/ пресцентър
Омбудсманът Диана Ковачева написа остро становище до председателя на Комисия за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ доц. д-р Иван Иванов, в което го призова да не одобрява по-високите цени на водата в страната за новия регулаторен период 2022 г. - 2026 г., съобщиха от пресцентъра на обществения защитник.

Тезата на омбудсмана е, че цените не отговарят на качеството на предоставяната услуга и затова са необосновани.

Мая Манолова внася промени в Закона за ВиК и искане за изслушване на КЕВР (ВИДЕО)

"Като омбудсман, призван да съблюдава за спазване на правата и интересите на гражданите, съм силно обезпокоена от предвиденото във всички обявления значително увеличение на цените на водата", посочва Ковачева. В становището си тя акцентира, че процентното увеличение на комплексната цена на ВиК услугата за 2022 г. спрямо сега действащата варира от 80 процента (за "ВиК-Сливен" ООД) до 4 процента (за "ВиК" ЕООД Хасково), а за 2026 г. - от 127 процента (за област Сливен) до 11 процента (за област Ловеч).

"В институцията на омбудсмана продължават да постъпват десетки жалби от цялата страна за вода, която не отговаря на законовите изискванията за качество (със завишена алфа активност, съдържание на манган, мътна, с плаващи частици и т.н.), която се заплаща обаче като за питейна и ежегодно цената й необосновано нараства. Предвижда се през 2022 г. и през 2026 г. най-високата цена на ВиК услугата да е в област Шумен - съответно 4,613 лв. (с ДДС) и 6,473 лв. (с ДДС), или увеличение спрямо настоящата цена с 35 процента и с 89 процента", отбелязва омбудсманът.

„Български Енергиен Холдинг“ поиска анализ как решенията на КЕВР ще се отразят на дейността му

Диана Ковачева обръща внимание на факта, че през годините проблемите не се решават, а гражданите с основание протестират, за да им се обърне внимание, като тяхното основно искане е да получават качествена ВиК услуга на разумна цена.

"Многократно съм заявявала, че реални ползи от увеличението на цената на водата не се наблюдават, тъй като качеството на предоставяне на услугите не се подобрява. При извършени проверки по жалби, ВиК оператори продължават да изтъкват пред омбудсмана, че нямат финансови средства, за да гарантират качествена и непрекъсната водоснабдителна услуга", допълва още общественият защитник.

КЕВР: Положихме максимални усилия, за да не допуснем още по-висок ръст на цените на тока и парното

Според Ковачева са красноречиви и данните от Годишния доклад и сравнителен анализ на състоянието на ВиК сектора в Република България за 2019 г., приет с решение на КЕВР, съгласно които за много от ВиК операторите, оценката за показател "общи загуби на вода" е "пълно неизпълнение".

Според омбудсмана изменението на цените на ВиК услугите трябва да се прави след широки обществени консултации с потребителите, каквито реално липсват през изтичащия регулаторен период, което е в нарушение на Наредбата за регулиране на качеството на ВиК услугите.

В заключение Диана Ковачева настоява в условията на публичност и прозрачност КЕВР да защити интересите на потребители и цените на ВиК услугите да не се превърнат във фактор, задълбочаващ бедността и социалното изключване.
БТА