Българите съзнават, че рекламите ги лъжат, но не са склонни да се разделят с тях
Българите съзнават, че рекламите ги лъжат, но не са склонни да се разделят с тях / снимка: БГНЕС, архив

Повечето българи (45%) смятат, че не може да се вярва на рекламата. Потребителите виждат в нея поредния начин да бъдат измамени. Това сочи изследване на ценностите и възприятията на рекламата в българското общество, направено през декември м.г. Данните бяха представени от медийния експерт Орлин Спасов.

Само една трета от хората имат безрезервно доверие в рекламите. Близо 70% от анкетираните заявяват, че мнението на техните познати за даден продукт е по-голям авторитет от рекламата. Едва 13,6 на сто смятат обратното.

Същевременно обаче една голяма част - 60%, заявяват категорично, че не са съгласни рекламите да се забранят. Само 16% се обявяват за тотална забрана. На въпроса дали биха платили, за да няма реклами по радиото и телевизията - 57,5 на сто посочват, че не биха го направили и само 19,6% са готови да заплатят конкретна сума.

Хората съзнават, че рекламите ги лъжат, но това им харесва, коментира изводите от проучването медийният експерт Георги Лозанов. Той обясни това противоречие с нуждата на хората да допълват ежедневието си с недействителни преживявания. Животът сам по себе си е драматично събитие и ако го гледаме през реалната му перспектива, е почти непоносим, отбеляза Лозанов.

Според него аудиторията е отредила на рекламата роля на съвременна митология, за да може да преживява живота по-лесно. „Там всичко е много по-лесно, възможно и достъпно, хората знаят това, но не искат да се откажат от нея, защото съзнават, че е нужна. Те преживяват като красиви не самите реклами, а утопичността, която се съдържа в тях”, заяви още медийният експерт.

Данните от проучването показват още, че всеки втори българин смята, че рекламите ни карат да купуваме неща, от които нямаме нужда. Едновременно с това 38% от анкетираните смятат, че рекламите подценяват тяхната интелигентност.

Относно ползите от рекламата половината от анкетираните са съгласни, че тя като цяло има важно значение за просперитета на България. Като конкретни аспекти от тези ползи те посочват разкриване на работни места, правенето на медиите по-независими и това, че рекламата дава полезна информация и помага на потребителите да се ориентират за стоките и услугите, които се предлагат. Рекламата също така дава повод за разговор между хората.

Според 83% българската реклама трябва да се представя и в чужбина. На въпроса какво можем да покажем на света 59% посочват природата, 30% - историята, 23% - морето, 20,5% - курортите, 15% - българската кухня и фолклора.