Задължителната полица „Гражданска отговорност” да се плаща наведнъж, а не разсрочено – това предвиждат промените в Кодекса на застраховането, приети от Комисията за финансов надзор. Те са изпратени за одобрение на Министерството на финансите, а за окончателното им приемане трябва да бъдат приети и от парламента. Според Стоян Проданов, член на асоциацията на застрахователите и изпълнителен директор на една от водещите компании в автомобилното застраховане, мярката е изключително добра.
В момента има водачи, които плащат само първата вноска и пропускат останалите. Все пак застрахователите не сме кредитни институции, заяви Проданов.
Този механизъм се използва, тъй като стикерът за задължителната полица се залепя на стъклото и водачът може да се движи по пътищата. Една проверка от КАТ например показва, че полицата не е валидна, тъй като е платена частично.
„Много шофьори пропускат сроковете за внасянето на последващите вноски”, призна от своя страна Георги Янакиев, председател на Съюза на автомобилистите в България. По думите му възможността за плащането на „Гражданска отговорност” на няколко вноски е облекчавала шофьорите и не е натоварвала прекомерно семейните им бюджети, но реално това не е европейска практика. „Със задължителната полица не трябва да се правят компромиси”, категоричен бе Янакиев.
Втората промяна, която подготвят от Комисията за финансов надзор, е свързана с въвеждането на информационна система за полиците. С нея ще може да бъде правена цялостна справка и да бъде видян рисковият профил на водачите. Това означава, че ще може да бъде въведена и системата „Бонус – малус”, която поощрява добрите водачи и оскъпява застраховките за шофьорите с произшествия зад гърба си. „Тя е нещо, което в световната практика води до чудесни резултати, до по-добро оценяване на рисковия профил на водачите“, коментира Стоян Проданов.
Той изтъкна, че единственият проблем е как ще се подава информацията, защото това, което е необходимо, е рисков профил на водачите, а в момента могат да се подават само данни за катастрофиралите моторни превозни средства.
Георги Янакиев също подкрепи системата, защото тя ще поощри внимателното шофиране, а това ще доведе до намаляване на пътно-транспортните произшествия. Не може внимателните и невнимателните шофьори да се третират еднакво, коментира Янакиев.
Проверка на Дарик показа, че в момента за лек автомобил до 1600 кубически сантиметра, със софийска регистрация и възраст на собственика между 29 и 35 години, задължителната полица струва между 178 и 214 лева. Ако собственикът на същия автомобил е до 25 години, офертите на някои компании се оскъпяват до 400 лева. Това е само в случаите, когато няма произшествия в последните три години. При произшествия, стойностите се повишават.
Финансовите надзорници ще въведат още и правилото задължителната полица да бъде в сила от подписването на договора, а не след време. Според Проданов това също е добра мярка, защото застрахователят започва да носи отговорност от момента, в който подпише договор с клиента си.
И тук следва логичният въпрос – тези промени ще доведат ли до корекция на цената на задължителната полица? Според Стоян Проданов тази година „Гражданската отговорност” ще запази ценовите си нива. Застрахователят обясни, че тези промени водят до намаляване на стойността на полицата, но има и други, които би трябвало да доведат до оскъпяването й, затова е постигнат баланс.
Например – един от факторите, които би трябвало да доведе до оскъпяването на „Гражданската отговорност”, е увеличаването на лимита за неимуществени щети до 5 млн. лева. Друг фактор е инфлацията.
Стоян Проданов бе категоричен, че промените ще доведат до чувствително увеличаване на обхвата на полицата – т.е. повече водачи ще започнат да я правят.