31 август 2007: Даяна след десет години
31 август 2007: Даяна след десет години / снимки: BGNES

По материали на списания „Тайм” и „Слейт”

Докато принцовете Уилям и Хари организираха най-страхотния рожден ден за принцеса Даяна, мнозина използваха десетте година от смъртта й, за да продават.

Петък. Полицията в Лондон разкрива две коли-бомби.

Събота. Основният терминал на летището в Глазгоу избухва в пламъци, след като Jeep Cherokee се блъска и разбива част от стъклената фасада на сградата.

Неделя. При засилени мерки за сигурност 65 хиляди души се събират в Лондон, за да отбележат десет години от смъртта на принцеса Даяна. Загинала трагично в катастрофа на 31 август 1997 година в Париж, лейди Ди щеше да стане на 46 години. На този ден, но десет години по-късно, принцовете Уилям и Хари приветстват всички от Джош Стоун, Пи Диди и Нели Фуртадо до любимците на тяхната майка "Дюран Дюран". Двамата братя искат да устроят истинско парти, което Даяна би харесала. Единственото условие за всички, които участват, е да се забавляват и усмихват. Защото това би се харесало на майка им.

Идеята е отлична, реализираните приходи отиват за благотворителни цели, с които се занимаваше майка им, но за жалост това е поредното събитие, което повишава стойността на марката “Даяна”. А наоколо има достатъчно хора, които чакат това и бързо реализират нови и нови приходи.

Но, какво да се прави.

Няколко дни преди 1 юли, рождения ден на Даяна, световните медии излъчиха репортажи, представящи принцесата не само като любяща майка и дама, вдъхновила многобройни благотворителни инициативи по света. Не бе забравена и особената светлина – бляскави тоалети, яхтени пътешествия, любовни авантюри. Принц Уилям, без да оправдава майка си, отговори на критиките достойно: “Хората са на този концерт, за да си спомнят всички добри неща, свързани с майка ми. През изтеклите десет години се появиха доста хора, които извадиха на показ лошите неща, забравяйки какво всъщност правеше тя.”

В интерес на истината, това е точно така. Дори една от последните книги за Даяна - "The Diana Chronicles", написана от известната светска журналистка Тина Браун, пак задълбава в спорни факти. Според книгата, бизнесмена Мохамед Файед е просто един от многото любовници, които развличали Даяна след официалния й развод с принц Чарлз през 1996 година. Пак според книгата, катастрофата в Париж е по вина на пиян шофьор. Там няма никаква мистерия, сложно убийство или каквото и да било. След две години усилена работа и интервюта с над 225 души, Тина Браун твърди още дузина шокиращи неща, които биха променили представите ти за Даяна.

Въпреки това, Тина откровено разказва и за всички положителни неща, които принцеса Даяна прави през годините – невероятната й благотворителна дейност; начинът, по който отглежда синовете си; революционните за времето идеи; участието й в световните инициативи, свързани с борбата със СПИН и т.н.

За да обобщят всичко това, малко изнервени, принцовете Уилям и Чарлз наскоро заявиха пред американска телевизия, “че възхищението от личността на Даяна и интереса към нея няма да спре, тъй като винаги се намират хора, които искат да направят пари от това.”

Самата Даяна също определи себе си като продукт, който продава, още през 1995 година, когато BBC излъчи прословутото интервю, разкриващо неподозирани факти за живота на принцесата на Уелс. В онези години всеки искаше частица от нея – папараците, обикновените хора, редакторите на вестници, водещите на телевизионни предавания, шефовете на благотворителни агенции, големите компании.

Дори десет години след смъртта й, интересът е аналогичен. Само един поглед към периода от отминалия рожден ден (1 юли) до датата 31 август (катастрофата в Париж) разкрива огромна серия от събития, които се случват с една единствена цел – да направят пари от Даяна.

Освен книгата на Тина Браун, която със сигурност ще събере най-много банкноти от почитателите на Даяна, във Великобритания и Щатите излизат още 14 книги, посветени на принцесата. Една от най-интересните от тях - " A Dress for Diana", която се издава само в 2000 копия и представя всичко, което трябва и не трябва да знаете за сватбената рокля на Даяна, дори се продава с парченце от плата на роклята.

Папараците, които през 80-те и 90-те следяха усилено Даяна, днес продължават да правят пари от своите известни фотографии, като ги продават в специални лимитирани серии. Самата Тина Браун, редактор на списания като "Vanity Fair", "Tatler" и "New Yorker", си спомня отлично сесията на Марио Тестино за "Vanity Fair", реализирана пет месеца преди смъртта на Даяна. Днес тези фотографии все още се търсят и поддържат изключително висока цена.

Висока е и цената на детските кукли Лейди Ди. Разбира се, и други известни дами имат свои кукли, но Даяна продава най-много от всички. При цена от около 200 долара за един брой, може да сте сигурни, че марката "Даяна" наистина е печеливша.

Списъкът от стоки и услуги, които ползват Даяна, може да продължи още дълго. Даяна продължава да бъде истински подарък за вестници и списания, които реализират високи тиражи всеки път, когато поставят нейна фотография на корицата си. Единствени принцовете Уилям и Хари, възпитани от Даяна, направиха най-добрия подарък за рождения й ден – никакви версии, никакви разкрития, никакви скандални новини. Когато описвали на организаторите как точно си представят концерта, принцовете възкликнали: “Това трябва да бъде истинско парти, защото Даяна обичаше живота и му се радваше.” За жалост, почти всички останали събития около тази дата бяха свързани единствено с идеята за някое друго пени, което се реализира лесно и бързо, когато марката е “Даяна”.

Ще бъде жалко, ако и датата 31 август бъде свързана с подобни неща.