Потенциално дефектни коли „Тойота у нас ще бъдат извикани за преглед
Потенциално дефектни коли „Тойота у нас ще бъдат извикани за преглед / снимка: Reuters
Потенциално дефектни коли „Тойота" у нас ще бъдат извикани за преглед
25825
Потенциално дефектни коли „Тойота" у нас ще бъдат извикани за преглед
  • Потенциално дефектни коли „Тойота" у нас ще бъдат извикани за преглед

 

Една от най-големите световни компании - японският автомобилен гигант „Тойота" - изживява тежка криза заради дефектни модели, пуснати за продажба по целия свят. Близо два милиона от техните автомобили в Европа може да имат проблем с педала на газта, което ще наложи превантивен преглед в сервизите на компанията. Колко от тези потенциално опасни коли са внесени в България и какво трябва да знаят собствениците им?

„Спрете да карате своята „Тойота", закарайте я до най-близкия сервиз, защото може да имате проблеми!" - този призив отправиха през седмицата американските власти към хилядите потребителите на японската марка. Автомобилният гигант вече изтегли над осем милиона коли по света заради проблеми с педала на газта. Изтеглени са общо осем модела, между които популярните "Ярис", "Корола" и джипа RAV4. Те са произведени от февруари 2005 г. насам, а в България са внесени точно 4267 потенциално дефектни коли, обясни шефът на „Тойота Балканс" и дистрибутор на марката у нас Велко Лазов.

„Това са осем от моделите на "Тойота" - „Айго", „Ярис", „Аурис", „Авенсис", „Корола", RAV4. Всъщност е възможно при отпускане педала на газта, той за момент да задържи в по-долно положение или леко да се форсира автомобилът", каза Лазов. На въпрос доколко опасен може да бъде този дефект и има ли информации за някакви инциденти, свързани с него, той коментира: „Не, тази слабост на механизма за газта в никакъв случай не може, тъй като веднага се натиска спирачката. Представете си, че вдигате за момент крака от газта и усетите, че автомобилът не започва веднага на двигател да спира, а продължава в леко ускорение, в следващия момент, ако усетите това, натискате спирачката. На българския пазар не ни е известен такъв случай, никой не е казал досега, че има някакъв такъв проблем".

От „Тойота България" увериха, че ще прегледат и ремонтират всички потенциално опасни коли от споменатите модели. „Ще бъдат извикани на проверка в нашите сервизи и независимо от това дали се проявява слабостта или не, ще бъдат подменени с нов механизъм. Самата проверка и ремонтиране е между 20 и 30 минути. Всички тези клиенти ще бъдат информирани чрез препоръчани писма. Може да дойде по собствена инициатива, ако при него се проявява такава нередност", каза Лазов.

Запитан в какъв срок ще се ремонтират автомобилите, Лазов обясни, че кампанията ще продължи докато и последният автомобил не е идентифициран и не е подменена частта.

В световен мащаб се съобщават очаквани загуби за „Тойота" заради дефектните педали за повече от милиард и половина евро. Въпреки това от фирмата в България не очакват спад в продажбите. Автомобилният журналист Мартин Донков, главен редактор на специализирано месечно издание обясни, че случаят с "Тойота" не е прецедент и се случва много често във всяка автомобилна компания. „Де факто няма производител, който да не е върнал в един или друг момент определен модел за нещо - дали ще е скоростна кутия, дали ще е педалът на газта. Според мен проблемът е малко по-дълбок, предвид че „Тойота" излиза като основен производител. Може би това е малко нелоялна конкуренция, един вид скришна превенция на американския пазар", каза Донков.

Според Донков, ако „Тойота" си изиграе картите правилно, може да запази доверието на купувачите. „Може да използва кризисен пиар, да излезе и да обясни точно за какво става въпрос, за да не се създава излишна паника", каза той.

Въпреки изтеглянето на милиони автомобили по света, „Тойота" обяви, че е излязла на печалба през последните месеци на миналата година. Има шанс марката в световен мащаб дори да увеличи своята популярност благодарение дефектните педали. Възможностите за промоционални оферти или размяна на стари коли срещу пари в брой отдавна са познати тактики за реакция при криза.