всъщност става дума за един и същ резултат. Тя допълни, че именно от семейството идва примерът, който трябва да следват младите хора.

„Всеки в семейството си има някой пострадал или загинал и сме страдали от това, но много малко хора зад волана си дават сметка, че и на тях може да се случи и някакво елементарно неспазване на правилата води до такива последици", каза още Стоянова.

Всеки трети се качва на кола след като стане от масата
netinfo

Йонко Иванов сподели, че са изпратили до министъра списък с фирми, които осъществяват некачествено обучение, като до момента няма отзвук и те продължават да функционират. Той обясни, че за тези фирми не се знае как обучават, както и къде е техният офис, което има убийствени последствия.

„Докога като общество ще го търпим това нещо? Контрол и санкции - това е истината. Ако не може да си платиш - книжката на трупчета. Какво се случва с това 16-годишно момиче, което хем е употребило алкохол, хем няма книжка. Щяха да ходят в моргата, щяха да ходят да оказват обществено-полезен труд. Известни хора, журналисти, естрадни изпълнители, артисти в Америка метат улиците, като ги хванат за такива провинения. В България какво се случва? Всеки си има лоби в парламента и си прокарва негови идеи, които са му харесали на него", възмути се Иванов.

Той се закани, че в началото на май ще се опитат да съберат всички заинтересовани,за да направят обществено обсъждане на темата и да блокират няколко кръстовища, за да дигнат адреналина на гражданите. Йонко Иванов обясни още, че необходимо да се сменят хората, които се занимават с такива неща, необходима е организация на движението, контрол на движението, ако се налага да бъдат намалени и учебните форми или да бъдат закрити и най-вече да си променим манталитета и мисленето.

Всеки трети се качва на кола след като стане от масата
netinfo