Какво трябва да предприемем, ако отменят полета ни?
Какво трябва да предприемем, ако отменят полета ни? / снимка: БГНЕС

Тридневната стачка отменя стотици полети на Луфтханза. Създалата се ситуация ни провокира да потърсим отговор да въпроса какво трябва да предприеме пътникът, ако изпадне в подобна ситуация. Богомил Николов от Асоциация "Активни потребители" разясни какви са възможностите пред пасажера и задълженията на превозвача:

На първо място човек трябва да си провери електронната поща, защото в много случай авиокомпаниите изпращат предварително информация. Както сега има стачка, тя е известна от няколко седмици. Авиокомпаниите имат известна готовност да предупреждават, защото има варианти за премаршрутиране, включително и с влак на по-късите дестинации.

Второто много важно нещо е, че трябва се явим на летището задължително, независимо от това, че има съобщение, че полетът е отменен. Защото явяването на летището вече задължава авиокомпанията да поема съответната грижа за пътника, в това число осигуряване на храна и напитки, а също така и нощувка, когато е необходимо. В някои случаи авиокомпанията може да не е в състояние да осигури веднага нощувка на момента, но пътникът може да избере сам да си ангажира хотел. В такъв случай е важно да си вземем документа, платената нощувка, който след това вече може да предявим към авиокомпанията и тя е длъжна да ни го осребри. Не трябва да забравяме, че можем да изискаме в последствие и компенсация в някои случаи. Ако имаме връзки с други полети, да кажем на други авиокомпании, и не може да си хванем връзката, тогава вече има доста по-голям риск за пътника. Защото, ако сме си купили два отделни билета, единият е с европейска компания, която е ангажирана по европейските регламенти, а вторият ни полет е с друга компания, примерно от Истанбул или от близките арабски дестинации, които стават все по-атрактивни, тогава има много съществен риск вторият полет да бъде некомпенсиран и необезщетен. Но това е проблем и когато купуваме билетите, трябва да знаем, че може да съществува подобен риск.

Имаме ли право да откажем това, което авиокомпанията ни предлага? Например имаме прикачване във Франкфурт, но става дума за бизнес пътуване и нямаме възможност да чакаме утре или вдругиден, за да се възстановят полетите или да има подходящ влак или автобус, с който да ни закарат до желаната дестинация?

Пътникът винаги може да откаже полета, в случай че авиокомпанията не е в състояние да го осъществи и това той трябва да заяви пред авиокомпанията. И съответно тя е длъжна да му възстанови заплатената сума за билет. Но нищо повече. Не можем да разчитаме вече на някакъв вид обезщетение допълнително в цената на билета. Но да, пътникът има право да се откаже от полета, но при всички случаи трябва да се яви на летището и да заяви това нещо. Защото, според нас, има риск някои пътници като прочетат, че полетът им е отменен, да предприемат други собствени инициативи за пътуване и изобщо да не се свържат с авиокомпанията. Това създава риск от ситуация, в която да кажем вие не те се явили за полета, следователно не може да претендирате за никакви права. Така че трябва да запомним, че най-важното е да се явим за полета и от там насетне вече да решим какво да претендираме пред компанията - дали да поискаме настаняване в хотел, премаршрутиране или просто можем да се откажем от този полет и да си получим парите обратно.

Ако пътуването за един човек е ключово, да речем до Франкфурт, той вероятно вече се е пренасочил към автобус или е потърсил автомобил, някакъв друг начин да се предвижи. Тоест вероятността вече дори да не е в България е много голяма, за да отиде на летището.

Така е, но аз затова казвам, че е важно по някакъв начин да заявим намерението си, за да не каже авиокомпанията "Вие просто не сте се явили за полета, независимо от това, че е отменен". Защото авиокомпаниите имат право да отменят полети до определен срок преди самия полет, който, ако не ме лъже паметта, е 14 дни, да не е и повече. Когато полетът се отменя ден, два преди неговото осъществяване това не освобождава авиокомпанията от нейните задължения за грижа на пътниците.

Може ли да вземем мерки предварително, ако да речем е отменен полетът ни на 4 април, днес сме 2 април, тоест за два дни да организираме ходенето си до Франкфурт по друг начин? Или до Мюнхен, но вече да предявим претенциите си към авиокомпанията?

Възможно е, но при всички случаи ние трябва да заявим желание за отказ от пътуването при самата регистрация. По принцип регистрацията за всеки един полет е възможна най-много 24 часа преди неговото провеждане, така че ние може да предявим тази претенция или това свое желание пред авиокомпанията, съответно тя ще ни възстанови стойността на билета и ние вече нямаме ангажимент към нея, свободни сме да пътуваме по всякакъв друг начин. Другият вариант е - заявяваме желание за пътуване и очакваме какво авиокомпанията ще направи за нас. Както казах възможно е чрез други авиокомпании да бъде превозен пътникът и дори и да не се получат големи закъснения. Но пак казвам, специално в "Луфтханза" има практика да изпращат имейли на пътниците, с които показват, че е направено нещо за избор на алтернативен маршрут. Така че трябва да проверяваме телефона и електронната си поща.