/ БГНЕС
Нальотът на пилотите трябва да бъде много по-голям, засега сме го ограничили до изпълнение на задачите по airpolicing, заяви служебният министър на отбраната Атанас Запрянов в отговор на въпрос на Румен Гечев от „БСП за България“ за обявена нова поръчка от Министерството на отбраната за капитално-възстановителен ремонт на двигатели на МиГ-29.

Няма да „паркираме“ МиГ-29 до 2028 г., подчерта министърът и обясни, че повечето държави, които имат F-16, са използвали паралелно и МrГ-29. 

Съгласно програмата до 2032 г. е предвидено самолетите МиГ- 29 да са в експлоатация до 2028 г. до постигане на пълна оперативна готовност на новите F-16, поясни Запрянов. 

По думите му съгласно договорите за придобиване на новите изтребители е разкрита сметка от САЩ под наш контрол, парите се оперират от Българската народна банка. Приходите за Министерството на отбраната (МО) от лихви са 56,5 млн.лв., посочи министърът. Правителството на САЩ получавало траншове по тази сметка само при реална доставка на определените продукти по договора и с българско съгласие. Съгласно ратифицираните със закон от Народното събрание международни договори за придобиване на самолети F-16 не се предвижда предоставяне на финансови компенсации, уточни Запрянов.

Отчитайки, че доставката на новите изтребители ще стартира през 2025 г., а достигането до пълни оперативни способности е свързано с допълнително време за подготовка на летателния състав поне от три годни, са планирани допълнителни средства за поддръжка на двигателите на МиГ- 29 до 2028 г., посочи той.

Към настоящия момент за осигуряване експлоатацията на МиГ-29 и СУ-25 в единния финансов план на МО са включени за основен капиталов ремонт на двигателите на МиГ-29 малко над 13 млн.лв,  като в Полша ще бъдат ремонтирани шест броя двигатели за МиГ-29. Два вече са дошли, още два трябва да дойдат, а последните два не са изпратени до момента, отбеляза Атанас Запрянов. Предстояло и да се закупят авиационни гуми за МиГ-29 за 371 хил. лв , както и за СУ-25 за 717 хил.лв.

Запрянов посочи още, че годишно се поддържат не по-малко от 1600 летателни часа на техниката, за да се носи самостоятелно българското дежурство по airpolicing, а летците, които носят бойно дежурство, имат по над 35 часа нальот месечно.
Нелли Желева/БТА