Шефът на пътната агенция: С опита от едната страна минавам от другата
Шефът на пътната агенция: С опита от едната страна минавам от другата / netinfo
Минути преди да разпусне правителството за седмица, в петък вечер премиерът Сергей Станишев назначи новия човек на горещия стол в пътната агенция – Димитър Иванов. И този път той е човек от пътностроителния бранш, който досега е бил от другата страна на барикадата – от страната на усвояващите пари. Засега Димитър Иванов не се ангажира с люти закани как ще въведе ред в пътното ведомство, дори още не е подписал декларация за липса на конфликт на интереси. Уверен е обаче, че ако си върши работата добре, сегашната оценка на Брюксел ще се промени.

Кажете защо заменихте частния бизнес с държавна работа?

Вижте, работата и обща и не бих я разделил по този начин, защото проблемите, които стоят пред нас, са проблеми, свързани с усвояването на фондовете и по-скоро адаптиране на технологиите, свързани с начини, по които се провеждат всички тези търгове съобразно изискванията на Европейския съюз. Така че аз нищо не съм сменил. Просто отивам с опита от едната страна в другата страна.

Понеже споменахте усвояването на европейските фондове, а всички знаем колко инфарктна е темата в момента. Не ви ли притеснява, че ще се натоварите с доста големи отговорности, които невинаги опират до вашия безспорен професионализъм.

Това е колективен труд. В момента се полагат всякакви усилия. Ние единно трябва да докажем колективно, че можем да се справим с това предизвикателство.

Той е колективен труд, но отговорността ще е ваша.

Естествено, че един ще носи отговорност, но в крайна сметка, но ми се струва, че тя е в полза на всички субекти.

Как ще постъпите с екипа от хора, които работиха във Фонд „Републиканска пътна инфраструктура”, който вече е агенция?

Първо трябва да ги опозная лично в ежедневната си работа. Това е задължително. Аз все пак съм от ден на работа, трябва да се запозная с колегите си. Някои от тях, естествено, като рабитещ в сферата на изпълнителите, съм имал наблюдение, така че ми се струва, колективът е достатъчно мобилизиран и там, където ще е необходимо да се правят допълнения или изменения в зависимост от квалификацията, естествено, това си е процес.

Разговаряхте ли вече с Милош Поцков. Какво ви каза той за най-важните неща, с които трябва да се съобразите, доколкото в момента имаме запор на средства от ЕК?

Много неща са, с господин Поцков продължаваме ежедневно да се трудим.

Той ще бъде част от вашия екип?

Не казвам част, но той е човек от бранша и сега в момента ме подпомага. Това мога да кажа.

Подадохте ли вече декларация за липса на конфликт на интереси?

Не съм подписал още тези документи, но предполагам, че ще ми бъдат предоставени за подпис.

Имате ли опасения ,като знаем една малко по-стара история във Фонда, но всъщност актуална, че в някакъв момент можете да бъдете обвинен при избора на определени фирми при търгове и конкурси?

Ами трябва да мога да вникна в елементите, за да мога да създам…Всеки едва с някаква своя идея, но в този аспект е необходимо малко технологично време, така че действително процедурите да бъдат така прозрачни, че да няма и най-малки съмнения при избора на един или друг изпълнител.

Кои са най-спешните въпроси, които трябва да решите, макар че сте от часове на този пост?

Най-спешният въпрос, че трябва да изграждаме съответния механизъм на взаимодействие с Европейския съюз и с колегите, които ръководят тези програми и не само взаимодействие, но и хармонизация по предварителната подготовка на проектите, по време на тяхното изпълнение, по техния контрол, ако щете.

Вие смятате ли да въведете някои по-специални мерки на контрол, особено при разходването но европейски средства, защото знаем, че това е особено важен въпрос в момента за България.

И досега ръководството на Фонда се занимава много активно с този въпрос и той ще залегне и в нови правилник, които ще бъде приет за новосъздадената Национална агенция „Пътна инфраструктура”.

Вие не сменяте бранша на практика. Каква е вашата версия за това защо в България сме в ремонти по пътищата и няма лято, в което да няма задръствания поради тази причина.

Вчера попаднах точно в такова задръстване Бургас–София и първата работа, която изисках в момента, е да проверя как ние като структура сме подготвени за тези предизвикателства по време на активния туристически сезон.

И какво установихте?

В момента представяме една заповед, с която да регламентираме тези начини на действие, касаещи нашите вътрешни структури и най-вече нашето взаимодействие с органите на КАТ, за да може действително и те да бъдат наясно в такива тежки моменти как потокът може да бъде отклоняван в други направления, където и пътуващите да намерят малко по-добър комфорт, а не както беше ситуацията, действително тревожна.

Вие колко време престояхте?

Мога да ви кажа, че аз лично престоях час и половина.

Вие какъв срок си давате, за да уверите Брюксел, че на този пост работите по правилата, които те уважават?

Не си поставям срокове. Моят срок е работа с тях ежедневно, в непрекъснат диалог с тях, така че първата ми работа е да се подготвя с нещата, които са тук в нашата структура и ще се опитам час по-скоро да се запозная с колегите си в Брюксел.