Предложение: Колоездачите със статут на трамваи

/ ThinkStock/Getty Images
Колоездачите да получат статут на трамваи и да имат предимство по цялото пътно платно, включително и по тротоарите. Това е едно от поредните предложения, които се обсъжда за включване в новия Закон за движение по пътищата. Изключение ще има само ако зоната е изрично посочена единствено като пешеходна. Бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев определи пред Дарик предложението като абсурдно и заяви, че ще увеличи броя на загиналите пешеходци. Други предложения, обсъждани в работните групи, са преминаването на червен светофар и неспирането на знак „Стоп” да костват до 2 години без шофьорска книжка. Предложение имало дори и за пълна забрана на левия завой по всички пътища.

Експерти не виждат смисъл от нов орган за пътна безопасност
 
До няколко месеца Законът за движение по пътищата трябва да бъде изцяло сменен и разделен на три части - Закон за движение по пътищата, Закон за пътните превозни средства, Закон за водачите на МПС. И трите му части в момента се обсъждат в работни групи на три министерства – вътрешното, регионалното и транспортното.

Каква е оценката на българите за пътищата?
 
Едно от последните предложения за новия проектозакон е колоездачите да получат статут на трамваи – да имат предимство по цялото пътно платно, включително и по тротоарите. Изключения ще има ако зоната е изрично посочена само и единствено като пешеходна. Бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев определи предложението като абсурдно:
 
Това за велосипедистите го чух, абсурдно е и дано не се повтори грешката с пешеходците, защото коментарите покрай тяхното абсолютно право доведе до увеличаване на загиналите пешеходци. Просто хората помислиха, че те вече са недосегаеми“, каза Стратиев.

Какви са санкциите за шофьорите нарушители в съседните ни страни?
 
Друго предложение е глобата за преминаване на червен светофар и неспиране на знак „Стоп” да скочат до над 1000 лева и да струват на водача 2 години без книжка. Според Стратиев обаче практиката показала, че отнемането на книжки не носи търсения ефект:
 
„Лишаването е много спорно наказание, защото лишаването не означава, че този човек няма да има възможност да кара автомобила. Не носи онзи ефект, който хората си мислят, че би трябвало да се постигне. Практиката го показва. Парични глоби или за нещо друго, което обаче при нас го няма - обществено полезен труд в болници или пред училище да регулират движението“, каза още Стратиев.

 Ето какво чака шофьорите с промените в Закона за движение по пътищата
 
Сред обсъжданите предложения е дори и пълната забрана на левия завой по всички пътища в страната:
 
„Има го, разбира се. Левият завой да се забрани, да се изсекат дърветата покрай пътя... Всякакви предложения са минавали през главата ми. Имаше предложение на всички автомобили отдолу да се закачи огромна тежест и като се натисне аварийна спирачка да застава на място. Другото беше да се изхвърлят чучела на магистралата и онзи, който не спре, да се праща на проверочен“, допълни Стратиев.
 
Не е ясно кога новият проектозакон ще бъде готов. Срокът за представянето му беше поставян и отлаган няколко пъти, като се очаква окончателните текстове да бъдат представени за обществено обсъждане поне до края на годината.