Независимо от целта и притесненията в някои от пътуващите, самолетът остава предпочитан транспорт от хората по целия свят. Пътуването със самолет има своите предимства - удобно и бързо е, но е важно да знаете какви са вашите права по време на полет.
Едно от основните права на пътниците е правото на информация. Преди да резервирате билет за полет, имате право да бъдете информирани за всички условия и правила, свързани с полета. Това включва информация за цената на билета, правилата за багаж, отменяне на полета и други важни детайли. Всички авиокомпании са задължени да спазват строги правила за безопасност, които включват проверка на пътниците и багажа, обучение на екипажа за борба с бедствия и други мерки за гарантиране на безопасността на полета.
Отмяна или закъснение на полета
Според европейското законодателство, ако полетът ви е отменен, имате право на избор между възстановяване на заплатената сума, премаршрутиране или връщане. Имате също право на помощ на летището.
Ако сте получили уведомление за отмяната по-малко от 14 дни преди датата на заминаване, имате право на обезщетение.
Съгласно Решението на Европейския съд от 19 ноември 2009 г. и от 23 октомври 2012 г. в случай, че пристигате в крайния пункт от маршрута по билета Ви със закъснение повече от 3 часа и ако въздушният превозвач не може да докаже, че това закъснение е причинено от извънредни обстоятелства, то тогава вие имате право на обезщетение.
Размерът зависи от разстоянието на полета, както следва:
- къси разстояния (до 1500 км) - €250 на пътник
- средни разстояния (1500 км и 3500 км) - €400 на пътник
- дълги разстояния (3500 км извън ЕС) - €600 на пътник
Но обезщетение не се дължи, ако превозвачът може да докаже, че отмяната се дължи на извънредни обстоятелства, които не е могло да бъдат избегнати, дори да са били взети всички разумни мерки.
Ситуации, които не се считат за извънредни обстоятелства, включват:
- повечето технически проблеми, които възникват при поддръжката на самолетите или са причинени от пропуски при поддръжката
- сблъсък между въздухоплавателно средство и специализиран автомобил с подвижна стълба за качване и слизане на пътници
- стачки на персонала на въздушния превозвач (вътрешни стачки).
Ако полетът Ви закъснява с повече от 5 часа (независимо от разстоянието на вашия полет) и вие решите да не пътувате, въздушният превозвач трябва да ви предложи връщане на пълната стойност на билета, или възстановяване на частта или частите от полета, които не са били осъществени.
Също така трябва да ви се предостави храна, напитки съобразно времето за изчакване, достъп до телефон, компютър, факс, хотел, когато е необходимо и трансфер между летището и хотела. В допълнение, ако закъснението е над 5 часа и решите да пътувате имате право на връщане на пълната стойност на билета, или възстановяване на частта или частите от полета, които не са били осъществени.
В случай, че въздушният превозвач не може да ви окаже помощта и съдействието изложено по-горе и Вие сами направите разходи за тях, то тогава следва да запазите всички фактури и да ги изпратите (копие или оригинали от тях) до превозвача в кратък срок за връщане на сумите по направените разходи.
Отказан достъп на борда
Авиокомпанията може да ви откаже достъп на борда:
- поради причини, свързани с безопасността, сигурността или здравето (например, ако не сте информирали предварително авиокомпанията за сериозни инфекциозни болести или алергии) или ако нямате необходимите документи за пътуване (повече информация за документите, необходими за пътуване в Европа)
- ако не сте използвали полета на отиване от резервация, която съдържа отиване и връщане
- ако не сте използвали други полети от резервация, съдържаща последователни полети
- ако нямате необходимите документи за вашия домашен любимец, когато пътува с вас
Ако се явите навреме на гишето за регистрация с валидна резервация за полет и пътни документи и ви откажат достъп на борда поради дублиране на места или оперативни причини и ако не се откажете доброволно от мястото си, имате право на обезщетение, възстановяване на стойността на билетите, премаршрутиране или повторна резервация, поддръжка.
За вашия полет са продадени повече от наличните места
Ако сте се представили навреме на гишето за регистрация с валидна резервация за полет и пътни документи и ви откажат достъп до борда поради дублиране на места или оперативни причини и ако не сте се отказали доброволно от мястото си, имате право на: обезщетение, възстановяване на стойността на билетите, премаршрутиране или повторна резервация, както и помощ от авиокомпанията.
Настаняване в по-висока или по-ниска класа
Ако сте настанен в по-висока класа от посочената в билета ви, авиокомпанията не може да иска допълнително заплащане.
Ако сте настанен в по-ниска класа, имате право на възстановяване на част от цената на вашия билет в зависимост от разстоянието на полета, както следва:
- 30% — при полети до 1500 км
- 50% — при полети в рамките на ЕС над 1500 км (освен за полетите между ЕС и френските отвъдморски територии) и за всички други полети между 1500 км и 3500 км
- 75% — при полети, които не попадат в категория а) или б), включително полети между ЕС и френските отвъдморски територии.
Когато имате два или повече свързващи полета, включени в един билет, можете да получите възстановяване на сумата само за полета, при който сте били настанен в по-ниска класа, а не за цялото пътуване. Сумата за възстановяване трябва да бъде платена в рамките на 7 дни.
Изпуснахте свързващия си полет
Свързващите полети ви помагат да стигнете до крайната си дестинация, когато това не е възможно с един-единствен полет.
Ако изпуснете свързващ полет и пристигнете в крайната си дестинация със закъснение от повече от 3 часа, имате право на обезщетение. Това обезщетение се изчислява в зависимост от продължителността на закъснението и разстоянието до вашата крайна дестинация.
Имате право на обезщетение, ако:
- полетите ви са резервирани като част от една и съща резервация и
- важат правата на пътуващите със самолет в ЕС, и
- закъснението при пристигането ви не е причинено от извънредни обстоятелства.
Загубен, закъснял или повреден багаж
Ако вашият регистриран багаж бъде загубен или повреден или закъснее, авиокомпанията носи отговорност и вие имате право на обезщетение, което може да достигне 1300 евро. Ако обаче щетата е в резултат от присъщ дефект на вашия багаж, нямате право на обезщетение.
Ако ръчният ви багаж бъде повреден, авиокомпанията носи отговорност, ако вината за повредата е нейна.
Ако искате да подадете жалба за загубен или повреден багаж, това трябва да стане писмено в рамките на 7 дни, или в рамките на 21 дни от получаването на багажа ви, ако е бил забавен. Няма стандартен формуляр за целия ЕС.
Права на пътниците с увреждания или с ограничена подвижност
Ако имате увреждане или сте с ограничена подвижност, имате право да пътувате със самолет, влак, автобус или кораб като всеки друг. Когато купувате билета си, продавачът трябва да ви предостави информация за пътуването в достъпен за вас формат, както и информация за конкретното оборудване на ваше разположение на борда на превозното средство.
За всички видове транспорт имате право на безплатна помощ на терминалите и на борда на превозните средства. Не могат да ви откажат да пътувате поради вашето увреждане или намалена подвижност освен по причини, свързани с безопасността (предвидени в националното, международното или европейското право или в решението на компетентния национален орган) или с конструкцията на превозното средство или инфраструктурата.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня