Пазарът на автомобили в България се развива добре
Пазарът на автомобили в България се развива добре / netinfo

Фридхелм Висман, собственик на компанията, изработваща ръчно спортните автомобили „Висман”, в интервю за Дарик.

Г-н Висман, откъде дойде идеята да създадете тази кола?

След като завърших висшето си образование през 1980 година с моя баща създадохме фирма – произвеждахме дрехи за деца. За съжаление обаче този бизнес не потръгна и скоро се отказахме. Тогава с моя брат, който е инженер, решихме да направим нещо различно – решихме да влезем в автомобилния бизнес. Първоначалната ни идея беше да произвеждаме състезателни коли, но скоро разбрахме, че е много по-трудно да създадеш състезателен автомобил, отколкото обикновен. Един ден отидохме на моторно шоу в Есен, където имаше изложение на спортни коли. Видяхме наистина страхотни автомобили, но качеството не беше много хубаво, а техниката остаряла. Тогава решихме, че трябва да произведем кола с ретро стил, но с модерна техника и добро качество. Започнахме през 1985 година, когато произведохме прототипа на „Висман”. 3 години по-късно изгубихме много пари, а имахме само прототип. Бяхме изправени пред дилемата дали да започнем да се занимаваме наистина професионално или да спрем с този бизнес. Решихме да създадем нова компания, която се наричаше – „Висман-аутоспорт”. Трябваше ни доста време да се съвземем и чак през 1993 година започнахме да продаваме коли.

Какво различава „Висман” от другите коли?

Най-голямата разлика е, че това не са автомобили серийно производство. Всяка кола се изработва ръчно за клиента. В зависимост от височината на този, който е поръчал „Висман”, ние правим различни по височина седалки, с различна дължина до педалите. Също така „Висман” са коли с класически дизайн и модерна техника.

Каква е цената на базовия автомобил?

Цената на базовия модел е 116 хиляди евро. Но с различните екстри достига по-високи цени.

Колко коли произвеждате годишно?

Започнахме с 4 коли през 1993 година, не защото не можехме да произведем повече, а просто защото нямаше кой да ги купи. Това беше нормално, тъй като „Висман” бе абсолютно непознат продукт. Трябваше да направим проучване, да вложим пари за реклама, да мине време хората да се доверят на тази кола. В момента в нашата фабрика работят 75 човека и произвеждат малко над 100 коли годишно. Искам да кажа, че и Енцо Ферари е започнал с 4 коли, също като нас, десет години по-късно е продавал около 100, а в момента продава над 1000. Надявам „Висман” също да последва съдбата му.

Какви хора купуват колите и в кои страни се проявява най-голям интерес?

Имаме различни клиенти от различни страни. Последният е принцът на Мароко. Иначе продаваме колите в Швейцария, Кувейт, Холандия, Люксембург, Белгия. Преди две седмици доставихме две коли в Южна Корея и две коли в Дубай.

Какво символизира емблемата на „Висман” – гушерът?

Когато създадохме фирмата, започнахме да си търсим емблема, беше доста трудно да се спрем на нещо, още повече, че ягуарът вече беше зает. Трябваше да изберем нещо, което да бъде хем запомнящо се, хем оригинално и атрактивно. Премислихме всички възможни животни, прегледахме всички енциклопедии и накрая се спряхме на гущера, тъй като то е много живо, пъргаво и динамично животно. Най-важното за една емблема е да бъде запомняща се, а гущерът определено се запомня.

Как оценявате пазара на автомобили в България?

Не съм специалист, но това, което знам е, че вашият пазар се развива изключително динамично през последните години и хората проявяват интерес към новите коли. “ Висман ” е различна кола и се кара от различни хора. Надявам се в България също да има различни хора, които да искат да си я купят. Ще се пробваме да продадем няколко коли тук и после да отидем на други пазари – например в Турция, Гърция или някои от страните в бивша Югославия.