Над 260 000 шофьори са с изтекли книжки
Над 260 000 шофьори са с изтекли книжки / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Над 260 000 свидетелства за управление на МПС са с изтекъл срок на валидност
57643
Над 260 000 свидетелства за управление на МПС са с изтекъл срок на валидност
  • Над 260 000 свидетелства за управление на МПС са с изтекъл срок на валидност

Много водачи шофират, без да обръщат внимание, че е изтекъл срокът на шофьорската им книжка. Други знаят, че свидетелството им за управление е за подмяна, но не го правят, защото при подаване на заявление за нова книжка това може да стане, ако се платят всички задължения към КАТ. Така че ако имат неплатени глоби, трябва да ги изчистят, за да подменят книжките си. Има и такива шофьори, които не са наясно с новите промени в закона за пътищата, според които ако смениш адресната си регистрация и съответно личната карта, трябва задължително да подмениш и шофьорската си книжка. Във всички случаи обаче шофьорите ги грози санкция. За глобите, проверките на пътните полицаи, новите промени в закона и още по-новите европейски изисквания, ето какво каза главен инспектор Бойко Рановски, началник сектор в „Пътна полиция" към Главна дирекция „Национална полиция":

Наистина ли над 260 000 са изтеклите и неподменените свидетелства към момента?

През миналата седмица сме провели една кампания за контрол на автобусите и товарните автомобили по линия на Европейската организация на службите на пътна полиция, като тази кампания се провеждаше едновременно във всички държави-членки на ЕС. Тази кампания за контрол на автобусите и товарните автомобили е, за да наблегнем на проверките за валидност на свидетелствата за управление, тъй като действително към края на месеца септември в страната имаше към 260 000 свидетелства за управление с изтекъл срок на валидност, но при всяка кампания, която ще се провежда в страната до края на годината, ще се обръща внимание и на валидността на свидетелствата за управление.

Обяснете, това са такива свидетелства, които са изтекли и неподменени? Изтекъл им е срокът, така ли?

Свидетелства, на които им е изтекъл срокът на валидност и съгласно Законът за българските лични документи представляват нередовен български личен документ. Този нередовен български личен документ следва или да бъде върнат на органа, който го е издал, или да се подаде заявление за подмяната му. Тези 260 000, които в момента са изтекли, това са граждани, които притежават свидетелство за управление, срокът им е изтекъл, но те не са подали заявление за подмяната му.

Така ли шофират автомобилите си - с нередовни свидетелства?

Съгласно Закона за българските лични документи нарушение е, ако се използва нередовен документ. Предполагам, че има много хора, които притежават свидетелство за управление, но не ги използват по една или друга причина. В момента те не са в нарушение, след като не го използват, но те са длъжни да си го върнат на органа, който го е издал, ако няма да го използват и няма да го подновяват.

Такива шофьори, които са неактивни, биват ли глобявани, ако не върнат изтеклото свидетелство?

Ако се явят в службите на „Пътна полиция" или в съответното районно управление за подмяна на свидетелството и си подадат заявление, няма да бъдат глобявани. Но ако използват нередовния документ при управление на МПС, ще бъдат санкционирани.

Глобите са...?

Глобите за използване на нередовен документ са от 30 до 200 лв.

Вие колко такива нарушители сте засекли по пътищата на България?

По принцип много хора установяват, че свидетелството им е изтекло едва, когато контролният орган ги спре на пътя и ги провери. Затова ние от известно време предприехме една кампания - да обясняваме на гражданите да следят срока на валидност на документите си, за да не се стига до санкциониране след това.

Как си го обяснявате, че не са обърнали внимание на това кога им изтича срокът?

Причините може да са различни. Не знам.

Но със сигурност има и такива, които знаят, че свидетелството им е изтекло.

По принцип тези, които знаят, че свидетелството им е изтекло и по някаква причина не се явяват за подновяване, може би имат издадени наказателни постановления, може би са санкционирани и имат някакви нарушения и се притесняват да се явят в „Пътна полиция", тъй като всички тези невръчени наказателни постановления и незаплатени глоби ще трябва да бъдат заплатени преди издаване на новото свидетелство. Съгласно Закона за движение по пътищата ново свидетелство се издава след заплащане на всички дължими глоби към момента. Така че хората, които имат незаплатени глоби, при подаване на заявление за ново свидетелство, ще трябва да си заплатят дължимите глоби.

Важно е да уточним и това, че докато тече срокът да им бъде подменено свидетелството при подаване, на тях им се дава документ, с който да си вземат готовото свидетелство. С такъв документ не може да се шофира, така ли?

В Закона за движение по пътищата много ясно е казано, че при управление на МПС при контрол на пътя се предоставя свидетелство за управление. Всякакви други заместващи документи не са регламентирани в Закона. Докато бъде издадено ново свидетелство, няма право да управлява.

Тези засилени проверки, които сте започнали, докога ще продължават или ще бъдат целогодишни?

С тези проверки искаме да накараме хората да си следят валидността на документите и след като документът им е нередовен, да предприемат действия за подмяната му или да го върнат на органа, който го е издал. Няма определен срок докога ще продължат. При всяка засилена проверка и при осъществяване на контрола на пътя, ще бъде проверявана и валидността на документите.

Очаквате ли струпване на гишета на „Пътна полиция" за подмяна на документи?

В момента броят на издадените свидетелства месечно е такъв, че, каквото и струпване да има, органите на „Пътна полиция" и районните управления на МВР са готови да приемат всички заявления и да обслужат всички граждани, които се явят на гишетата. Хората не считат за необходимо да си сменят шофьорската книжка, след като са си променили постоянния адрес, което създава също затруднения в службите за контрол. Ние водим картотека за всеки водач и картотеката се води по местоотчет на водача или по постоянен адрес. Когато си смени постоянният адрес, водачът е длъжен да си смени и шофьорската книжка.

Това вероятно не се знае от всички шофьори?

Тази промяна е от края на месец септември, заедно с промените в Закона за българските лични документи. Човекът, който си смени адреса от едно населено място в друго, е длъжен да подаде заявление за смяна на шофьорската книжка, като срокът за подаване на заявление е един месец, след като си е сменил личната карта, на която е сменил постоянния си адрес. Също е предвидена санкция за тези хора, които, след като си сменят адреса от едно населено място и си сменят личната карта, но не подадат заявление за подмяна на шофьорската книжка.

Има ли много такива хора?

Такива хора има много, да.

Каква е санкцията?

Санкцията, когато не си подаде заявление при смяна на адреса от едно място на друго, е от 20 до 150 лв. Следваща година ще започне издаването на нови бланки за свидетелство за управление, които са във връзка с една европейска директива, която цели уеднаквяване със свидетелствата за управление във всички държави-членки на ЕС. Освен това се променя и срокът на валидност за категориите „С", „D" и „Т", които са за трактор и трамваи. Срокът на валидност на свидетелствата ще бъде 5 години, а за всички останали - от категория „А" и „В", които са любителските категории, свидетелството ще запази валидността си, каквато е в момента - 10 години.

Това означава ли, че с въвеждането на тези нови бланки всички шофьори ще бъдат задължени да си сменят свидетелствата?

Не е задължително всички свидетелства. Издадените свидетелства преди датата, която е посочена по директивите (19 януари), запазват своята валидност в срока, за който са издадени. Тези промени ще касаят най-вече професионалните водачи, които управляват товарни автомобили или автобуси, тъй като техните свидетелства ще важат за срок от 5 години.

Каква е целта?

Това са професионалните категории за водачите, които управляват товарни автомобили и автобуси и към тях изискванията по отношение медицински и психологически изисквания са по-високи, тъй като тези хора изпълняват професията „шофьор" и те са най-често на пътя и целта е с подмяна на свидетелството на всеки 5 години, водачът да преминава на съответните медицински прегледи, удостоверяващи неговото състояние.