Сергей Игнатов: Имаме нужда от обществена активност в сферата на образованието
Сергей Игнатов: Имаме нужда от обществена активност в сферата на образованието / cнимка: Sofia Photo Agency
Сергей Игнатов: Имаме нужда от обществена активност в сферата на образованието
23864
Сергей Игнатов: Имаме нужда от обществена активност в сферата на образованието
  • Сергей Игнатов: Имаме нужда от обществена активност в сферата на образованието

Всяка заповед може да се издава, когато е изпълнима. Една такава разпоредба няма обществена нагласа да бъде спазвана сега. Така оправда позицията си относно въвеждането на вечерен час за учениците Сергей Игнатов, министър на образованието, младежта и науката в предаването „Седмицата" на Дарик. Ние работим за повече дисциплина, заяви още той. Според просветния министър въвеждането на вечерен час е добра мярка, но не могат да се издават, заповеди, чието изпълнение няма как да бъде контролирано.

Игнатов коментира и други актуални идеи за реформите в образованието. Според него трябва да се запази практиката с оценката за поведението на учениците. Тези оценки трябва да бъдат разширявани и обогатявани с изследване мотивацията на учениците. В студиото на Дарик просветният министър каза, че сред приоритетите трябва да бъде поставено и овладяването на новия вид образованост на децата. „Нашите ученици са преинформирани и претоварени. А тази система не трябва да бъде разтърсвана както висшето образование", заяви той.

По отношение на дисциплината в училище Игнатов заяви, че ще се изисква от преподавателите да имат едно мотивиращо поведение спрямо учениците. За решаването на проблема според образователният министър има нужда от обществена активност. "Не може да се очаква всичко само от учителите и да бъдат за всичко виновни българските деца", посочи Сергей Игнатов. По думите му - обществената активност означава, че учителите трябва да бъдат в помощ на училището, защото изграждането на личността е общ процес.

„Налагането на парични глоби на родителите при отсъствие на децата е „хубаво като идея, но как ще го приложите", запита риторично министърът. „Трябва активен контакт между родители и училище. При въвеждането на дисциплина трябва да се използват достиженията на психологията", обясни още той.

„До 1989 г. все пак имаше някаква дисциплина в българското училище. С прехода към демокрация се нароиха изключително порочни, болни идеи, свързани с либерализацията на тази среда и ние стигнахме до едно положение, където наистина в много случаи ученици и то на много малка възраст въобще не зачитат учителя. Но за това е виновно цялото общество, не само училището", обясни Игнатов.

Игнатов беше категоричен още и, че подкрепя идеята за въвеждане на униформи в училищата в България. Според него това е „цивилизационно явление". „Аз мисля, че училищата трябва да решават какви да бъдат техните униформи", обясни той. 

До края на ноември Игнатов очаква да му бъде представена рамката на Закона за образование, който сега изготвя група от експерти. По думите му има приемственост между закона, който беше обсъждан преди време, и сферите, които сега се доработват. Според новия просветен министър едни от най-важните приоритетни сфери, с които трябва да се справи министерството, е спада на грамотността и необяснимата агресия в училищата.

Целият разговор с просветния министър слушайте в прикачения аудиофайл