/ iStock/Getty Images
Учениците, които учат онлайн по здравословни причини или по избор на родителите, да продължат да учат по този начин до 30 юни, настояват родители и учители в отворено писмо до министъра на образованието и науката акад. Николай Денков.

В писмото, изпратено и до медиите, се казва, че родителите на децата, учещи в обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС), обединени в неформалната организация "Родители за безопасно образование", и учителите, които искат безопасна среда в училище, от неформалните организации "Обединени учители за безопасно образование" и "Учители за безопасно образование", заявяват, че са силно обезпокоени от вероятните неблагоприятни последици от отпадането на епидемичната обстановка в страната.
"Ваксинационното покритие у нас е около 35 процента. Все по-малко хора се ваксинират. Въпреки че пандемията не е свършила и вирусът циркулира, като в ред държави се заражда нова вълна, фокусът на обществения интерес е изместен към събитията в Украйна. Това оставя усещане в обществото, че заразата е приключила. Проектоизмененията в Закона за здравето предвиждат при нововъзникнала епидемична ситуация мерките да са от общ характер и категорично дефинират, че няма да бъдат налагани по-строги ограничения.

Бежанската вълна и интегрирането на децата, потърсили закрила у нас, допълнително увеличават риска от разпространение на COVID-19 и от други инфекциозни заболявания (поради различията във ваксинационните календари на България и Украйна). Беше изготвена препоръка от здравните власти и от главния държавен здравен инспектор - доц. Ангел Кунчев, че е желателно извънредната епидемична обстановка да се запази до 15 май, но за съжаление, този доклад не беше взет под внимание при вземането на това важно решение", се казва в отвореното писмо от организациите.

В него се отбелязва, че по приблизителни данни децата с разрешителен от Регионалните управления на образованието (РУО) режим са между 2000 и 3000 и те трета учебна година стоически преодоляват последиците от изолацията, полагат усилия да компенсират отсъствието си и да докажат чрез успеха си, че обучението им от дистанция не пречи на желанието им да усвояват учебния материал и да постигат успехи. Много от децата в тази категория са пълни отличници, с грамоти, печелещи първи места в състезания. Тези деца нямат нищо общо с групата, избрала ОРЕС поради нежелание да учат или да се тестват, и това може лесно да се провери, се заявява в писмото. Представителите на родителските и учителските организации настояват тези деца да имат право на ОРЕС, като форма на обучение поне до края на учебната година /30 юни/. За нас здравето и животът на децата са над всичко, се казва в писмото.

В него се посочва, че след отпадането на извънредната епидемична обстановка са предвидени компенсаторни механизми за бизнеси, болници, пенсионери за следващите два-три месеца, но за децата и семействата в здравен риск няма нормативна защита. За тази категория деца, ОРЕС сега е още по-наложително. Скоро предстои завършване на учебната година и ако не им се предостави възможност да останат в ОРЕС, децата ще бъдат принудени, за да запазят своето здраве, да изберат самостоятелна форма на обучение. Индивидуалната форма е "присъствена" по силата на закона, което автоматично я изключва като възможна за тези семейства. Самостоятелната форма по своята същност е наказателна и там за учениците не се предоставя образователна грижа, държи се изпит по всеки предмет. Да не забравяме, че за голяма част от учениците предстои и национално външно оценяване и държавни зрелостни - за седми, десети и 12-и клас, което прави ситуацията още по-сложна.

"Заради гореизброеното Ви молим за деца, които се обучават в ОРЕС, по здравословни причини или по избор на родител, а не заради отказ от тестване, да се запази същата обучителна възможност поне до 30 юни 2022 г., в рамките на редовното учебно време", се обръщат към образователния министър от организациите на родителите и учителите.
БТА